Відомості про автора:
Кожан Анастасія Іванівна
вихователь
м. Енергодар, ДНЗ№ 13
Для кого призначений: середня група
Спрямованість змісту: Конспект заняття з основ безпеки життєдіяльності
Конспект заняття з основ безпеки життєдіяльності у середній групі,
тема: «Вогонь – друг, вогонь – ворог»
Мета: ознайомити дітей з правилами пожежної безпеки; з вогнем і його властивостями; вчити бачити, що вогонь може бути злим і добрим, що він може приносити користь і шкоду; закріпити знання дітей про небезпечні ситуації, причини виникнення пожежі; виховувати старанність, зосередженість, потребу в турботі про свою безпеку та самостійність; розвивати логічне мислення, допитливість, творчу уяву, уміння робити висновки.
Обладнання: плакат «Вогонь – друг, вогонь – ворог»; д/гра «Небезпечні предмети»; мультфільм «Корисні підказки. Вогонь»; сигнальні картки до гри «Так чи ні»; картки до гри «Вогонь – друг, вогонь – ворог»; малюнки: свічка, факел, газова лампа, стародавні люди, піч; для досліду: свічка, папір; стрічки червоного та блакитного кольору до гри « Вогонь і вода»
Хід заняття:
1.Організаційний момент. Закличка до початку заняття
Я усіх дітей гукаю,
Та до себе закликаю!
Будемо ми разом грати,
Заняття час починати.
- Сюрпризний момент:
– Сьогодні до нас на заняття прийшов дуже незвичайний гість. Цей гість буває корисним і шкідливим, добрим і злим, помічником і руйнівником. Послухайте його. Можу я бути лагідним часом,
Ваш будинок зігрію я взимку.
Але коли зі мною грають –
Можу пожежею обернутись!
– Ви вже здогадалися, хто ж буде нашим гостем? Це вогонь.
3.Бесіда «Вогонь-друг, вогонь ворог» за допомогою мнемотехніки (плакат «Вогонь – друг, вогонь – ворог»)
Вогонь освітлює
– Погляньте на малюнок, як ви думаєте, що він може означати? ( Світло)
– А тепер давайте поміркуємо. як вогонь може освітлювати, адже ми користуємося електричним освітленням? Якщо електричного освітлення немає, то можна запалити свічку або лампу. А раніше давав людям світло вогонь свічки, факела, газової лампи.
(Вихователь показує свічку, факел, газову лампу).
Вогонь захищає
– У стародавніх людей було багато ворогів, і дуже мало друзів. Вогонь був їхнім головним захисником від диких звірів, бо всі тварини дуже сильно бояться вогню. Тому стародавні люди завжди підтримували вогонь у вогнищі перед своїми оселями.
(Вихователь показує малюнок стародавніх людей)
Вогонь годує
– А як вогонь може нагодувати? Щоб приготувати їжу, ми запалюємо вогонь на газовій плиті. А як вогонь може нагодувати нас далеко від дому, в лісі, наприклад? Можна приготувати їжу на вогнищі.
Вогонь зігріває
– Що зігріває нас в квартирах і тут, в дитячому садку? Теплі батареї. Але раніше, коли ще не придумали нагрівати воду і пускати її по трубах в батареї будинків, людей зігрівав вогонь. А знаєте як? Люди обігрівалися за допомогою печами: в них горіли дрова і вугілля, а від вогню йшло тепло. (Показати дітям піч)
– Погляньте на малюнки. Вони нагадають вам про те, коли вогонь може бути другом людині.
Вогонь – ворог
Дослід. Піднести папір до полум’я свічки на відстані кількох сантиметрів, не торкаючись видимої частини полум’я. Через кілька секунд лист задимиться, з’явиться коричнева пляма, потім полум’я.
Розглядання залишків горіння папери
– Розгляньте уважно те, що сталося після горіння паперу. Це згорілий папір. Але точно так може виглядати ваша улюблена книга або фотографія, якщо зустрінеться з вогнем. Вогонь дуже швидко перетворює все навколо ось у такий попіл.
Висновок. Не можна близько підходити до вогню, можна обпектися. Не можна близько підносити до вогню предмети, вони можуть запалитися і нанести шкоду людині.
3.Рухлива гра «Вогонь і вода»
– А зараз давайте трохи відпочинемо та пограємо в гру «Вогонь і вода»
Розгорається вогонь!
Полум’я вище,.
Дістає до самої хмари.
(Виходять діти «вогонь» у яких червоні стрічечки)
Але з’явиться вода,
І вогню тоді біда!
(Діти «вода» у яких блакитні стрічки виступають вперед і махають блакитними стрічками).
Але вітер роздмухує вогонь,
І полум’я знов палахкотить.
(Один з дітей-«вітер» пробігає між дітьми з султанчиком з прозорих пакетів).
Але ми додамо води,
Щоб уникнути біди!
(Діти «вода» виступають вперед і махають блакитними стрічками).
- Перегляд мультфільму «Корисні підказки. Вогонь».
- Д/г «Небезпечні предмети»
-Діти, поки ми з вами переглядали мультфільм, вогонь приготував щось цікаве щось цікаве. Ось, погляньте, на ці листочки. Що ви тут бачите? (Малюнки предметів:олівці, собачка, сірники, газова плита, свічка, пожежна машина, праска та інше).
– Він просить вас накрити фішками червоного кольору ті предмети, що зможуть спричинити пожежу. Пояснити, чому вони зможуть спричинити пожежу. А інші предмети фішками зеленого кольору.
- Гра «Так чи ні!» ( з допомогою сигнальних карток)
– Пропоную пограти в гру «Так чи ні», якщо «так» показуємо зелений колір, «Ні» – червоний
– Можна гратися із сірниками?(НІ)
– Вимкни телевізор і вкладайся спати.(ТАК)
– Рятувальну службу викликай за номером 102!(НІ)
– Не можна сушити білизну над газом.(ТАК)
– Увімкни електроприлади і йди гуляти.(НІ)
– Сірники дітям – не іграшка.(ТАК)
– Ялинку прикрасимо бенгальськими вогнями?(НІ)
– Під час пожежі заховаюсь під ліжко.(НІ)
– Діти, постарайтеся запам’ятати всі ці правила і дотримуватися їх, щоб пожежна машина ніколи не приїжджала до вашого дому.
- Гра «Вогонь друг – вогонь ворог».
– Вогонь хоче з вами пограти в гру «Вогонь друг – вогонь ворог». Давайте покажемо йому, коли буває добрим, а коли поганим.
– Я буду задавати питання, а ви будете повертати вогонь тією стороною, яка відповідає питання. Якщо вогонь друг – посміхається, якщо вогонь ворог – злиться.
- Вогонь в лампочці (хороший).
- Вогонь запалив штору (поганий).
- Вогонь допомагає готувати обід (хороший).
- Вогонь запалив у лісі дерево (поганий).
- Вогонь захищає від звірів (хороший)
– Молодці.
- Рефлексія
– Хто сьогодні до нас на заняття завітав?
– Які завдання вам сподобались?
- Підсумок заняття
-А якщо ж трапилася пожежа, що ж нам робити?
-Чому пожежна машина має червоний колір?
-Навіщо їй такий гучний сигнал?
Заключне слово.
Вогонь дарує людям світло.
Вогонь дарує їм тепло.
Коли б тепло і світло зникло,
Життя б на світі не було.
– Я бажаю, щоб ви не забували правила пожежної безпеки і тоді вогонь вам буде помічником і другом.
Ось скінчилась наша гра.
Все, прощатись нам пора.
Будемо завтра зустрічатись,
В нові ігри будем грати.