Заняття для старшої групи «Віднімання. Знак “—”». Частина. Ціле.




            Математична скарбничка (старша група)

 

Тема:«Віднімання. Знак “—”». Частина. Ціле.

Мета: формувати уявлення про віднімання (видалення з групи предметів її частини); ознайомити зі знаком «–»; учити читати запис прикладів із цифр; закріпити вміння використовувати знак «–» у розв’язанні прикладів, уміння складати ціле із частин; закріпити знання про геометричні фігури (круг, квадрат, овал, трикутник, прямокутник); розвивати спостережливість і уяву; виховувати працьовитість.

Матеріали: демонстраційний: м’яч (або м’яка іграшка), фланелеграф, фігурки п’ятьох жабенят, набір фігур для складання прикладів, картки зі знаками «+», «–», «=», картки з малюнками із геометричних фігур;

роздавальний: картки із цифрами 1—5, знаки «+», «–»,«=», набори фігур для складання прикладів, п’ять трикутників, три конверти з геометричними фігурами для гри «Склади картинку».

Хід заняття

1. Психогімнастика.

2. Гра «Лічба ланцюжком».

У грі закріплюється кількісна або порядкова лічба в межах 10. Гру можна проводити по колу з використанням м’яча або м’якої іграшки. Одна дитина передає м’яч, називаючи число, друга бере м’яч, називаючи наступне число тощо. Ускладнити гру можна, не передаючи м’яч по колу, а кидаючи кожному з дітей, які стоять у колі. Завдання того, хто зловив м’яч, — назвати наступне число й кинути м’яч далі.

3. Знайомство з дією віднімання. Гра «День—ніч».

Вихователь супроводжує розповідь показом на фланелеграфі, діти працюють із геометричними фігурами. На фланелеграфі викладається п’ять жабенят.

— Скільки жабенят? (П’ять.)

Вихователь пропонує дітям закрити очі при слові «Ніч!» і забирає одне жабеня. При слові «День!» діти відкривають очі. Вихователь звертає увагу на те, що змінилася кількість

жабенят.

— Жабенят стало менше чи більше? (Менше.) Викладіть перед собою стільки трикутників, скільки було жабенят спочатку.

— Що відбулося потім? (Сховали одне жабеня.)

— Що залишилося? (Чотири) Покажіть цю дію за допомогою трикутників.

— А тепер запишемо цю дію за допомогою чисел і знаків. Вихователь пропонує дітям викласти картки із цифрами 5 і 1.

— Чи можна між цими цифрами поставити знак «+»? Чому? Яку дію виконує знак «+»? (Додавання.)

— А яку дію ми виконували? (Варіанти відповідей.)

Вихователь підводить дітей до загальноприйнятої назви цієї дії — віднімання — і знайомить зі знаком «–».

— Для виконання цієї дії використовується знак «–». Це означає, що кількість предметів забирають (зменшують).

— Запис 5 – 1 = 4 буде читатися так: п’ять мінус один дорівнює чотири.

4. Фізкультхвилинка.

Є у мами п’ять малят,

П’ять зелених жабенят.

Ось вони — рядочком сплять,

Раз, два, три, чотири, п’ять!

Жабеняток рівно п’ять

Вийшло з дому погулять!

Спершу стали по одному,

Потім — в пари, стриб та стриб,

Хто без пари — геть побіг!

5. Закріплення уявлень про дії додавання та віднімання.

Вихователь викладає на фланелеграфі по черзі кружечки: три, потім один, коментуючи дію.

а) — Скільки кружечків було? Скільки я додаю? Скільки всього стало кружечків?

— Яку дію виконували? (Додавання.)

— Чому ви так вирішили? (Ми складали кружечки.)

— Отже, можемо скористатися знаком «+».

б) — Прочитайте запис цього прикладу. Вихователь викладає на фланелеграфі два трикутники, знак «+», один трикутник.

— Яка дія виконується в ньому? (Додавання.)

— Спробуйте самостійно скласти приклади, використовуючи набори з фігурками та картки зі знаками.

6. Закріплення уявлення про складання цілого із частин. Гра «Склади картинку».

Вихователь ділить дітей на три команди. Кожній команді видається конверт із геометричними фігурами, з яких складається певна картинка.

Вихователь пропонує розглянути, з яких геометричних фігур складаються картинки, та скласти таку саму. Потім просить розповісти про розташування тієї чи іншої фігури на малюнку.

7. Гра «Якої фігури не стало».

На фланелеграфі викладаються геометричні фігури в певному порядку. Діти називають їх і запам’ятовують розташування. За сигналом вихователя діти заплющують очі, вихователь забирає одну або дві фігури. Розплющивши очі, діти мають визначити, яких фігур не вистачає. Гра повторюється два-три рази.

8. Підсумок заняття.

— Із якою дією ви ознайомилися сьогодні?

— Який знак допомагає її виконати?


Comments:

Залиши перший коментар

Зашили коментар

Ваш email не буде публікуватися.


*