Заняття з народознавства для дітей старшого дошкільного віку «Подарунки на іменини»




Заняття з народознавства для дітей старшого дошкільного віку.

Відомості про автора: Фрідман Ірина Миколаївна

 вихователь, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії 

Спеціальний дошкільний заклад № 8 «Півник» (компенсуючого типу)

Міське управління освіти міста Костянтинівка

Донецька область

                                       Коротка анотація роботи:

Одним із основних завдань сучасного виховання є формування яскраво вираженої особистості, яка має великий творчий потенціал. Чим більше буде яскравих, самобутніх особистостей, тим багатша нація. Кожна дитина свої перші кроки до свого становлення як особистості робить у сім`ї. Саме батьки та родичі мають великий вплив на дитину. Але, на жаль, у сучасному стрімкому світі не завжди батьки приділяють достатньої уваги внутрішньому світу дитини – його почуттям, переживанням. Сучасні батьки забули, що таке – заспівати колискової на ніч, розповісти казочку, не використовують у спілкуванні з дітьми забавлянки, примовки, віршики. На жаль, сучасні родинні свята перетворилися у свята – зустрічі для дорослих, де майже не приділяється уваги дітям. Тому, щоб створити у групі домашню, теплу атмосферу впродовж багатьох років ми святкуємо дні народження кожної дитини. Це свято, яке очікують усі – і дорослі і діти, всі готують подарунки, сюрпризи тощо.

Але одного разу ми вирішили відзначити день народження незвично, відповідно народним традиціям.

І тому було проведено заняття з народознавства у старшій групі: «Подарунки на іменини».

Враховуючи, що в моїй групі виховуються діти з особливостями розвитку, а саме, інваліди, перед нами стоїть завдання соціалізації цих дітей, і тому метою заняття є – формування свідомого ставлення дитини до себе, як самостійної особистості, рівної з іншими людьми, як члена суспільства, яка проявляє активний інтерес до людей.

Очікуваний результат: кожна дитина розуміє свою значущість, неповторність, неможливість існування колективу саме без неї, діти мають бажання зробити приємне однолітку, доброзичливо відносяться один до одного, вихованці отримують позитивні емоції від спілкування під час ігор, спільної праці, прагнуть бути активними учасниками  дитячого співтовариства, бажають посісти в ньому певне місце.

 

Тема заняття: заняття з народознавства у старшій групі «Подарунки на

                         іменини».

Мета заняття: формування свідомого ставлення дитини до себе, як  самостійної особистості, рівної з іншими людьми, як члена суспільства, яка проявляє активний інтерес до людей.

Тип заняття: інтегроване нетрадиційне.

Вид заняття: фронтальне.

Завдання:

Пізнавальний розвиток: поглиблювати та розширювати знання дітей про звичаї та традиції на Україні; дати знання про святкування дня народження дитини за українським народним звичаєм; закріпити знання про вербу, як один із символів України; поглиблювати знання дітей про лікарські трави та їх цілющу силу.

Мовленнєвий розвиток: активізувати та збагатити словник дітей словами відповідно до теми: «Українські традиції та обряди»; пробуджувати у дітей бажання дотримуватися ввічливої форми звертання один до одного; вчити дітей відповідати простими реченнями на питання вихователя; сприяти розвитку розповідного мовлення.

Фізичний розвиток:  розвивати пізнавальну діяльність дітей шляхом використання полі сенсорного прийняття; розвивати у дітей рухову активність під час українських народних ігор.

Емоційно-ціннісний розвиток: виховувати у дітей бажання зробити приємне однолітку; виховувати доброзичливе значення один до одного, повагу хлопчиків до дівчаток; викликати позитивні емоції від спілкування з дітьми під час ігор, спільної праці.

Соціально-моральний розвиток: виховувати прагнення бути учасником дитячого співтовариства, посісти в ньому певне місце, розвивати комунікативні навички, самостійність.

Художньо-естетичний розвиток: формувати у дітей зачатки художнього смаку під час складання букетів, виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу та самого себе.

Креативний розвиток: розвивати фантазію під час виготовлення букетів з рослин.

Обладнання: ноутбук, запис з українською мелодією, вербова квітка, трави, хустина з вишивкою, дерев`яний гребінець, вода, свічка, віночок, рушники.

Підготовка до заняття: читання легенд «Калинка», «Про кицю та вербові котики», збір та засушування лікарських рослин, розучування прислів`їв про рослини-оберіги, проведення сюжетно-рольових ігор «Купання немовля», «День Народження ляльок-українок», розучування українських народних ігор «Перестрибни гілочку», «Сопілочка», «Віночок», водіння хороводу «Ой, є в лузі калина…», слухання української народної пісні «Чорнобривці», плетіння квітки з верби з батьками, віночка з квітів.

Основний зміст:

Організаційний момент. Зустріч гостей. Знайомство.

Основна частина

На ноутбуці лунає звуковий сигнал.

Вихователь: Діти, здається, наш друг хоче розповісти щось цікаве.

Діти підходять і роздивляються по черзі малюнки зі святами: Новий Рік, 8 березня, День Святого Миколаю, Різдво (діти називають свята).

Раптом зображення зникає.

Вихователь: Здається, комп’ютер  зламався. Малюнки зникли. Залишилась тільки загадка.

Це свято буває у кожного в різні дні, в різні пори року – у когось влітку, у когось – взимку, а у когось – восени. В цей день приносять подарунки, приходять гості, всім весело. То як називається цей святковий день? Відгадали? А скільки разів на рік його святкують? (коли діти відгадають з`являється малюнок з зображенням свята дня народження).

  • А ви знаєте, коли у вас День Народження? (кожна дитина повним реченням називає дату свого народження).
  • Діти, а як ми з вами в групі святкуємо День Народження?

Можливі відповіді:

  • Даруємо подарунки.
  • Співаємо пісні.
  • Розповідаємо вірші.
  •  
  •  
  •  

Вихователь: Розумнички мої, а ви знаєте у кого сьогодні День Народження?

Проведіть, будь ласка, нашу іменинницю на стілець (запрошують).

Вихователь: Хто хоче першим привітати іменинницю?

Виходить дівчинка, дарує квітку з вербових гілочок.

Ця квітка від полин-землі

Де б`є водиця-мати.

Як хочеш мудрою зрости,

Науку маєш знати,

Що квітку можна із лози

На свято дарувати.

  • А що ви знаєте про вербу? Де вона росте? Які прислів`я знаєте? Що несе верба? (здоров’я, красу, багатство).

А щоб ви всі були здоровими, давайте, пограємо в гру «Перестрибни гілочку»!

Вихователь: А хто ще приготував подарунок?

Дитина: Візьми, будь ласка, всі ці цілющі трави. Це – чорнобривці, безсмертник, шишечки хмелю, мати й мачуха. Усе це допоможе тобі при хворобі.

Вихователь: Кожна лікарська рослина відрізняється за зовнішнім виглядом, запахом, на дотик. А зараз, давайте, пограймо в гру «Пізнай на дотик». Я по черзі буду вам зав`язувати очі, а ви будете торкатись рослини і називати її (діти називають рослини і від чого вона лікує).

Вихователь: А зараз давайте, зробимо букет для іменинниці (діти складають букет з різних квітів, потім називають їх, говорять про користь і дарують іменинниці та гостям).

Вихователь: А хто ще приготував подарунок?

Дитина: Бери цю вишиванку, вона тобі на здоров`я шита.

Іменинниця: Дякую тобі за подарунок.

Дитина: Я тобі дарую хустинку в кишеню, тут, зашиті м`ята та чебрець. Хустина має приємний запах.

Іменинниця дякує.

Дитина: Я тобі дарую дерев`яний гребінець (дитина розчісує косу і говорить):

Рости, косо, тугесенька,

До пояса густесенька.

Рости, кісонько, до п`ят

Волосинки всі в ряд.

Рости, косо, не плутайся,

Донько, мами слухайся.

Іменинниця дякує всім друзям, говорить їм добрі теплі слова.

Вихователь: Дозволь і мені тебе привітати. Ходіть діти, сюди, до столу, а ти Христиночко, стань біля мене (ставить посеред столик, застелений вишиваним рушником, на ньому лежать іменинний вінок із барвінку, калини, деревію, чорнобривців, перев`язаний блакитною стрічкою. Поряд – свічка і склянка з водою).

Вихователь запалює свічку і говорить побажання.

Зараз я вмию твоє личко водицею, що в склянці. Нехай воно буде чисте та рум`яне. А щоб ти була ще гарнішою, хлопчики вдягнуть тобі іменинного віночка. Хлопчики вдягають віночок і всі діти разом говорять:

Як на свято йшли,

Ми віночка знайшли,

Та не знали де діти,

Мали з того радіти.

А тепер, ось, який, той віночок, ясний,

На голівці лежить

Радість буде в нім жить.

А тепер давайте всі гуртом піднімемо Христинку, щоб була міцною та здоровою, та мала багато друзів. Вихователь разом з дітьми злегка, піднімають іменинницю:

Хай буде добро, і все на добро, хай, буде здоров`я, бо так велено!

Проводиться гра «Віночок».

Іменинниця вдягає по черзі дітям віночок.

Заключна частина:

Іменинниця запрошує всіх на святкове частування.

 

 

 

Висновки про ефективність заняття:

  • У дітей розширились знання про звичаї та традиції на Україні, пов`язані зі святкуванням дня народження;
  • Діти активно використовують у повсякденному житті українські народні ігри, самостійно їх організовують, отримують задоволення від участі в них;
  • Діти розрізняють за запахом, зовнішнім виглядом лікарські трави, знають про їх цілющу силу;
  • Діти ввічливо звертаються один до одного, люблять, поважають однолітків;
  • Діти отримали емоційне задоволення від заняття.

Comments:

Залиши перший коментар

Зашили коментар

Ваш email не буде публікуватися.


*