Цікра Ірина Михайлівна
Вихователь
м. Городок ЗДО “Казка”
Для кого призначений: Старша група
Спрямованість змісту: екологічний розвиток
«Подорож до пані Осені»
(Екологічна розвага для дітей старшої групи)
Освітньо-виховні завдання: Виховувати у дошкільнят інтерес до розмаїття природи рідного краю, любов до сприймання краси краєвидів, бажання берегти і примножувати природні багатства, піклуватися про рослини і тварин, зміцнювати у дітей звичку дотримуватись правил культурного поводження у природі : не ламати кущів, дерев, гілок, не лякати тварин і пташок, не залишати у місцях відпочинку сміття, не руйнувати пташиних гнізд, розуміти потребу птахів летіти у вирій, захищати природу від тих, хто її нищить; розвивати мову дітей, збагачувати її термінами, висловами, знанням художніх та музичних творів відповідно проблеми; розвивати емоційність, артистичність, креативність дошкільників, викликати у них позитивні реакції, почуття, прагнення бути добрими, щирими, милосердними, дарувати світу тільки хороші, світлі справи, отримуючи навзаєм радість, чистоту, дружбу, що є красивою ознакою прекрасного здоров’я і чудового психічного тонусу.
Оформлення залу: задній фон – різнокольорові смужки тканини – фарби осені, по них – осіннє листя.
Передній план – три зелені ялинки ( на них брудне листя), дві берізки з поламаними гілками, калина, гриби, дерево, на якому гніздечко, сітка, у ній синичка; з боку дошка для демонстрації картинок; дві купки «брудного» листя, склянки, банки, пляшки; «озерце», завалене сміттям; яблуко.
Наочність: телефон, картинки «підсніжник», «багряний листок клена»; санітарна сумка; пакет з печатками і ножицями, пакет для сміття; знаки – «Не смітити!», «Не мити машини!», «Не ламати дерева!», «Вогнищу – ні!», муляжі отруйних та їстівних грибів, диво-квітка з гірлянди.
Хід заходу
Звучить пісня про природу, до зали заходять діти з вихователем, виконують танцювальні рухи.
Вихователь: Діти, сьогодні до нас на заняття прийшло багато гостей, тож давайте ми до них щиро та душевно привітаємось.
Діти: Доброго ранку, небо блакитне,
Доброго ранку, гості привітні!
Добрий день! У добрий час
Раді ми вітати вас!
Ви –льЯ знаю, що ви, мої хороші, дуже любите подорожувати, відкривати собі щось нове, незвідане, тож запрошую вас у казкову подорож до пані Осені. А як ви вважаєте, на чому ми будемо подорожувати?
Діти: 1.Я б поїхав потягом.
2.А мені б хотілося добиратись маршруткою.
3.А мені було б цікаво подорожувати гвинтокрилом!
Вих – ль: Дітки, ви забули, що подорож у нас казкова, і до пані Осені нас зможуть перенести чарівні слова! Тож давайте всі закриємо оченята і почнемо чаклувати.
(Діти чаклують, закривши очі.)
1,2,3,4,5,6 чари, ви нас до пані Осені перенесіть!
(Відкрилась сцена. На сцені жахлива картина.)
Вих – ль: Ой, що це? Де ми?
Діти: 1.Як тут негарно і сумно!
2.Листя не золоте, а сіре і брудне!
Вих – ль:Дітки, хіба у таку казку ми хотіли потрапити? Ой, діти, гляньте ворона прилетіла, можливо вона нам пояснить ,що ж сталось в цій казковій країні?
(Із занавісу виглядає іграшкова ворона.)
Ворона:Скре – ке – ке, скре – ке – ке!
Горе в казковій країні Осені яке:
Чорна планета наблизилась сюди,
Її злий чаклун наробив скрізь біди,
Шкоду природі він учинив,
Ще й Осінь – красуню Злюкою – Колюкою зробив!
Він гадає, що нема у природи друзів,
Що краса згине в полі, лісі, лузі!
Люди, мій голос почуйте: Осінь і природу рятуйте!..
Вих – ль: Діти, чули,що коїться? Добре, що Ворона не злякалась і повідомила нам про лихо. Малята, то що, готові захищати природу, допомагати рослинам, звірятам, усьому навколишньому?
Діти: Так! Готові!
Вих – ль: Разом ми – сила,
Один одного не підведем.
І лад скрізь наведем!
(Звучить музика і до зали заходить Злюка – Колюка.)
Злюка: І хто це тут збирається йти в бій
І хоче лад навести в казці свій?
Моя тут, Злюки – Колюки , правда й сила:
Що я зробила – то усе красиве!
Як гарно: все лежить привільно,
Горить, голосить, мучається, тліє!
Така я – люблю війну й незгоду,
Пітьму і чорноту, люблю я злу негоду.
Вих – ль: Злюко – Колюко, дітей не лякай,
Краще ти відповіді точні їм дай:
Малята в нас гарні, знання в них міцні –
Чи тобі по колючках задачі малюків?!
Злюка: Задачі? Ха – ха! Та я враз все рішу
І буду продовжувать з вами війну!
Д – на: А ну,Злюко – Колюко, тварин ти назви,
Які мають лише дві ноги?
Злюка: Дві… ноги…? Ведмідь – ні.., Пес – ні.., Крокодил – та ні… в – е – е …
Д – на: Злюко, бач яка ти – тільки шкоду робити мастак , а голова твоя не варить ніяк! А це ж просто: Пінгвін, індик, курка, гусак.
Злюка: Та що… Та то я не вдумалась! Ану ще давайте!
Д – на: (показує малюнки) Що це таке і коли воно буває? («Підсніжник»)
Злюка: Хі, так просто , це ж влітку ромашка цвіте.
Д – на: Ех ти, темнота – це ж перша весняна квітка: підсніжник!
Д – на: А отут що, нам скажи,
Нерозумних просвіти!
(Багряний листочок клена)
Злюка: Ха! Та це ж весною мак
На горді виріс! Так?
Д – на: Не так, Злюко, говориш мені:
Це лист кленовий восени!
Учитись слід тобі,
А не нести всім біди!
Злюка: Як то не нести?
Буде вам ще чимало біди!
Ось напущу на ваші яблука черв’яків?
Вих – ль: Ой, Злюко – Колюко ,біда нам з тобою –
Іде ведмежа он до нас із сльозою!Вежмежатко, що з тобою?
Ведмежа: На бите скло я наступив ногою:
У лісі так якась Колюка відпочивала,
Що банки – склянки порозбивала.
(Колюка тікає зі сцени)
Вих – ль: Де вона, тримайте мерщій –От покажемо ми їй!
(Озираються, бачать, що немає Злюки)
Ну то добре, що втекла,
Але не будемо додавати до зла ще більного зла!
Будемо добро робить –
Дітки,Ведмежатку допоможіть!
(Дівчинка – мед.сестричка , може лапку йодом, заматує бинтом,гладить по голівці.)
Вих – ль: А тим часом ————й ——————–
Склянки позбирають, та до пакетика поскладають.
(Діти скидають у пакет сміття.)
Ведмідь дякує і йде.
Вих – ль: Дітки, бачите яка Злюка – Колюка: накоїть лиха і ховається. Це значить, що вона нас боїться! Продовжимо робити добрі діла – і ми повернемо Осінь, а чари злого чаклуна щезнуть, як туман!Гляньте, ось берізка з поламаними гілками стоїть .Як ми можем їй допомогти?
Д – на:Перев’язати гілочки ,щоб вони зрослися.
Вих – ль:Так, молодці, а поки ви будете лікувати берізку,наші дітки для гостей затанцюють веселий таночок.
Парний танок.
(Діти беруть у мед. сестрички бинт і перев’язують гілочки.)
Д – на: Люба берізко, боляче тобі було,
Та тепер усе пройшло,
Ми тебе полікували,
Гілочки перев’язали,
А ти навесні дай нам соку,
Щоб здорові ми були протягом року!
Вих – ль: Діти, погляньте, який смітник улаштувала Злюка – Колюка .
(Підходить до озерця, заваленого пластиковими пляшками, пакетами, гіллям.)
Д – на: Та це ж не смітник – це так озерце засмітили!
А там же – жабки, рибки, равлики!
(Звучить голос Рибки.)
Любі діти! Швидше нам допоможіть –
Домівку нашу очистіть, звільніть
Від предметів заржавілих,
Пляшок, пакетів, що гойдаються на хвилі.
Рибкам , равликам і жабкам,
Вірите: нам зовсім не до жартів!
Виручіть ви нас з біди –
Гарно буде всім тоді!
Д – на: Друзі, хто так поводиться з водою,
Зустрітись може з справжньою бідою:
Вже й так вода щезає у криницях –
Невдовзі станеться, що ні умитись, ні напиться!
Вих – ль: , ось вам пакет, витягайте сміття з річки!
А ми ,діти,давайте поставимо знаки, хай усі читають
І правила поведінки у природі вивчають!
(Діти ставлять знаки «Не смітити», «Не мити машини», «Не ламати дерева», «Не рвати квіти».)
Заходить Лисичка з обсмаленим хвостиком.
Вих – ль: Ти де, Лисичко, обсмалила хвостик?
Лисичка: Та в нашім лісі побувала гостя –
Злюка – Колюка багаття залишила,
Ледь – ледь ми вогонь той гуртом загасили!
Всі жителі лісу страждали –
Отакої біди від Злюки зазнали!
Д –на: А давайте ми ще поставим знак:
«Вогнищу – ні!» – хай знає всяк!
(Діти ставлять знак.)
Вих – ль: Лисичко, а щоб тобі не було сумно, наші дітки заграють для тебе на музичних інструментах.
Вих – ль: Ой, дітки, а ось скільки грибів вирвато з коренем!
Хіба ж так збирають гриби?
Д – на: 1.Гриби потрібно ножиком зрізати обережно,щоб не зіпсувати грибницю – кореневище , з якого і на той рік виросте чимало грибів.
2.Гриби треба добре знати і розрізняти їстівні і отруйні.
Вих – ль: От ми й дізнаємось, як визнаєте гриби. Я показую гриб, якщо він їстівний – плещете у долоні , якщо отруйний – говорите «Ні!» Будьте уважні.(Вихователь демонструє муляжі грибів.)
Бачу, ви уважні і кмітливі, але прошу дуже без дорослих ніяких грибів не брати у руки!
Д – на: Подивіться, ще хтось страждає,
Пташка допомоги благає!
Я швидко цю сітку порву –
Синичко, лети у домівку свою !
(Садить пташку у гніздо.)
Вих – ль: Малята, як ви гадаєте, ми багато вже зробили хороших справ?
Діти: 1. Звичайно! Ми багато допомогли!
- І берізкам.
- І ведмежаткові, лисиці, синичці!,
- І озерце почистили.
Вих – ль: От які ви молодці, от які милосердники, захисники природи, трудівники! А від цього ожив наш ліс, наповнився осіннім життям (Звуки осіннього лісу), стало приємно, спокійно та лагідно. Радість, теплота ваших сердечок подолали силу злого чаклуна. Тож давайте ми у цьому чудовому лісі затанцюєм веселий таночок ,і можливо тоді до нас прийде справжня пані Осінь.
(Танок парний 2, вхід Осені)
Осінь: Спасибі, малята, що добро зробили,
Мене знову на Осінь перетворили!
Та чаклун ще за нами спостерігає
І вам кілька завдань посилає:
Справитесь з ними –назавжди чаклун позбавиться сили.
І стане диво – квіткою мрії,
А Чорна планета – сестрою Землі,
Планетою любові, віри, надії!
За роботу, милі друзі,
Щоб лад і затишок були в нашій окрузі!
Вих – ль: Малята, зберіться і будьте кмітливі – не такі
Ці завдання важкі і жахливі!
Осінь: Завдання 1 (Картинка і пояснення)
Запропонувало мишенятко дятлові колосок. Дятел чемно подякував, але від гостинця відмовився.
- Як ви вважаєте, чому не пригостився дятел колоском?
(Дятел не їсть зерна.)
- Чим живиться цей птах?
(Дятел їсть жучків, комах, личинок – усяких шкідників.)
- Чому дятла зовуть «лікарем» лісу?
(Дятла зовуть «лікарем» лісу, бо він поїдає шкідників дерев, які ховаються у корі та тріщинах стовбурів дерев.)
Добре! Які цікаві речі ви знаєте.
Завдання 2. Запитав гусак у лелеки: – Де ти зиму зимував? Чому відлітаєш у теплі краї? Що відповів лелека?
Діти: 1. Лелека відповів, що зимує у теплій Африці, бо у нас настають холоди і його їжа – жабки, черв’яки, гусінь, миші – ховаються у нірки, на дно водойм, під землю.
Осінь: Чудово! Як ви гарно говорите, малята! Ось вам останнє, третє завдання: до берізки відберіть усі картинки, де зображено, що діти роблять добро; до калини – ті картинки, де діти роблять погано.
- Вчинки яких дітей вам більше подобаються? Молодці!
Ось і остаточно розвіялись чари злого чаклуна,і в моєму королівстві знову засяяла диво-квітка, це наша з вами природа!
Вих – ль: Як прекрасно, що у нашій казці запанували радість, краса, порядок, засяяла врятована природа!
Осінь: Берегти її, піклуватись про неї, захищати і примножувати – справа кожного з нас!
Вих – ль: У природі – рівновага;
Всім приділена увага.
Діти: Сокіл в крилах має силу,
Стриж в польоті бистрокрилий.
Діти:Заєць має довгі ноги,
У козла – копита й роги.
Діти:Черепаха не втікає,
Бо найкращий панцир має.
Діти: 1.Не вмирали ще від спеки
Ні ворони,ні лелеки,
Бо в природі є водиця:
Полети, нагнись, напийся!
- І пташки, і звірі й квіти
У природі – вільні діти.
Всіх природа не забула,
Всіх до себе пригорнула!
- Сонце світить, сонце сяє,
Пестить землю, зігріває
Землю щиру і багату –
Велетенську нашу хату!
Діти разом: Все візьмемо до уваги!
Не порушим рівноваги!
Вих – ль: А зараз,дітки, давайте на прощання заспіваємо для пані Осені пісню.
(Пісня про осінь.)