Інтегроване заняття з народознавства на тему: «Ой рушник, рушничок» Залишити коментар

Мартинюк Людмила Василівна
Вихователь
Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) №11

інтелектуального напрямку Рівненської міської ради

Для кого призначений: Для дітей старшої групи
Спрямованість змісту: народознавство

Інтегроване заняття з народознавства на тему:

«Ой рушник, рушничок»

Мета: продовжувати розширювати та збагачувати знання дітей про вишивку; познайомити дітей з видами рушників, їх кольоровою гамою; вчити описувати узори та малюнки на рушниках; розвивати творчі здібності та уяву, мислення; виховувати естетичні почуття та формувати естетичний смак, позитивно ставитись до національних традицій, звичаїв культури України.

Попередня робота: ознайомлення дітей з українськими вишитими рушниками.

Матеріали: ілюстрації, рушники, розмальовки, аудіо записи, презентація.

Хід заняття

  1. Організаційний момент

(Діти заходять до групової кімнати і вітаються з українцем та українкою)

Привітання:

Доброго ранку,

Доброго дня,

Зичимо ми – українці щодня,

Вправо, вліво поверніться,

Один одному всміхніться!

  1. Вступне слово

Вихователь: Діти, сьогодні я пропоную вам здійснити незвичайну подорож до історичного минулого нашого народу. Ми з вами продовжимо знайомитися з річчю, що несе для українців найвищу культурну цінність. Від сивої давнини і до наших днів, у радості й горі — ця річ невід’ємна частина нашого побуту. А для того, щоб дізнатися про що мова, послухайте пісню.

(Діти слухають пісню «Рушник»)

Гра «Рушничок»

(Діти розбиваються на пари, шикуються один за одним, піднімають вгору рушнички і під веселу музику пробігають через утворений «тунель»).

  1. Хвилинка мислення «Що таке рушник?»

Діти: Рушник – це символ України, культурна пам’ять народу. Вишиті рушники створюють затишок, зміцнюють родину.

Вихователь: Чим вишивають рушники?

Діти: Шовковими, лляними або вовняними нитками, а деякі рушники вишивають бісером у наш час.

Вихователь: А що означає кожен колір на рушникові?

(Діти слухають пісню «Два кольори»)

Дидактична гра «Вибери колір та поясни»

(Діти вибирають геометричні фігури різного кольору, називають їх колір та що вони символізують).

Діти: Білий  – це колір сили. Червоний колір – символ любові і щирості. Синій колір – символ неба, води, сили і здоров’я. Жовтий колір – символ сонця, хліба. Зелений – символ життя, рослинного світу. Чорний – символ землі, хліборобська праця.

Вихователь: А чи всі рушники однакові?

Діти: Ні.

Дидактична гра «Назви рушник»

(Діти читають назви рушників).

  • Рушничок-росяничок – рушник для дівчаток; вишивали на них квіти.
  • Рушничок-грайлик – рушник для хлопчиків; вишивали на них  дубове листя, виноград.
  • Утирач – цей рушник пропонували подорожнім і гостям, щоб утирати руки; узори на них прості.
  • Стирач – для стирання столу, укривання хліба, кошика.
  • Покутний рушник – для ікон; вишивка особливо гарна, яскрава, колоритна.
  • Кілкові рушники – багато вишитий рушник для прикрашення картин, фотографій.

(Розгляд рушників на дошці)

Дидактична гра «Чим схожі? Чим відрізняються?»

Вихователь: Як називаються малюнки на рушниках?

Діти: Орнамент.

Вихователь: А що ж таке орнамент?

  1. Читання вірша

Орнамент

Що таке «Орнамент»?

Його трактування

мовою латині

Значить «прикрашання».

Є свої орнаменти

В кожного народу.

У своїй красі вони

Не втрачають моди.

В своїй побудові

Змінюватись здатні.

Є вони смужкові,

Круглі і квадратні.

Їхні елементи

Чіткі і ретмічні

Чи з фігур рослинних,

Чи з геометричних.

 

Мовна гра «Поясни значення візерунка»

(Дитина бере картинку з візерунком та пояснює значення).

  • Півень – багатсво, здоров’я, щастя.
  • Голуб – мир, любов.
  • Барвінок – молодість.
  • Листя, шишка – безбідне життя, веселощі.
  • Ромб – позначалося земля, родючість.
  • Велика квітка – материнський знак.
  • Дуб – чоловіча сила, енергія.
  • Виноград – закоханість, молодість, щастя.
  • Троянда – рух, оновлення, життя.
  • Калина – жіночий символ краси, вірності, здоров’я.
  • Мак – захист від всього злого.
  • Ластівка – добра весняна вісниця.

Дидактична гра «Так чи ні»

  • Рушник вишивали тільки червоним кольором. (ні)
  • Рушником зустрічали дорогоцінних гостей. (так)
  • Кутовим рушником витиралися. (ні)
  • Рушник давали в далеку дорогу як оберіг. (так)

Дидактична гра «Назви прислів’я»

Вихователь: А які ви знаєте прислів’я про рушники?

(Діти називають прислів’я)

  • «Хата без рушників, що родина без дітей»
  • «Рушник – обличчя оселі»
  • «Рушник на кілочку – хата як у віночку»
  • «Який рушник, така й господиня»
  • «Рушник, яким личко витирали, утирачем називали»

Мовна вправа «М’ячика тримай – чистомовку промовляй»

  • Чок-чок-чок – вишитий рушничок
  • Чка-чка-чка – дали рушничка
  • Чку-чку-чку – візерунки на рушничку

 

Вихователь: А зараз, на згадку про рушники, ми їх зафарбуємо.

Пальчикова гра «Рушничок»

Нитку в голку я вдіваю,

Рушничок я вишиваю.

Голка, голка покружляй,

Рушничок мій вишивай.

  1. Заключначастина

Творча гра «Зафарбуй рушник»

Під музичний супровід діти зафарбовують рушники.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

0
    0
    Кошик
    Ваш кошик порожнійМагазин