Цикл авторських розвивальних міні – занять для дітей молодшого дошкільного віку. « Мешканці Країни Ляльок»




Цикл авторських розвивальних міні – занять для дітей молодшого дошкільного віку.

« Мешканці  Країни  Ляльок»

Відомості про автора: Пашкевич Анжела Олексіївна

Вихователь-методист

Спеціальний дошкільний заклад № 8 «Півник» (компенсуючого типу)

Міське управління освіти міста Костянтинівка

Донецька область

Коротка анотація: Психологічне здоров’я дітей довгий час залишалось без уваги дорослих. Модель психологічного здоров’я особистості повинна включати наступні компоненти:

  • наявність позитивного образу «Я», тобто абсолютного прийняття людиною самого себе та інших людей;
  • володіння рефлексією як засіб познання себе;
  • наявність у людини потреби в саморозвитку, в особистім рості.

Дотримуючись результатів обстежень, можна казати про сильну залежність між порушеннями психологічного здоров’я і навчальної  успішності дітей. Порушення психологічного здоров’я відповідає підвищенню тривожності, яке може привести до зниження уваги, в особливості довільної. Внутрішня  напруга може зумовити підвищену рухову активність,здатність до порушення дисципліни. Діти, які мають страхи, будуть як правило перебувати в стані постійної напруги, що зумовить підвищену втомленість і зниження працездатності. Батьки та педагоги хочуть, щоб дитина в майбутньому була успішною. Саме тому, робиться акцент  на гарне здоров’я, високу  успішність, адекватну поведінку. Таким чином, психологічне  здоров’я  необхідне дитині і в майбутньому і в теперішньому. Тому важливо особливим засобом організувати роботу націлену на профілактику порушень психологічного здоров’я  дітей і корекцію вже маючих. С цією метою ми обрали  інноваційну методику – лялькопедагогіку.

Лялькопедагогіка  – це розділ приватної психотерапії( арттерапії), що використовується, як основний прийом психо-корекційного впливу на дитину, як об’єкт взаємодії дитини і дорослого.

Мета лялькопедагогіки – допомагати ліквідувати хворобливі переживання, зміцнювати психічне здоров’я дітей з особливими потребами, соціально адаптувати дитину до дії в соціумі, розвивати самосвідомість, усувати  конфлікти в умовах колективної  діяльності.

Задачі:

  • створити благоприємні умови для розвитку та виховання дітей з особливими потребами, налагоджувати довірливі взаємовідношення з вихователями та однолітками;
  • усунути конфлікти в умовах колективної і творчої діяльності;
  •  
  • знайомити дітей з моральнимирисами характеру (поведінковий компонент);
  • познайомити дітей з основними емоціями (страх,радість,сум, здивування, сором), дати поняття про позитивні та негативні емоції;
  • сприяти відкритому прояву емоційпочуттів різними соціальними засобами (словесні, фізичні, творчі);
  • вчити розпізнавати емоційні проявлення інших людейза різними ознаками (міміка, пантоміміка, інтонація);
  • розвивати самосвідомість, здібності дитини до співчуття інших людей, розумінню їх стану;
  • формувати мовленнєву і комунікативну компетентність дітей з особливимипотребами.

Оскільки світ дитини – це світ дії і діяльності, лялькопедагогіка дала змогу ввійти в цей світ.

         Для багатьох лялька – просто іграшка, але це не зовсім так, ми  спробуємо  з’ясувати, що хотіла повідати нам лялька. Вона прийшла до нас із глибини віків,лялька – це своєрідна модель людини. У символічних образах дітей ми  намагались передати світ ляльки. Створення ляльки, на нашу  думку, вимагає ретельної  підготовки і наявності таких якостей, як чистота і безпосередність. Ці ляльки з’явилися не як забавка для дітей, а як вічна символічна система – оберегова. Дорослі, роблячи ляльки –  забавлянки, наче звужують свій світ і діти граються в дорослий світ. На такому рівні побутує уявлення про ляльку. Ми спробували розширити ці рамки, запропонувавши ляльку-символ, коли дорослі дивляться на світ дитячими очима. Адже сказав Господь: «Будьте, як діти».

         «Лялечка – навчалочка» – є саме тим місточком, посередником для передавання інформації.

         У цьому році  ми працюємо  у молодшій групі, коли діти прийшли до нас,то ми побачили, що багато дітей дуже агресивні,деякі-замкнуті, інші погано переживали розлучення з матусею. Ми провели діагностику дітей і вирішили створити у групі позитивний мікроклімат,який би сприяв игармонійному розвитку дитини. І ось тому ми  придумали ляльок, які живуть у нас в кожній кімнаті.

         В роздягальній кімнаті у нас живе Ласкавушка. Як  тільки прийдеш до дитячого садка, можна привітатись з нею, а ввечері попрощатися. З навчання дрібних краплин добра ,виробляється звичка не проходити без уваги повз жодне страждання,щоб не надати своєї допомоги. Дітей варто застерігати від байдужості і виховувати співпереживання до чужих потреб – це і буде найкращим вихованням дитини, яке розвине увагу і співчуття до ближнього. Ось так і допомагає лялька Ласкавушка – бути лагідними, добрими, вчить піклуватися про інших.

Є багато дітей, які бояться спати, переживають коли підходить година денного сну, для вирішення цієї проблеми з’являється лялька Дрьома. Це постійний мешканець спальної кімнати. Дрьома всім співає колискові,в нього є книжка колискових пісень, яку ми зробили разом з батьками. А ще Дрьома роздає перед сном ароматизовані подушечки, які наповнені лікарськими рослинами, щоб сон дітей був спокійним та міцним. У багатьох дітей пройшов страх спання, вони з великим задоволенням ідуть у спальню для розмови з Дрьомою, тому що у Дрьоми є дві парасольки- червона та синя. Червону парасольку Дрьома відкриває над слухняними дітьми, а синю над неслухняними. Всі діти стараються бути гарними, чемними-щоб Дрьома відкрив червону парасольку і тоді їм присняться чарівні барвисті сни.

         Емоційний стан дітей набагато поліпшується завдяки лялькам.

Ще є в нас лялька Плохіш, він допомагає дітям позбутися поганого настрою, агресії. Є у Плохіша чорні мішечки для поганого настрою і криків. Якщо у дитини зіпсувався настрій-вона завжди може його залишити у Плохіша і тоді дитині стає набагато легше, і настрій стає кращим.

Ще є в нас лялька Чистюля, яка живе в умивальній кімнаті. Чистюля вчить дітей культурно – гігієнічним навичкам. Деякі діти раніше без великого бажання ходили мити руки, а коли з’явилася Чистюля, всі охоче біжать мити руки, вмиватися, залюбки розмовляють з нею, розповідають вірші про водицю, кран, рушник.

А в групі живе бабуся Поліна – ця бабуся дуже добра, лагідна. Діти завжди можуть розповісти цій бабусі секрети, гарні та погані вчинки. Бабуся завжди дасть гарну пораду, розповість дітям як треба робити,щоб всім навколишнім було зручно і гарно.

А ще у групі існує куточок Домов’ят – це ляльки, які діти принесли із дому, виготовляли цих Домов’ят для своїх малят матусі. Якщо дитина засмутилася, згадала про матусю, то завжди на допомогу прийдуть Домов’ята – вони зігріють дітлахів ніжною любов’ю та ласкою рідненької матусі.

Є в групі  ляльки – символи занять. Так на заняття з малювання приходить олівець Малювець, та його вірний товариш Пензлик. На заняття з ознайомлення з природою приходить Лісовичок, який розповідає дітям про таємниці навколишньої природи.

Коли з’явились ці ляльки, емоційний стан дітей став набагато краще, зменшилась агресія, пройшов страх. Завдяки лялькам діти пізнають навколишній світ,активізують і розширюють словник, вдосконалюють діалогічне та монологічне мовлення, вчаться складати розповіді, розвивають здатність аналізувати свої вчинки та вчинки однолітків, героїв художніх творів. Також у дітей розвиваються всі психічні процеси: пам'ять, увага, мислення, сприймання.

Ми вважаємо, що лялькопедагогіка позитивно  впливає на розвиток дитини і далі ми  плануємо  працювати над цією проблемою. З кожним кроком будуть з’являтися нові ляльки, які будуть нести позитивну енергію, яка буде підтримувати добрі стосунки між дітьми групи.

 

 

Бесіда: «Знайомство з Дрьомою».

Мета: познайомити дітей з постійним мешканцем дитячої спальні Дрьомою, розширити знання дітей про спальню, спальні приналежності.

                  

                                      Хід бесіди

  1. Організаційний момент.

Соціальна гра «Усміхнись»

Вихователь: Діти, скажіть мені будь ласка, як називається кімната, де дітита дорослі відпочивають вдень, а вночі сплять?(відповіді дітей)

Вихователь: Так, це спальня. Зараз ми підемо до нашої спальні.

Ось ми й прийшли ( розгляд спальні, ліжка, постільної білизни)

Ой, діти, дивіться, що це у нас з’явилось  у спальні?(відповіді дітей)

Вихователь: Це –колисанка. Як ви гадаєте, хто тут може жити? (відповіді дітей)

Вихователь: Діти, дивіться, а ось і наш незнайомець.

Діти, знаєте хто це?(відповіді дітей)

Вихователь: Це Дрьома, він буде жити завжди у нас у спальні. Дивіться, що є у Дрьоми…(розглядання ) .Цекнига Казок, а це – Книга Колискових пісень.

Вихователь: А ось дивіться, що ще є у Дрьоми…Це маленькі ароматизовані подушечки, які різні за кольором та формою.

Візьміть, будь ласка, кожен собі подушечку і понюхайте, чим вона пахне – так, кожна подушечка пахне по різному, одна – м’ятою, друга –

чабрецом, третя – ромашкою.

Ось такі подушечки Дрьома буде вам роздавати, щоб ваш сон був здоровим та міцним.

Вихователь: А ще у Дрьоми є дві парасольки, вони різні чи однакові? (відповіді дітей) Так, вони різні,одна – червона, друга –синя. А парасольки потрібні Дрьомі ось для чого. Дрьома буде жити з нами завжди поруч і про всіх діток буде всезнати,хто гарно себе поводить, а хто бешкетує,хто обманює, хто говорить правду, хто вередує, а хто буває слухняним.

Так ось, хто гарно себе поводить, над такими дітьми Дрьома відкриє свою червону парасольку і їм обов’язково насняться чудові сни, діти їх запам’ятають. А над неслухняними дітьми Дрьома відкриє синю парасольку і цим дітям насняться нецікаві сни і вони їх не запам’ятають.

Так що, треба старатися бути завжди гарними і слухняними ,тоді сни будуть яскраві та цікаві.

Вихователь: Сподобався вам Дрьома? (відповіді дітей)

А зараз ми вивчемо віршик про Дрьому ( «Дрьома»)

У спальні Дрьома  в нас живе

Сон  дитячий береже

Казочку розповідає

Колискову нам співає

Парасольку розкриває

Щоб всі діти міцно спали

Сни казкові розглядали

Любим Дрьому  ми свого

Чекаємо завжди ми  його.

 

Гра – вправа  «Ласкавушка»

 

Мета: вчити дітей утворювати пестливу форму іменників.

Вихователь садить дітей  у коло і каже, що зараз у гості прийде лялька Ласкавушка і ми будемо грати з нею.

Вихователь: Ось і прийшлаЛаскавушка, зараз ми з нею познайомимось. Лялька Ласкавушка звертається до дитини і питає:

«Як тебе звати?», дитина відповідає : « Іван». «А як звуть тебе вдома матуся, татко?, бабуся?».

«Іванко» і т.д. Так всі діти називають своє ім’я.

Ласкавушка пропонує водити хоровод.

  •  

Хоровод водили, ласкавими булиВийди, Ганночка у коло

Візьми , Ганночка квітку.

В коло визивали

  • ’я називали

 

Діти по черзі виходять в коло і передаютьквіточку одне одному.

Завдання:

  1. Дати ласкаві імена і назви.

Наприклад: Максим – Максимушка ,Віка- Вікуся, дід, баба,мама, тато, син, сестра, брат.

  1. Слухання вірша «Про Маруся і бабусю» К. Чуковський

 

Заняття : «Іменини у бабусі Поліни»

 

Мета:  розширити знання  дітей про мешканців країни ляльок, про їх особливі прикмети, вчити відповідати повним реченням, розвивати мислення, уяву,вчити утворювати  пестливу форму слів, розвивати зв’язне мовлення,творчі здібності,артистизм.

                                     Хід заняття

1.Організаційний момент.

Соціальна гра « Привітання»

  • З добрим ранком, оченята,ви прокинулись?
  • З добрим ранком, вушки, ви прокинулись?
  • З добрим ранком, рученята, ви прокинулись?
  • З добрим ранком,ніжки, ви прокинулись?
  • З добрим ранком, сонечко, ми прокинулись!

Вихователь: Діти, сонечко нас всіх привітало, нам стало весело і тепло.

Дивіться, навіть  чудо – дерево гілочками загойдало.

Так, мені здається, що воно кличе нас до себе. Дерево дуже  зрадїє, що ми про нього згадаємо віршик.

2.Вірш «А у наших у воріт чудо – дерево росте……»

Вихователь: Підходьте всі до нашого чудо – дерева,що росте на нашому чудесному дереві?(відповіді дітей)

Вихователь: Діти, а ви нічого новенького не помітили?(відповіді дітей)

Вихователь: Так, я також помітила цю листівку, зараз я її зніму. Ця листівка – запрошення. Хто ж нас може запрошувати?  А ви як гадаєте? Зараз я прочитаю.

« Дорогі мої друзі, діти групи «Усмішка», я запрошую вас до себе на іменини, але в мене  до вас є прохання,зберіть будь ласка до мене на свято моїх друзів – мешканців країни ляльок!»

Вихователь: І підписа ніякого немає…як ви гадаєте, хто ж це нас може запрошувати?(відповіді дітей)

Вихователь: Ось дивіться, у куточку листівки намальований кошик з чарівним клубочком.

Діти, хто із мешканців країни ляльок  користується кошиком і чарівним клубочком?(відповіді дітей)

Вихователь: Так, це наша бабуся Поліна, так ось хто нас запрошує до себе на іменини.

Але ви не забули прохання бабусі Поліни?(відповіді дітей)

Вихователь: Так, треба зібрати всіх друзів, мешканців країни ляльок.

Ну що? Відправляємось у подорож.

Діти:

« Ми йдемо, йдемо,йдемо

На свято до бабусі Поліни скоро ми прийдемо»

Вихователь: Ой, дивіться,яка красива квіточка!

Та ще й чарівна. Вона питає : «У якої ляльки з країни ляльок  є така квітка?» (відповіді дітей)

Вихователь: Так,це наша Ласкавушка.

3.Дидактична гра «Ласкавушка» (скажи пестливо)

Вихователь: Давайте зараз пограємо в її улюблену гру, як вона називається? (діти – «Ласкавушка»)

Вихователь: Ось дивіться, в мне є шкатулочка, якщо ви вірно скажите ласкаве слово,вона відкриється і заграє мелодія. Ну що, приготувались? Слухайте уважно слова.

сонце – сонечко

хмара – хмарочка

вітер –  вітерець

лялька – лялечка

 м’яч –  м’ячик

 трава – травичка

Вихователь: Молодці, впорались із завданням.

Іллюша, піди будь ласка і візьми Ласкавушку(дитина бере ляльку )

Вихователь: Ось і наша Ласкавушка, вона хоче, щоб ви стали в коло і назвали своє ім’я ласкаво.

4.Дидактична гра – вправа «Скажи ласкаво»(Ганнуся,Іванко,Сергійко)

Вихователь: Щось, я не  можу зрозуміти, що відбувається? Я відчуваю, що хтось хоче нам заважити….ой..я бачу і чую, як у повітрі переміщується поганий настрій, погані мислі та крики.

Вихователь: Діти, як ви гадаєте, хто нам заважає, хто хоче, щоб у на був поганий настрій?(відповіді дітей)

Вихователь: Так, це наш Плохіш. Що ж ми будемо робити? (відповіді дітей)

Вихователь: Треба швиденько позбавитися від поганого настрою. Як це зробити? (відповіді дітей)

Вихователь: Вірно! Все погане віддамо в мішечкі Плохішу.

Ну..от і гарно!! Міцно зав’язали мішечки?

Тепер я сподіваюсь, що вже нам ніхто не буде заважати. Але на всяк випадок, давайте з собою візьмемо наших домов’ят (діти беруть іграшки зроблені власноруч матусями)

Вихователь: Посадіть їх, будь ласка до себе в рюкзачки і підемо далі.

Діти:

« Ми йдемо, йдемо,йдемо

В гості скоро ми прийдем»

Вихователь: Діти, подивіться, що я знайшла. Так , це подушчка. Як ви гадаєте, хто її міг загубити? (відповіді дітей)

Вихователь: Так, це наш Дрьома, де він жив? Що робить Дрьома для вас?(відповіді дітей)

Вихователь:  Діти, подушечка мені сказала,що Дрьома хоче  почути віршик про нього.

Діти розповідають віршик про Дрьому.

5.Дидактична гра «Це правда чи ні?»

Вихователь: А ще Дрома хоче пограти з вами в гру « Це правда чи ні?», приготувались, будьте уважні.

Це правда чи ні?

Колобок з’їв Лисичку?(Ні)

Червона Шапочка йшла до дідуся?(Ні)

Теремок розвалили мишка?(Ні)

Лимон дуже солодкий?(Ні)

Кульбабка жовтого кольору?(Так)

Ведмідь взимку гуляє, а літом спить?(Ні)

Сонце квадратне(Ні)

Ріпка виросла маленька-маленька?(Ні)

Золоте яєчко розбила бабуся? (Ні) (відповіді дітей)

Вихователь: Молодці! Всі були уважні!

Вихователь: Ганнуся, піди у спальню, візьми  Дрьому.

Ганнуся, посади Дрьому до себе в рюкзачок і далі пішли.

Діти:

« По доріжці ми йдемо, весело крокуєм

Всіх друзів бабусі Поліни весело збираєм»

Вихователь: Діти, давайте згадаємо, яких ляльок ми вже зустріли? (відповіді дітей)

Вихователь: Так, Ласкавушку і Дрьому.

6.Загадка .

Вихователь: А зараз послухайте загадку і вгадайте, що це за лялька?

«Високо сиджу, на гойдальці кручусь

Усїх рости вчу»(відповіді дітей)

Вихователь: Так,це лялька Ростішка Анфіска.

7.Дидактична гра «Скажи навпаки»

Ростішка хоче пограти з вами в гру «Скажи навпаки»

Високо –  низько

Далеко – близько

Твердий – м’який

Веселий – сумний

Високий – низький

Короткий – довгий

Солодкий  – кислий

 

Вихователь: Гаразд, давайте Ростішкі віршик розповімо.

Вихователь: малія, посади Ростішку до себе і пішли далі.

Діти: « Ми йдемо, йдемо, йдемо

В гості скоро ми прийдем.

Вихователь: Ой, що ви там побачили? (відповіді дітей)

Вихователь: Так, це рушничок. Як ви гадаєте, хто з ляльок його міг забути? (відповіді дітей)

Вихователь: Так, це Чистюля.

Де живе Чистюля? Чому вона нас вчить?(відповіді дітей)

Вихователь: Діти, хто піде візьме Чистюлю?

Діти, а Чистюля засумувала..знаєте чому? До неї приходили гномики і вона забула як їх звати. Допоможемо Чистюлі?

8.Дидактична гра « Назви емоціє»(робота з піктограмами)

Вихователь: Діти, давайте згадаємо, яких ляльок ми зустріли?

Діти: Ласкавушку, Дрьому, Чистюлю, Растішку.

Вихователь:  Всіх зібрали?(відповіді дітей)

Вихователь: А тепер прямо до бабусі Поліни (діти йдуть)

Ось і прийшли.

Діти: Здрастуй, бабуся Поліна!

Вихователь: Давайте всіх ляльок висадимо на диванчик (діти садять ляльок)

Вихователь:Діти всі ляльки принесли подарунки, але всі вони переплутались. Це знов Плохіш старався.

Давайте роздивимось, хто що подарує.

Рушник хто подарує? (відповіді дітей)

Квіточку, шкатулочку ласкавих слів, подушечку? (відповіді дітей)

Вихователь: Сідайте на килимок і давайте бабусі Поліні скажемо свої побажання (діти вітають з днем народження і кажуть свої побажання)

Вихователь: Діти, ляльки подарували подарунки, а нам якось не зручно без подарунка. Давайте для бабусі Поліни покажемо казочку «Теремок» ( з музичними інструментами)

9.Театралізація казки «Теремок»

Вихователь: У бабусі  Поліни іменини,давайте з бабусею Поліною пограємо в хоровод « Каравай»(діти грають )

Вихователь: Бабушка Поліна запрошую на чай з короваєм.

Смачного!

 

 

Авторські вірші про мешканців країни ляльок

 

Ласкавушка

Як живеш Ласкавушка?

В групі ти у нас?

Ласкавушка, ласкавушка, як твої справи?

Без тебе Ласкавушка, нам ніяк не можна

Завжди нас приласкаєш, втішиш, поясниш,

Як весело і радісно з тобою разом жити.

 

Чистюля

В умивальній кімнаті  Чистюля в нас живе

 Вона як чарівниця, і скриня в неї є

А в скрині скарби,чудові та корисні

Там мило, щіточка і рушничок  живе.

Чистюля нам поясне, як руки треба мити

Як  за собою доглядати, і як охайним бути

В гості з радістю ідемо

За здоров'ям, чистотою.

 

Дрьома

У спальні Дрьома  в нас живе

Сон  дитячий береже

Казочку розповідає

Колискову нам співає

Парасольку розкриває

Щоб всі діти міцно спали

Сни казкові розглядали

Любим Дрьому  ми свого

Чекаєм завжди ми  його

 

Растишка

На посту стоїть  завжди

Наш дружок Растішка

Повз нього  просто не пройдемо

Високо підстрибнемо

А у відповідь почуємо:

«Молодці, дітлахи, добре ви підросли!»

Плохиш

А ось це наш  Плохіш

Він поганий хлопчик

Вчить  дітей  дразнитись,дратись

Сваритися  та ображатись.

Кричати, кусатися, щипатися

І  дружно не гратися.

 Та з нами так не вийде

Стороною обійдемо,

І до нього не підійдемо

Поганий  настрій, крик та  гнів

В  мішок йому ми складемо

І дружно гратись  почнемо.

 

Бабушка Полина

Це наша бабуся Поліна

Добра,мила та красива

У бабусі  Поліни

Руки ловкі, пісні  дзвінкі

Клубок  розмотає з с новою казкою

Розповідає цікаво, з ласкою

Слухаємо її уважно з усмішкою

Мы любимо бабусю   Поліну

Дружимо з нею завжди

З гарною, доброю бабусею

Нам жити залюбки.

 

Лісовичок

 У куточку природи живе Лісовичок

Розповіда  цікаво  про все, що навкруги

Про квіти і дерева, про сонце і хмарки

Про степ, річки, і море,

Про тварин і про птахів

Про повітря і зірки, що сяють уночі

Про день, що змінює ніч

Про все  живе  та неживе

Що існує на Землі.

 

 


Comments:

Залиши перший коментар

Зашили коментар

Ваш email не буде публікуватися.


*