Захарчишина Ольга Миколаївна
Вихователь
м.Ковель ЗДО №8
Для кого призначений: для дітей старшого дошкільного віку
Спрямованість змісту: Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі
Конспект заняття «Осінній ярмарок» з освітньої лінії «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі»
Програмовий зміст: закріплювати кількісну лічбу в межах 6; удосконалювати вміння порівнювати суміжні числа, використовуючи термін «числа-сусіди»; навчати дітей складати зображення з площинних геометричних фігур (круг, квадрат, трикутник, прямокутник, овал), використовуючи схему-зразок; вправляти дітей орієнтуватися в просторі (попереду, позаду, ліворуч, праворуч, на) відносно предмета за вказівкою вихователя; закріпити часові уявлення (тиждень, місяць, дні тижня, пори року); перевірити вміння дітей використовувати умовно-символічні зображення; ознайомити дітей з народним способом обміну товаром ( мах-на-мах); закріпити вміння дітей об’єднувати частини в ціле; розвивати мислення, пам`ять, увагу, дрібну моторику; виховувати уважність, зосередженість, інтерес до занять з математики.
Матеріали та обладнання:
Демонстраційний: мультимедійна дошка, проектор, презентація, 3 кошики, вага, овочі (капуста, цибуля, морква), куби, прилавок магазину, торбинка.
Роздатковий: площинні геометричні фігури (круг, квадрат, трикутник, прямокутник, овал), схеми-зразки прилавків; різнокольорові стаканчики з цифрами від 1 до 6; бейджики фруктів та овочів, робочий зошит з математики Л. Зайцевої, посібники для розвитку дрібної моторики «Долоньки», олівці, квасоля, горіхи, схеми-запрошення, солодощі.
Хід заняття:
Вступна частина:
Он дорогами й стежками
Йде на ярмарок народ.
Тут товари продаються,
Тут і водять хоровод.
На ярмарок всі поспішайте,
Дивіться, купуйте,
Танцюйте і грайте!
- Діти, сьогодні нас запрошують на ярмарок, але щоб туди потрапити, нам потрібні ось такі запрошення. Вони не прості а закодовані, вам потрібно їх розкодувати і віднайти свої місця на ярмарку.
- Давайте розглянемо запрошення і пригадаємо що означають ці символи. (Дітям демонструються картки із зображенням символів кольору, форми та величини.)
- Що означає перший символ? (Колір.)
- Що означає другий символ? (Форму.)
- Що означає третій символ? (Величину.)
- Отже отримуйте свої запрошення (роздаю) , ой в мене залишилось одне запрошення, мабуть хтось запізнюється на ярмарку. Отже, діти, будьте уважними під час розкодування та знайдіть своє місце на ярмарку. (Діти аналізують символи на картці та співвідносять з площинними геометричними фігурами які розміщені на уявних прилавках.)
- Молодці, місце на ярмарку ви вже маєте, що ще нам потрібно на ярмарку що продавати товар? (Прилавки.)
- Так, щоб нам продавати товар нам необхідно мати прилавки. Ось погляньте які гарні прилавки я сфотографувала коли була в іншому місті на ярмарку. Та один із прилавків мені найбільше сподобався, ось він, і я хочу щоб і на нашому ярмарку були такі ж гарні прилавки.
- Розгляньте прилавок і скажіть з яких деталей складається він? ( З геометричних фігур.)
Аналіз кількості геометричних фігур та викладення прилавків
- Скільки використано квадратів для побудови такого прилавку? (Три квадрати.) і т.д.
1 підгрупа дітей: Діти викладають зображення прилавку з геометричних фігур за зразком.
2 підгупа дітей: Діти накладають геометричні фігури на зразок прилавку.
- Дітям, за цим столиком я пропоную викласти прилавок з площинних геометричних фігур за зразком.
- А вам, діти, пропоную накласти геометричні фігури на зразок прилавка.
- Молодці. І для того щоб нам розкласти товар на нашому прилавку нам знадобляться стаканчики. Тому пропоную сісти вам за сусідні столики. Розгляньте стаканчики, зверніть увагу, на них є цифри. Спробуйте
викласти цифровий ряд із стаканів від 1 до 6, зліва на право, вставляючи стаканчик в стаканчик.
Аналіз цифрового ряду:
- Тимофію, яка цифра знаходиться попереду цифри 3?
- Мілана, яка цифра знаходиться позаду цифри 4?
- Назвіть сусідів цифри 5?
- Назвіть сусідів цифри 2?
- Назвіть сусідів цифри 4?
- Яка цифра знаходиться між цифрами 1 і 3 ( 3 і 5; 4 і 6)?
- Серед усіх стаканчиків, виберіть один стаканчик який вам найбільше сподобався, решту відставте в сторону.
(Запитати в декількох дітей яка цифра знаходиться на їхньому стаканчику.)
- А зараз нам потрібно в ці стаканчики покласти таку кількість товару,
яка відповідає цифрі зображеній на стаканчику. А товаром у нас будуть квасоля та горіхи.
Вправа «Розклади товар»
- Ви, діти, будете класти квасолю, а ви горіхи. Візьміть і покладіть на тарілку, таку кількість товару яка відповідає цифрі зображеній на стаканчику.
- Ось і справилися, тепер ми цей товар швиденько продамо.
- Ой діти погляньте торбинка, певне хтось збувся розкласти свій товар, давайте поглянемо що там всередині. (Розгляд вмісту торбинки.)
- Та тут овочі та фрукти, погляньте, які вони гарні так і просяться на прилавки. Тож давайте ви будете живими овочами та фруктами, а я спробую розкласти вас на прилавках, а прилавками у нас будуть ось ці куби.
Фізкультхвилинка
- Діти, одягніть бейджики, які я вам роздам, та станьте парами овоч з фруктом біля прилавка.
- Овочі, станьте попереду прилавка, а фрукти станьте на прилавок. Овочі, станьте ліворуч, прилавка, а фрукти позаду прилавка. Овочі станьте на прилавок, а фрукти праворуч від прилавка.
- Молодці, а тепер підійдіть до мене і зніміть бейджики, ми вже з вами розім’яли ніжки, тож давайте сядемо за столики і розімнемо наші пальчики.
Пальчикова гімнастика
- Розгляньте долоньки, на яких зображено овочі.
- Скільки овочів зображено на лівій долоньці? Скільки овочів зображено на правій долоньці? На якій долоньці більше овочів?
- А зараз ми ці овочі закриємо своїми пальчиками. А тепер будьте уважні, відкрийте своїми пальчиками картопельку, огірка, одночасно картоплю і помідор, огірка і моркву, картоплю і огірка.
- Молодці, розім’яли наші пальчики, тепер вони можуть попрацювати в зошиті.
Робота в зошиті
- Тож давайте відкриємо зошити на закладці, ми будемо виконувати завдання, яке розміщене в правому верхньому кутку.
- Розгляньте груші та з’єднайте відповідні половинки, обведіть цифру що означає кількість цілих груш.
- Ой, діти я так запрацювалася що й забула що брала свій товар на ярмарок, цибулю, і його не продала. А я ж за ті гроші хотіла купити капусти і моркви, щоб наквасити на зиму. І що ж мені зараз робити.
Логопед: Не журіться Ольга Миколаївна, я теж сьогодні на ярмарок прийшла не з пустими руками. У мене є і капуста, і морква, але цибулі немає, от і вирішила продати трішки капусти та моркви, щоб натомість купити цибулі.
Вправа «Бартер»
- Діти, в мене є цибуля а в Іванни Григорівни морква і капуста. Але у мене немає грошей і в її немає грошей. Що ж нам робити? (Обмінятися.)
- А щоб обмін був справедливий, спробуємо за допомогою ваг обмінятись.
- Іванна Григорівна, покладіть на ваги свою капустину, а ми з дітьми покладемо стільки цибулі, скільки заважить капуста.
- Скільки ми поклали цибулин, щоб вага капусти дорівнювала вазі цибулі.
Діти, такий обмін колись в народі називали «мах на мах», а тепер є слово бартер яке означає обмін.
(Запитати в кількох дітей.)
- Тепер капуста у мене є, тож давайте «мах-на-мах» обміняємо цибулю на моркву.
- Чи сподобалось вам діти побувати на ярмарку? Це не останній ярмарок в нашому місті.
Вправа на орієнтування в часі
- Наступний ярмарок у Ковелі відбудеться через тиждень, скажіть, коли саме? Далі ярмарок приїде у пору року, яка настане після осені, першого місяця, шостого числа, то коли саме це відбудеться? Ще раз ярмарка відбудеться у нашому місті другого зимового місяця, п`ятого числа, назвіть цю дату.
- Ми з нетерпінням будемо чекати на ярмарку в нашому місті.
- Ой, погляньте, хтось запізнився на ярмарок, та це ж дівчинка Оленка, запрошення якої залишилось у мене. Давайте ми їй розкажемо, що ми сьогодні робили на осінньому ярмарку.
Підсумок заняття
- На осінньому ярмарку ми побували,
Одні купували, інші продавали,
І ви цікаві ігри грали.
А на ярмарку всього доволі,
І для дорослих, і для малечі,
Додому всі несуть з собою різні речі.
Ось і ви діти тримайте швиденько,
Солодкі гостинці смачненькі.