Конспект інтегрованого заняття (за творами В. Сухомлинського) “Все починається з добра”
Відомості про автора:
Чернецька Катерина Вікторівна
Вихователь ЗДО
Романівський центр розвитку дитини, смт.Романів
Для кого призначений:Дошкільники, 6 рік життя
Спрямованість змісту: Розвиток мовлення, СХД, пізнавальний розвиток.
Мета:
- Продовжити формувати життєву компетентність дітей у питаннях моральності.
- Знайомити дітей з творами В.Сухомлинського.
- Розвивати у дітей моральні якості через ознайомлення з казками В.Сухомлинського.
- Ознайомити дітей зі словами, які означають риси характеру (добрий, злий, жадний, лагідний).
- Вчити продуктивно взаємодіяти в різних видах діяльності, вирішувати проблемні ситуації.
- Продовжити формувати навики ігрового спілкування, не ображаючи інтереси інших дітей.
- Розвивати вміння працювати в колективі, виконувати своїми руками зображення Сонця, методом скручування серветок.
- Виховувати впевненість у собі, доброзичливість,бажання робити добрі справи.
Активізація словника: добрий, лагідний, злий, жадний,сердитий.
Матеріали та обладнання: наочність картина Зайця та Їжака,текст казки В.Сухомлинського « Як Їжачиха приголубила своїх малят»,маска – наголовник Жука, Солов’я, картинка сумного їжака, конверт, свічка, склянка, мікрофон, картинки сонечка та хмаринки, «посмішки» різного кольору на паличках,тиха музика, Для колективної роботи: шаблон Сонця, серветки, клей, кісточка.
Підготовка дітей: Читати художні твори « Намисто з чотирма променями», «Соловей та Жук», «Добре слово», дидактичні ігри та вправи
« Добре – погано», вправа – психогімнастика « Я, веселий чарівник…», Гра – інсценізація казки « Соловей та Жук»
1.ПРИВІТАННЯ.
Діти стають у коло.
Вправа « Доброго ранку»
Придумано кимось все легко і просто.
При зустрічі промовити: «Доброго ранку!»
Доброго ранку – сонцю і птахам!
Доброго ранку – мамі і тату!
Доброго ранку – всім усміхненим людям!
І тоді кожному стане добре і весело.
І добро буде сяяти з ранку до вечора!
2.КОМУНІКАТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ. МОТИВАЦІЯ ЗАНЯТТЯ.
- Діточки, що ми щойно побажали один одному?
- А хто, мені скаже,що таке «доброта»?
- Яких людей ми називаємо добрими?
- А які добрі слова ви знаєте?
2.1.Дидактична вправа «Посмішку перевадай – і добре слова ти другу називай»
– Дітки,погляньте,на столі посмішки різного кольору,виберіть собі таку посмішку, яка відповідає вашому настрою. (Діти обирають посмішки та сідають в коло на коврик.).
– Чому ви обрали саме таку посмішку? (відповіді дітей).
– Насправді, добра, відкрита посмішка, завжди привертає серця людей! Візьміться за руки, відчуйте тепло ваших долоньок,а тепер посміхніться одне одному та скажіть добрі та лагідні слова, тому що посмішка – це початок дружби! ( діти по колу говорять одне одному добрі та лагідні слова).
Грає тиха, спокійна музика….
2.2.Мотивація заняття.
- Дітки, а чи потрібна нам доброта?
- А що потрібно робити, щоб бути добрими?
- Яка вона доброта?
– Сьогодні ми поговоримо про доброту і дізнаємось, яка вона, де живе і в чому проявляється!
3.ПІЗНАВАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ.
3.1.Дослідницька діяльність « Яка доброта на дотик?»
На столі стоїть свічка, біля неї прозора скляна ваза.
- Мої любі, скажіть, а яка доброта на дотик? (Діти висувають гіпотези.)
- Ось погляньте, я принесла Вам свічечку.
– Що ви відчуваєте, коли дивитеся на вогонь свічки?
– Дітки, а зараз уявимо, що свічка – це людина. Погляньте, яка вона?
- А зараз піднесіть свої рученята до свічки, тільки дуже обережно. Що ви відчуваєте коли підносите руки до свічки?
- Чи приємно Вам дивитись на цю свічечку?
- Ось так і добра людина, випромінює красу і тепло, ніжність та добро… І на таку людину приємно не лише дивитись, а й біля неї можна зігрітись. Тому що, вона дарує всім добро і тепло своєї душі!
- А тепер я накрила свічку склянкою. Погляньте на свічку, щось змінилось?(ні,вона теж горить і на неї приємно дивитись)
- А тепер доторкніться до свічки. Що відчули ваші ручки? Як ви думаєте, яку людину символізує ця свічка?(відповіді дітей)
- Отже,накрита свічка – холодна, це людина, на яку приємно дивитись, але вона дбає лише про себе і не робить добра іншим, тому біля неї холодно!
(Допомогти дітям зробити висновок, що добра людина тепла, а сердита людина – холодна, тому що добро не живе в її серці, тому і не гріє)
3.2. Сюрпризний момент.
– Діти , погляньте,що лежить біля наших дверей? (біля дверей лежить лист)
– Як він сюди потрапив? Давайте скоріш його відкриємо і побачимо що там є!
Діти разом з вихователем відкривають лист. А там картинка сумного Їжачка.
– Дітки , подивіться на цю картинку, що ви можете сказати? (Відповіді дітей)
– А чому Їжачок сумний?А хто його міг образити?
– А ось на іншій стороні картинки є казочка, яку написав видатний педагог, письменник Василь Сухомлинський , прочитавши її, можливо, ми взнаємо хто образив Їжача…
– Але перш ніж ми її послухаємо, нам потрібно зробити завдання, яке приготував вам Їжачок.
3.4. Дидактична гра «В якому вчинку живе добро?»
- Дітки, у вас в руках є картинка Сонечко і Хмаринка. Що означає «сонечко»? А що «хмаринка»?
- А зараз пограємо в гру,якщо я називаю «поганий вчинок», ви піднімаєте картку з хмаринкою,якщо «добрий» – із сонечком.
- Допомагати другові в біді.
- Провідати хворого друга.
- Когось образити.
- Захистити слабкого.
- Ділитись, тим що маєш.
- Когось обманути.
- Кричати на маму.
- Вдарити тваринку.
- Не слухатись старших.
- Вихвалятись перед кимось.
- Радіти з чужої біди.
- Співчувати, якщо з кимось трапилась біда.
- Дражнитись.
- Ображатись на зауваження вихователя..
- Пробачати та просити пробачення, якщо когось образив.
- Поважати інших.
- Молодці, мої малята, ви дуже гарно справились із завданням. А тепер сідайте гарненько і слухайте казку…
Як Їжачиха приголубила своїх діток.
У Їжачихи було двоє їжаченят – кругленькі, мов клубочки, з маленькими голочками.
Одного разу покотилися клубочки – їжаченята поживи шукати.
Котяться садом, котяться городом. Побачили Зайчика. Їсть Зайчик солодку морквинку.
Їжачкам теж захотілось морквинки покуштувати.
Тільки висунули маленькі голівки, а Зайчик як закричить: – Геть звідси! Ви гидкі, колючі!
Прикотилися їжаченята до матусі, плачуть. – Чому ви плачете, діточки мої любі? – запитує мати. – Зайчик каже, що ми гидкі, колючі.
А Їжачиха пригорнула маленьких діток, приголубила їх:
– Та хіба ж ви колючі, діточки мої рідненькі, – промовила вона. Волоссячко у вас м’якесеньке, як льон. Ви ж пухнасті, кругленькі, мов м’ячики.
Бесіда за прослуханою казкою
- Вам, сподобалась ця історія?
- Про кого була розповідь? А хто запам’ятав, хто написав ця красиву та повчальну казку?
- А от і у нас є Зайчик та Їжачок.
Порівняльна характеристика.
- Який зайчик? А який Їжачок?
- Дітки, я вам відкрию маленьку таємницю: НЕ ЗАВЖДИ ЗОВНІШНІЙ ВИГЛЯД ВІДКРИВАЄ ХАРАКТЕР ЛЮДИНИ! Так як у нашій казочці Їжачок колючий ,але який же він добрий та чуйний, а Зайчик, хоч і м’якенький, але виявився неприємний та злий.
– А що ж відбулось у лісі з маленькими їжачками та зайчиком?
– Якби ви вчинили в такій ситуації? Ось у мене є 1 морквина, як ми можемо її поділити на всіх? (Відповіді дітей)
– До кого покотились ображені їжачата? Якими лагідними словами мама Їжачиха називала своїх діток? (м’якенькі,пухнасті,круглі як м’ячики)
– А давайте і ми з вами зараз перетворимося на маленьких їжачків і трішки розімнемось.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
– Малята, а які ще твори Василя Сухомлинського про доброту та чуйність ви знаєте? (Відповіді дітей)
– Які ж ви всі у нас МОЛОДЦІ!
– Ставайте всі у коло і давайте з вами пограємось.
Гра – інсценізація казки В.Сухомлинського «Соловей та Жук»
(Діти , методом лічилки, обирають Жука та Солов’я, решта діток -ведучі)
Соловейко весело в саду співав
На калині пісню свою заспівав
З гілки на гілку він стрибав.
Тут раптом Жук рогатий прилетів
І подумав вмить : « А чому і мені не заспівати свою пісню?!»
«Я літаю і жу-жу.
Жу- жу-жу. Жу- жу-жу»
Тут Соловейко вмить притих…
Із пихатістю промовив:
«Такої жахливої пісні я ще не чув!
Нікому ж не подобається вона.
Немає місця для тебе в такому гарному гаю.
Швидко звідси відлітай!»
А Жук: « Жу –жу – жу.
Про це всім я розкажу!»
А поряд на галявині
Було багато бджіл.
Метелики літали, мурашки пробігали.
Вони і втрутились у цю розмову
І запропонували мирний договір.
« Нехай буде пісня Солов’я,
Аж надто гарна вже вона!
Але і нехай співає Жук
Як же нам можна жити без жука?!»
Ви швиденько помиріться
І не бийтесь, не сваріться.
Майте в серці ви добро
Нехай зігріває вас воно!
Кожний має право ЖИТИ
Будем разом ми дружити!
Що на це ти скажеш Жук ?
« Я веселий, добрий Жук
Я співаю Жу- жу- жу
Ти мене не ображай
Краще пісню, Соловейко, заспівай!»
«Вибачай, Жучок,мене.
Буду я з тобою жити
Будем разом ми дружити!
4.ОЦІННО – КОНТРОЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ.
– Дітки, ось у мене є такий мікрофон, зараз я пропоную Вам пограти в гру. Я задаю питання, а ви відповідаєте у мікрофон.
Вправа мікрофон «Закінчи речення»
- Як можна допомогти дуже старим людям?
- Як лагідні слова ви знаєте?
- Для чого бути добрим?
- Чи потрібно допомагати бідним?
- Чи потрібно товаришувати з неохайною дівчинкою?
- Як можна допомогти безпритульним, голодним цуценяткам?
5.ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.ПІДСУМОК.
– Я як справжня чарівниця, хочу перетворити Вас на маленьких сонечок.
Щоб, ви зігріли теплом все довкола і завжди випромінювали тепло, радість та лише робили добро.
Я веселий чарівник перетворювати все звик….Щойно ви були дітьми, а тепер ви стали маленькими сонечками!
Психогімнастика «Я- Сонечко»
Я- маленькое сонечко. Я прокидаюсь, умиваюсь. Я розчісую свої промінчики і піднімаюсь над горозонтом. Я- великий шарик. У меня багато світла та тепла. Я дарую своє тепло всій Землі,всім людям!
- А зараз,діточки, на дворі Осінь, і сонечко світить,але вже не так гріє. Давайте разом зробимо «Сонечко» своїми руками, яке буде і світити і зігрівати всіх довкола.
Колективна робота «Сонечко» (Аплікація методом скатування серветок)
- Отже, дітки, про що ми сьогодні говорили на занятті?
- Де живе добро?
- На що схожа добра людина?
- Що потрібно робити,щоб бути доброю людиною?
Використана література:
- http://umannvk1.edukit.ck.ua/Files/downloadcenter/%D0%94%D0%B5%20%D0%B6%D0%B8%D0%B2%D0%B5%20%D0%B4%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%BE.docx
- http://zhuravlyk.uz.ua/organizaciya-zhittyediyalnosti-ditej-v-dnz/socialno-moralnij-rozvitok/formuvannya-osnov-moralnix-yakostej/konspekt-integrovane-zanyattya/
- Розвиваємо мовлення. Дидактичні матеріали/ упоряд. Н.С. Клунська. –Х.: Вид.група «Основа». 2008.-53,(5) с.
- Розвивальні ігри для дошкільнят. Середня група/. Упоряд. В. Л. Сухар. – Х.: Веста: Вид-во «Ранок» 2008. – 160 с. – 9Програма розвитку)
- Розвиток мовлення. Конспекти комплексних занять. Старша група / Упоряд. В. Л. Сухар.- Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – 208с. – (Дошкільна освіта)
Доброго ранку? Як скачати?
Добрий день. Скопіюйте текст собі і використовуйте на заняттях.