Методика Марії Монтессорі




Методика Марії Монтессорі

Марія Монтессорі ( 1870 – 1952рр . ) – відомий італійський психолог і педагог першої половини ХХ століття. Свою діяльність вона присвятила створенню нових принципів виховання та освіти, які є актуальними і через століття. У 1900 році вона очолила в Римі початкову школу для дітей з обмеженими можливостями, і з тих пір постійно працювала над створенням такого розвиваючого середовища, яке допомогло б дитині проявити його індивідуальні здібності.

Монтессорі критично ставилася до традиційної школи, яка ігнорує природні запити дитини. Вона розробила власну систему сенсорного розвитку в дошкільних установах і в початковій школі. Педагогіка Монтессорі, орієнтована спочатку на дітей з певними проблемами в розвитку, була надалі випробувана автором для дітей, які не мали обмежень, а потім і для тих, чий розвиток значно випереджав розвиток однолітків. Виявилося, що прекрасні результати виховання виявлялися незалежно від того, по відношенню до яких дітей воно застосовувалося.

Основні принципи цієї педагогіки були сформульовані в книзі «Метод Монтессорі», що вийшла в 1910 році і відразу ж була перекладена на 20 мов світу. Через три роки на перший міжнародний курс підготовки педагогів з навчання по даній методиці в Рим приїхали ентузіасти не лише з європейських країн, а й з Канади, США, Китаю, Африки, Австралії. З 1929 року в світі діє Міжнародна Монтессорі Асоціація ( Association Montessori – International), яку послідовно очолювали спочатку сама Марія, потім її син Маріо і  нарешті, Ренільде – внучка.

В основі інтелекту – почуття
Монтессорі наполягала на тому, що процес розвитку особистості дитини проходить чотири стадії: від 0 до 6 років, від 6 до 12 років, від 12 до 18 років і від 18 до 24 років. Найважливіша фаза – це перша, тому що саме тоді формуються особистісні якості. Особливо важливі три перші роки, коли розвивається душа дитини. Оскільки малюк намагається помацати, покусати або спробувати на смак нові для нього предмети, Монтессорі робить висновок про те, що інтелект дитини розвивається через органи чуття. Тому педагог початкової школи (дитячого садка) повинен орієнтуватися на чуттєві сприйняття дітей.

Ґрунтуючись на такій філософії, Монтессорі розробила унікальний навчальний матеріал. Наприклад, даючи дитині помацати спочатку одну намистину, а потім цілий блок таких намистин, педагог формувала уявлення про числа задовго до того, як малюк був здатний на абстрактне мислення. Робота з матеріалами є підготовчим етапом вступу в сферу математичного розвитку, логіки, точності.

Монтессорі була переконана, що дітей слід приймати такими, які вони є, стимулюючи їх до самонавчання та саморозвитку. Завдання педагогів, на її думку, полягає в тому, щоб навчити дитину осягати світ і знайти своє місце в цьому світі, розвиваючись і навчаючись в індивідуальному ритмі. Девіз методики Марії Монтессорі сформульований в словах: «Допоможи мені це зробити самому». Вони свідчать про те, що будь-яка доросла людина, в тому числі і вчитель, допомагає дитині освоювати навколишній світ. Педагогічним кредо талановитої італійської наукового стала свобода дій дитини, його ініціатива.

Основні особливості методики Марії Монтессорі можна визначити так:
1. Відмова від класно – урочної системи занять з дітьми. Урок може тривати і 2 хвилини, і 20 , якщо це необхідно. Замість звичного приміщення з партами і стільцями, в класі Монтессорі діти займаються на килимках або на переносних столах і стільцях. Все обладнання повинно відповідати пропорціям і росту дітей. Їм дається можливість самостійно обирати собі місце для занять. І якщо при цьому діти рухають меблі, це тільки корисно, тому що вправляє їх моторику.
2. Ґрунтуючись на біологічному принципі прагнення кожної дитини до незалежності, Монтессорі вважала, що вихователь не повинен бути центральною та авторитарною фігурою в колективі. Він втручається в процес навчання тільки тоді, коли це необхідно, створюючи атмосферу пізнання і встановлюючи особистісний контакт.
3. Навчання відбувається за допомогою так званих Монтессорі – матеріалів, спеціально розроблених педагогом. Саме в матеріалах закладена можливість контролю дитини за своїми діями. Всі матеріали виготовляються лише з натуральної сировини.
4. Діти займаються в різновікових групах короткочасного перебування, допомагаючи один одному. Наповнюваність таких груп може бути від 3 до 8 осіб.

Монтессорі – клас
Навчальне приміщення, за системою Монтессорі, має складатися з кількох зон :
• реального життя, де діти вчаться самостійно одягатися, мити, чистити, вирізати, малювати, розфарбовувати. Ці дії допомагають їм розвивати моторику і концентрувати увагу;
• сенсорного розвитку. Граючи з предметами, діти вивчають їх розмір, колір, форму;
• мовної зони. Без знання мови неможливий інтелектуальний ріст. У цій зоні дитина отримує можливість познайомитися з буквами і розширити свій словниковий запас. Малюючи на манній крупі або складаючи слова з шорстких букв, діти знайомляться з алфавітом спочатку на дотик;
• математичної, географічної зон, що відповідають за розумовий розвиток. При цьому це не розрізнені знання, а цілісна картина світу, де все взаємопов'язано між собою. Діти вчаться сприймати себе часткою цього складного і різноманітного простору;
• музична або зона мистецтв.
Особливість школи Монтессорі в тому, що кожна дитина сам вибирає для себе зону занять і конкретний матеріал, з яким він хоче працювати в даний момент.

Результат навчання в школі Монтессорі
Найважливішим результатом такого підходу до навчання в початковій школі чи дитячому садку є придбання почуття впевненості в собі. Це знижує психоемоційну напруженість і підвищує стійкість уваги дитини. Вона стає врівноваженою, бадьорою, радісною, отримує навички у роботі і мотивацію до навчання на наступному етапі.


Comments:

Залиши перший коментар

Зашили коментар

Ваш email не буде публікуватися.


*