Вершок Людмила Миколаївна
Вихователь дошкільного підрозділу навчально-виховного комплексу “Роздольненський загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад Каланчацької селищної ради Херсонської області”
Для кого призначений: Середня група дітей в ДНЗ, вихователі, батьки
Спрямованість змісту: освітня лінія “Дитина в соціумі”, правове вихованняПрава маленької людини” ( конспект заняття з права в середній групі ДНЗ)
Мета: привернути увагу дітей до власної особистості. Формувати уявлення про те, що власне ім’я вказує на індивідуальність людини.
Розвивати почуття любові, шанобливого, ціннісного ставлення до себе та членів сім’ї, родини; уміти радіти з того, що ти є таким, яким ти є. Розвивати пам’ять, увагу, спостережливість.
Допомагати дітям ототожнювати себе із своїм іменем; розуміти, що ім’я вказує на відмінність від інших; спонукати називати своє ім’я ласкаво.
Закріплювати знання дітей про права кожної дитини на ім’я , життя,
сім’ю, родину, житло, на любов і піклування.
Виховувати почуття захищеності, довіри до рідних і близьких, радості існування, почуття любові, їх величі й значення в житті людини.
Обладнання: подарункова коробка, в якій лялька – пупс. Ілюстрації: немовля, дитина у мами на руках, сім’я, родина; ілюстрації тварин: лелека, білка, лисиця, ведмідь, єнот; ілюстрації житла тварин: гніздо, дупло, нора, барліг. Демонстраційний матеріал з тематичними назвами: « Право на життя», « Право на ім’я», « Право жити в родині», «Право на житло»; аудіо запис казки «Троє поросят»
Хід заняття
І. Організаційний момент
-Щиро та сердечно привітаймо одне одного !
- Психогімнастика «Привітання»
Доброго ранку рідний наш дім!
Доброго ранку, діткам усім!
Доброго ранку, сонечку ясному!
Доброго ранку, садочку прекрасному!
Вліво-вправо поверніться,
Одне одному всміхніться.
- Сюрпризний момент
(На невеличкому столику стоїть подарункова коробка, в якій лялька – пупс.)
-Діти, у мене є для вас подарунок, давайте подивимось, що це !?
Так, це лялька, іграшка. Ви колись були теж такі маленькі. А де вас взяли? (Версії дітей) Так , вас народила мама. А покажіть, які ви були малесенькі. А як називають маленьку дитинку, яка не вміє говорити? (Немовля.)
ІІ. Основна частина
У неньки народилося дитя,
Дитя моє, Бог дав тобі життя.
І щоб ніхто не заподіяв шкоди Тобі,
малесенький громадянин, —
Бог дав закони нашому народу.
Від дня народження, від іменин —
Він твій, цей світ широкий за вікном.
Ти на життя і щастя маєш право
Під золото-блакитним знаменом
Своєї Української держави.
Запам’ятайте «Кожна людина має право на життя»
-Уявіть, що ви щойно народилися. Щоб до вас звернутися мама й тато довго вирішували, як вас назвати, бо насправді «Добре ім’я – найкраще багатство».
І дівчатко, і хлоп’я
Мають право на ім’я.
Ти — Надійка, я — Василь.
А оцей малюк — Максим.
- Дидактична гра «Назви ім’я» (Діти стають в коло навколо столика з лялькою, передають м’яч, називають своє ім’я)
-Давайте назвемо наше немовля, щоб воно не було безіменним. (Діти пропонують імена. Ми назвали Петриком.)
Бо «Кожна людина має право на ім’я»
- Дидактична гра «Скажи ласкаво ім’я дитини, яка стоїть поруч» (Діти знову передають м’яч, називають ласкаво ім’я дитини, яка стоїть поруч» )
Малюки — народець слабкуватий,
Наче їжачата без голок.
Мов малі, без пір’я пташенята,
Мов манюній, у воді, мальок.
Малюки — народець слабкуватий.
Та і розум в них іще малий.
Тож потрібно їх охороняти,
Щоб малята дужими зросли.
-Діти, хто ж вас охороняє від усяких негараздів?
Так, і тато, і мама бо «Кожна людина має право на сім’ю»
-А якщо крім тата, мами, братика, сестрички є іще ваші дідусь і бабуся (татові та мамині – тато й мама) дяді , тьоті брати і сестри – як ці всі люди називаються? (Родина)
Ми всі маємо «Право на родину»
- Гра «Я веселий чарівник»
Я веселий чарівник, перетворювати звик.
Щойно ви були малята, а тепер ви…(поросята, цуценята, каченята)
- Загадки.
-Дітки, відгадайте загадки.
Пташка мешкає в (гнізді)
Білочка живе в (дуплі)
Хитра лиска – у (норі),
А ведмідь – в (берлозі).
- Дидактична гра «Хто де живе ? »
(На дошці кріпимо ілюстрації, на яких зображене гніздо, дупло,нора ,барліг. Дітям пропонуємо вибрати малюнки тварин : лелека,білка ,єнот ,ведмідь і прикріпити їх до тих ілюстрацій, на яких зображено їхні домівки )
У хліві жива корівка
У конюшні кінь, лошатко.
У гніздечку – пташенятко.
Вулик – схованка для бджілки,
А дупло – хатинка білки.
У норі живе лисичка,
Равлик в мушлі невеличкій.
У барлогу спить ведмедик.
У кімнаті – хлопчик Петрик.
-У всіх є свої домівки. А для чого? (Діти розповідають, що в домівках тепло і затишно, не страшна негода.)
Так, кожна людина має «Право на житло».
-Діти, я пропоную вам взяти будівельний матеріал і побудувати нашому Петрику кімнату з меблями. (Діти будують Петрику кімнату: підлогу, стіни. Потім диван, ліжко, стіл. Бажано, розподілити дітей на групи, дати кожній завдання,що будувати, а потім знести в кімнату.)
- Дидактична гра «З якої казки ? »
-Зараз я включу вам уривок із казки, а ви скажете, яка це казка.( Звучить уривок із казки «Троє поросят». Діти відгадують.)
-Діти, що зробив вовк? (Розламав будинки поросят.)
– А чи добре він вчинив ? (Ні.)
-Чому не можна діяти так, як Вовк? (Діти розповідають свої версії, осуджуючи вовка.)
– Які права поросят він порушив? (Право на житло, зруйнував їх будинки.) Правильно, «Право на житло».
– Як люди ставляться до свого будинку? (Дбайливо.)
– Так, тому ніхто не може без дозволу заходити у ваш будинок і брати вашi речi, а тим більш руйнувати його.-А як же закінчилась казка про братів – поросят? (Всі сховались у кам’яному будиночку, бо він був міцним. А вовк обгорів і більше ніколи не приходив .)
ІІІ. Підсумок
-Наше заняття закінчилось. Як ви гадаєте, Петрику в нас сподобалось? Скажіть, будь ласка, що вам найбільше сподобалось? А що запам’яталось? На що має право кожна дитина?
Список використаних джерел
- Гаркуша Г.В., Черкасова Ю.М. Дитина і навколишній світ. Розробки занять для дітей 3-6 років. – Х., 2009.
- Сухар В.Л. Пограйся зі мною.5-6 років: Розвиваючі ігри та вправи. – Х., 2009.
- Троє поросят. Українська народна казка.- Х.,2017.
- Українська мозаїка: книга для читання в дошкільному закладі і в родинному колі. – Тернопіль, 2013.