Відомості про автора:
Водомєрова Ірина Володимирівна,
вихователь ДНЗ № 464,
м. Харків
Конспект інтегрованого заняття у різновіковій групі ДНЗ
«Супер-Діти – переможці мікробів!»
Мета: Сформувати у дітей елементарні уявлення про бактерії та мікробів, про користь та шкоду бактерій, про засоби захисту від хвороботворних мікробів, формувати розуміння важливості турботи про власне здоров’я, закріпити прості способи боротьби з мікробами та бактеріями, сприяти формуванню здорового способу життя; розвивати пізнавальну та творчу активність, зв’язне мовлення, уяву, логічне мислення, креативність, прагнення до самостійної діяльності; виховувати дружні стосунки, взаємоповагу та взаємодопомогу.
Словникова робота. Збагачення: хвороботворні мікроби, корисні та шкідливі бактерії, продукти харчування, особиста гігієна. Активізація: мило, рушник, зубна паста та щітка, розчіска, прибирання.
Обладнання: ілюстрації по темі, пульвелізатор з водою, серветка, роздатковий матеріал для самостійної роботи на кожну дитину, олівці, муляжі «мікробів-монстриків», коробок – «пастка для мікробів».
Попередня робота: бесіди з формування здорового способу життя «Де живуть мікроби?», «Як захиститися від мікробів?», вивчення віршу «Котик та мікроб», розгляд ілюстрацій, проведення ранкової гімнастики, занять з фізкультури, закріплення КГН.
1. Вступна частина
Організаційний момент: Збираю дітей біля себе, читаю вірш Т. Лисенко «Звідки хвороби»:
Звідкіля прийшли хвороби?
Їх створили злі мікроби.
Ці маленькі злодіяки,
Хулігани, розбишаки,
Що живуть усюди,
Де є повно бруду:
У болоті і грязюці,
У смітті та у пилюці.
Під брудними нігтями.
Пазурами й кігтями…
Той, хто руки не помиє,
Їх ковтне та захворіє.
І тому, малята.
Слід вам пам’ятати:
Будете вмиватися.
Митися, купатися.
Повтікають злі мікроби.
Разом з ними — всі хвороби!
2. Підготовча частина.
– Діти, ми з вами вже багато чого знаємо про мікробів та бактерії. Давайте згадаємо наші знання: мікроби та бактерії – це найменші живі істоти на землі, мікроби завжди…(шкідливі), а бактерії можуть бути… (корисними). Що для нас роблять корисні бактерії? (удобрюють грунт, допомагають отримувати ліки, миючі засоби і навіть кисломолочні продукти – сир, сметану, йогурт). А шкідливі мікроби та бактерії викликають у нас… (хвороби). Як мікроби потрапляють у наш організм? (Відповіді дітей). Давайте проведемо експеримент. Ось у мене в руці звичайний пульвелізатор, в який я налила кип’яченої води (Чи є мікроби у кип’яченій воді? Вірно, немає). Але уявіть собі, що цей пульвелізатор – це хвора людина, яка чхає та кашляє. Якщо ця людина закриває собі рот носовичком, то її слина не розлітається повсюди. А якщо ні? Давайте перевіримо – виставте всі долоньки перед собою, а я натисну на пульвелізатор, ніби людина чхнула. Що ви відчули? Вірно, теж саме відбувається, коли людина чхає і не закриває рот долонею чи носовичком. Як іще до нас потрапляють мікроби? (Відповіді дітей: Через брудні руки, одяг, немиті фрукти і овочі, несвіжі продукти тощо). Ми з вами вже знаємо, що мікроби дуже маленькі і побачити їх можна лише у мікроскоп. Сьогодні нас чекає дуже важлива задача. Давайте уявимо, що всі мікроби перетворилися на монстриків і нам необхідно їх перемогти (вивішую на дошці зображення мікробів-монстриків). Хто може перемогти монстриків? Звичайно, Супергерої. Тож давайте перетворимося на Супер-дітей і переможемо мікробів. Ну що, Супер-діти, готові до бою? Тож почнемо! Перш за все на необхідно визначити зовнішній вигляд мікробів-монстриків. Розділіться на пари і підійдіть до столів – вам необхідно скласти розрізні картинки, на яких заховалися монстрики. (Розрізні картинки підготовлені відповідно до вікових та індивідуальних можливостей дітей. Діти розбиваються на пари у своїх вікових підгрупах)
3. Основна частина
Завдання 1. Розрізні картинки – робота в парах (поки діти працюють, готую наступне завдання).
Молодці! Ви правильно і швидко виконали завдання! Наступний етап – розсортирувати мікробів за розміром. Ви бачите тут багато мікробів – розділіть їх на 3 групи – великі, середні і маленькі. Починайте, будь-ласка!
Завдання 2. Групування предметів за розміром – фронтальна робота.
Ви і справді Супер-діти! Дуже швидко і вправно працюєте. Але мікроби ще не відступають. Нас чекає наступне завдання. Молодшій групі треба розфарбувати мікробів яскраво і весело, щоб вони подобрішали і не робили більше зла людям. А старшій та середній групі необхідно вимити мікробів милом, а для цього треба провести їх по доріжках – вказати дорогу, а також порівняти кількість мікробів на картках. Займайте свої місця і починайте працювати.
Завдання 3. Молодша група – розмальовки «Мікроби-монстрики», середня та старша групи – «Проведи доріжки» – підготовка руки до письма, «Порівняй кількість» – кількісна лічба, знаки «більше, «менше» – старша група (поки діти виконують завдання, готую наступне)
Молодці! А зараз трошки перепочинемо – адже і Супер-дітям треба відпочивати. Збирайтеся в коло до мене і повторюйте за мною рухи і слова.
Фізкультхвилинка «Котик та Мікроб»
У пісочку Котик грався
Та додому враз зібрався,
Бо уже був пізній ранок –
Вдома ждав його сніданок.
Жодну лапку не помив
І за стіл одразу сів.
Тільки кашу почав їсти,
Став Мікроб в тарілку лізти.
Із тарілки – прямо в ротик,
А із ротика – в животик.
Він там правно розмістився,
Думав “Гарно поселився!”
Закричав від болю Котик:
“Ой болить, болить животик!
Він болить у мене дуже,
Я вже зовсім занедужав.”
Мама в ліжко його вклала,
Вчасно лікаря позвала.
Лікар вигнав геть Мікроба –
Відступила зла хвороба.
Тепер Котик лапки миє
І ніколи не хворіє.
А Мікроба тут немає –
Інших котиків шукає.
Молодці! Я впевнена, що ми обов’язково переможемо мікробів. Але це ще не все. Один мікроб сказав мені, що він не буде нам шкодити, якщо ми зможемо зібрати його портрет. Він розрізав свій портрет на тонкі смужки і зібрати його можна лише виставивши їх по порядку, а допоможуть нам в цьому цифри. Діти молодшої та середньої групи – візьміть собі кожен по смужці і ми всі разом зберемо портрет цього мікроба-монстрика.
Завдання 4. Зібрати розрізну картинку, виставляючи смужки за порядковим номером.
Так, добре впоралися. Та ще залишилося завдання для старшої групи. Подивіться скільки тут дверей. За ними заховалися мікроби. Чи знаєте ви, що у наших монстриків дуже коротенькі та смішні імена. Але якщо не назвати монстрика на ім’я, він вскочить і дверей до нас у групу. Тож Супер-діти старшої групи, це завдання ваше – відкрити двері і прочитати склад – ім’я мікроба. Готові?
Завдання 5. Читання складів – старша група.
Які ви молодці! Вже зовсім скоро перемога буде за нами, але ще не всі мікроби скорилися нам. Деякі з них заховалися просто у нас в групі. Треба їх знайти і помістити в пастку для мікробів. Я хочу вас попросити поводити себе спокійно і пристойно. Кожен з вас хоче бути Супер-дитиною і перемагати монстриків, так? Отже, кожен повинен знайти і принести мені одного мікроба, не треба набирати повні руки, не треба забирати один в одного і сперечатися, добре? Давайте будемо ввічливими і вихованими Супер-дітьми! Вперед, на пошуки!
Завдання 6. Орієнтація у просторі «Знайди мікроба-монстрика». Діти шукають монстриків і приносять їх у «пастку для мікробів».
4. Заключна частина (рефлексія + творче завдання)
Ну що ж, я вас вітаю! Супер-діти перемогли мікробів, ось вони всі у пастці і більше не можуть нам зашкодити. То скажіть мені, діти, що ми дізналися про здоров’я та мікробів? (Відповіді дітей). Давайте ще раз повторимо наш віршик-фізкультхвилинку. Давайте назвемо головних ворогів мікробів: особиста гігієна, чисті овочі та фрукти, корисна їжа, спорт, режим дня, свіже повітря та сонячні промені. Молодці!
А тепер я пропоную вам трошки пофантазувати і створити свого особистого мікроба-монстрика, який вам завжди буде нагадувати слідкувати за своїм здоров’ям. Ось я приготувала вам матеріал для роботи. Вам треба вибрати якої форми і якого кольору буде ваш монстрик, скільки у нього буде очей, рук і ніг. Основою для тулуба буде слугувати прищіпка, на ній є наліпка, на яку ви приклеїте тулуб монстрика. І не забудьте дати ім’я своєму ручному мікробу. Кому знадобиться допомога, я обов’язково допоможу. По завершенню роботи на вас чекає сюрприз. Давайте почнемо створювати цікавих і смішних істот.
По завершенню роботи вручаю дітям знак Супергероя. Діти роздивляються роботи, обмінюються враженнями. Заняття закінчене.
Використані джерала:
Тематическая неделя «Монстро-микробная, или Мои навыки гигиены»