«Пташине гніздечко» (придумування закінчення до розповіді вихователя). Звук [м], буква М м» П. «Домалюй пташку»




Мова рідна, слово рідне+ навчання елементів грамоти + підготовка руки дитини до письма.(П)

Тема: «Пташине гніздечко» (придумування закінчення до розповіді вихователя). Звук [м], буква М м» П. «Домалюй пташку»

Мета: закріпити та поглибити знання дітей про зимуючих птахів, формувати вміння розповідати про них (назва, вигляд, особливості живлення тощо); розвивати мовлення, збагачувати активний словник малят; виховувати дбайливе та відповідальне ставлення до живої природи рідного краю, зокрема до пташок; формувати у дітей початкові знання грамоти; ознайомити зі звуками [м], [м’] та літерою Мм; учити злитого прочитування двох літер, що позначають сполучення приголосного з голосним; закріплювати навички складання речень; продовжувати вчити робити звуко-буквенний аналіз слів; розвивати фонематичний слух, мовлення, логічне мислення, пам’ять, дрібну моторику рук; виховувати інтерес до занять.

Обладнання та матеріали: стенд «Зимуючі птахи», годівничка, звукові доріжки; фішки для позначення голосних, м’яких та твердих приголосних звуків; предметні малюнки; картка із зображенням літери Мм; зошити; олівці.

 

Хід заняття

  1. Організаційний момент

Вихователь. Діти, нині — зима, і вся природа ніби завмерла, заснула аж до весни. Деякі тварини солодко та міцно сплять упродовж всієї зими. Хто це? (Ведмідь, борсук, їжачок.) Так. Стих зимовий ліс: не шелестить листям, не дзвенить голосами співучих птахів. Як ви гадаєте, чому? (Діти роблять висновки: листячко з дерев опало, співучі пташки повідлітали у вирій.) Правильно. Але все-таки є серед птахів нашого краю такі, що не полишають своєї батьківщини навіть у суворі зимові часи.

  1. Дидактична гра «Яка це пташка?»

Педагог вивішує перед малятами стенд «Зимуючі птахи», просить уважно роздивитись його і назвати пташок, що зображені на стенді. Малята виконують завдання.

Вихователь пропонує малятам, дотримуючись заданого плану, скласти розповідь про ту чи іншу пташку, зображення якої є на плакаті, не називаючи її . Решта малят повинні уважно слухати свого товариша і відгадати ту пташку, про яку він розказав.

План розповіді

1. Яка пташка за розміром?

2. Де вона мешкає?

3. Яка пташка на вигляд?

4. Чим вона живиться?

Орієнтовні варіанти розповідей

Це — маленька пташечка, яка живе в садках та лісах. Вона має темну голівку, білі щічки, темні спинку, хвостик та крильця. Черевце у пташки жовте, із чорною смужечкою посередині. Пташина ця жвава, рухлива.

Влітку вона живиться комахами. Узимку ми ї ї підгодовуємо несолоним салом. Голос у пташечки тоненький, дзвінкий; вона пищить: «Тень-тень-тень!». (Синичка.)

* * *

Це — лісовий птах середнього розміру. Птах строкатий, барвистий: у нього червона шапочка на голові, червоний хвіст, темні крильця і рябий животик. У птаха дуже міцний дзьоб та хвіст, яким він упирається в дерево, коли сидить на стовбурі. Живиться цей птах жучками та комахами, яких дістає з-під кори дерев. Щоб це зробити, птах голосно стукає дзьобом об дерево: «Тук-тук-тук!». (Дятел.)

* * *

Ці птахи живуть в містах та селах. Їх можна побачити просто на вулиці, на площі, у сквері, парку. Вони середнього розміру; бувають білого, рябого, але найчастіше сірого або сизого кольору. Лапки у цих птахів червоні. Ці птахи не бояться людей, вони нешвидко походжають по асфальту і чекають, щоб їх погодували крихтами хлібця чи батона.

Ці пташки воркують, туркочуть. (Голуби.)

* * *

Ця пташка велика, із міцним великим дзьобом. Вона живе в лісі, але взимку перебирається поближче до людей. Пташка чорно-сіра: у неї чорні крила і голова, а спина та черевце — сірі. Живиться вона зерном злаків, може їсти і кукурудзу, і хліб. Пташка голосно каркає: «Кар-р! Кар-р!» (Ворона.)

Заслуховують 4—5 розповідей. Педагог допомагає малятам виконати завдання.

Вихователь ставить дітям запитання:

• Чи повинні люди допомагати пташкам взимку?

• Чому потрібно допомагати їм?

• Що треба робити для того, щоб пташкам було легше пережити сувору зиму?

• Як ми допомагаємо пташкам у цю пору?

• Чи складно виготовити пташину годівницю?

• Розкажіть, як і з чого ми зробили ї ї .

• Що ми кладемо до нашої годівнички?

• Яких пташок ми бачили біля неї?

 

  1. Пальчикова гра «Годівничка»

Педагог читає віршовані рядки, а діти виконують відповідні рухові дії.

В годівницю ми поклали

(Малята описують пальцями прямокутник.)

Корм для наших пташечок:

(Кладуть долоньки на стіл.)

Понарізували сала,

(Імітують нарізку сала.)

Насипали кришечок,

(Виконують рухи пучками обох рук.)

Ще й малесеньких зерняток,

(Постукують кінчиками пальців по поверхні столу.)

Ще й горішків лісових.

(Зігнувши великі та вказівні пальці, показують ними «кружечки».)

Не відмовляться пташата

(Руки стиснуті в кулачки, діти заперечно похитують головою.)

Від гостинчиків таких.

(Погладжують себе по животику.)

 

  1. Ознайомлення зі звуками [м], [м’] та літерою Мм

— Діти, погляньте, у годівничці я знайшла віршик, давайте його послухаємо. Давайте з’ясуємо, який звук часто зустрічається в ньому?

Малювали мавпенята

Мавпу-маму, мавпу-тата,

Малювали мальву-квітку.

Будуть малярами дітки.

(Т. Коломієць)

— Так, це звук [м]. Промовимо цей звук. Який це звук? (Приголосний) Чому?

При вимові цього звука струмінь повітря, що виходить із ротика, зустрічає перешкоду із губ. Пригадайте і назвіть слова з вірша, у яких є звук [м].

Вихователь звертає увагу дітей на звукову схему.

— Скільки звуків у цьому слові? Пригадайте слово з віршика з такою самою кількістю звуків.

Вихователь пропонує дітям слова викласти звуковими фішками.

Вихователь демонструє картку із зображенням літери Мм та фішок-чоловічків Твердого й М’якого Приголосних.

— Це велика й мала літери Мм. Яких фішок-чоловічків ви бачите біля неї?

Чому саме Приголосних Твердого й М’якого? Послухайте віршик про літеру М.

Дві сестрички невеличкі

Одягли нові спіднички,

Узялись міцніш за руки —

І гулять пішли на луки.

Біжимо — не доженем,

Не сестричок — букву М.

(В. Гринько)

— Що нагадує ця літера? Зі кількох паличок складається? Намалюйте разом зі мною в повітрі пальчиком літеру М.

Марина й Марися

За руки взялися.

Як «М», подивися,

Марина й Марися.

(І. Осадченко)

— Що спільного у цих віршах? Хто ще може взятись за руки, крім сестричок?

Вихователь пропонує дітям знайти собі пару й утворити літеру М. Діти знаходять велику і маленьку Мм у розрізній абетці та прикладають до звукової схеми (моделі) слова «мама».

 

  1. Дидактична гра «Прочитай склад і додай останнє слово»

Вихователь пропонує дітям уявити себе справжніми учнями у школі. Вихователь показує на когось із гравців, а «учні» по черзі називають вивчені літери А, У, М. Потім читають уголос склади (те, що після складу, читає сам вихователь) і промовляють закінчення чистомовок. Той, хто не може продовжити далі, передає хід іншому гравцеві.

Ма-ма-ма — надворі… (зима).

Ам-ам-ам — багато… (мам).

Му-му-му — білет… (кому).

Ум-ум-ум — великий … (розум).

 

  1. Рухлива гра «Наші друзі птахи»

Діти півколом стають перед дорослим. Педагог називає відомих пташок, а малята уважно слухають його. Якщо вони чують назву перелітної пташки, то стають прямо, розвівши руки в сторони. Якщо ж птах зимуючий, малята присідають, сховавши руки за спиною.

Варіанти слів для гри

Синичка, ластівка, дятел, сорока, соловей, горобець, жайворонок, голуб, снігур, зозуля тощо.

 

  1. Підготовка руки до письма «Домалюй пташку»
  2. Підсумок заняття

 


Comments:

Залиши перший коментар

Зашили коментар

Ваш email не буде публікуватися.


*