Конспект заняття з використанням елементів ТРВЗ на тему «Пташині історії» Залишити коментар

Сертифікат № DS055

Тимошук Людмила Феодосіївна
Вихователь
м. Ковель ЗДО №11

Для кого призначений: середній дошкільний вік
Спрямованість змісту: Розвиток мовлення, природне довкілля, художня література

Конспект заняття з використанням елементів ТРВЗ на тему «Пташині історії»

для дітей   середньої групи

 

Підготувала вихователь Тимошук Л.Ф.

 

Мета: збагачувати знання дітей про перелітних птахів рідного краю; учити передавати свої враження, міркування від спостережень за їх поведінкою; шляхом дидактичних ігор та вправ сприяти формуванню аналітичного та асоціативного мислення; розвивати системно-функціональне мислення,  креативність  у розв’язанні проблемних завданнь через добір різноманітних варіантів рішень; за допомогою мнемотаблиць, карток-символів сприяти ефективному запамꞌятовуванню структури оповідання та вірша, відтворенню  їх змісту.

Формувати моральну позицію та ціннісні орієнтири дитини: не наносити шкоду довкіллю,гуманно відноситись до живих обꞌєктів природи,розуміння того,що усі мають право на життя.

Учити естетично сприймати природне довкілля; помічати у світі природи чарівне, дивовижне,цікаве, насолоджуватися красою і неповторністю оточуючого світу.

Матеріали: картки «Кого зустріли птахи», пера із складами – початковими назвами птахів; скринька, віяло, мікрофон, яблуко, літак, комаха; магнітофон, записи співу птахів, голосу джмеля; мнемотаблиця до оповідання В.Сухомлинського «Соромно перед соловейком», контури серця, червоне серце, розрізане на шматочки, малюнки для вирішення проблемних ситуацій, вірш «Сороки» у малюнках-символах, палички (гілочки), гніздо – круг з гілок.

Попередня робота: спостереження за птахами нашої місцевості,екскурсії до місця гніздування граків, до шпаківні; читання оповідань В,Сухомлинського «Радість летіти додому», «Жук і Соловейко», «Соромно перед Соловейком», О.Буценя «Жайворонкові пісні», М.Магери  «Ластівꞌята», віршів Г.Чубач, А.Качана; вивчення закличок, віршів за допомогою схем-символів; проведення з дітьми дидактичних ігор та вправ на розвиток  творчих здібностей, як от: « А що було б якби…», «Добре – погано», « Знайди протилежності», « Що було спочатку» тощо

Методи і прийоми: метод мозкового штурму « Якби у тебе були крила», «Коли гніздо впало у колодязь»; метод функціонально-вартісного аналізу « Як можна використати пірꞌїну», метод функціональної аналогії « Хто зустрічав птахів», метод символічної аналогії « Склади серце»,  мнемо таблиця, картки – схеми.

Хід заняття:

  • Діти,сьогодні до нас завітало багато гостей і ми,як виховані люди,маємо з ними привітатися:

Ми у садочку гостей вітаємо,

Доброго ранку усім вам бажаємо.

Хай усмішки сяють на лицях щодня.

  • Доброго ранку! Доброго дня!
  • Малята,а як ви думаєте,чи добрі гості до нас завітали? Чому ви так вважаєте?

(добрі,бо посміхаються,гарно з нами привітались,не бешкетують,не кричать тощо)

  • Уявіть,що ви художники,якими кольорами ви намалювали б доброту,радість,любов?

(жовтим,рожевим,голубим,зеленим,білим.)

  • А які фарби узяли б,щоб зобразити сум,гнів,злість?

(чорні,сірі,фіолетові)

  • Так,у нас панує радість і добро: довкола жовті,салатні,рожеві кольори,а обличчя гостей

сяють усмішками,та рано-вранці,коли сонечко ще тільки-тільки вставало над горизонтом у нас був ще один гість,правда,на жаль,він нас не дочекався: у нього були пильні справи,та залишив вам привіт і ось цю скриньку. Хто б це міг бути?

О,та тут напис на шматочку паперу « Ввімкніть магнітофон»

(Вихователь вмикає запис голосу джмеля)

  • Я здогадалась,це ж,напевне,той допитливий джмелик, памꞌятаєте: про його пригоди я вам читала. Цікаво, а що ж у скриньці?

( віяло,мікрофон,подушка,жучок,яблуко)

  • Зрозуміло,джмелик хоче дізнатись чи й справді ви розумні і кмітливі дітки,а якщо

так,розповісти вам багато цікавих історій. Отже,уважно розгляньте ці предмети і скажіть: з якими тваринами вони повꞌязані.

  • Як ви здогадались? Навчіть і нас.
  • Тут є мікрофон і ви сказали,що птахи гарно співають,це справді так і особливо чарівний їх

спів навесні. Хочете послухати?

( запис співу птахів)

  • Чому ми не чули такого чудового співу у осінні та зимові дні? Чому вони радіють тепер?

( багато птахів відлітали на зиму у теплі краї,а зараз повернулися,радіють зустрічі із рідним краєм,рідним лісом,рідним гніздечком,хорошими людьми)

  • Так,птахи линули до рідної домівки,так поспішали із чужини,що розгубили свої пера,

Джмелик їх зібрав і приніс сюди. Допоможіть птахам відшукати своє перо.

 

                                              Вправа « Упізнай птаха»

 ( діти читають склади на перах і прикріплюють біля птаха,назва якого починається з даного складу:  со-, ле-, зо-, жу-, жа-, ла-, ле-.)

                                                                      

                                           

 

 

  • Діти,ви просто молодці,дуже вам дякую від свого імені та від цих прекрасних птахів.

Ми з нетерпінням чекали зустрічі з нашими пернатими друзями,а хто ще з радістю зустрічав птахів,

здогадайтесь,розглянувши картки-загадки: на них зображені предмети, повꞌязані з певною істотою.

Поміркуйте і скажіть до кого саме стосуються ці предмети.

 

                                     Дидактична гра «Кого зустріли птахи?»

    (свинка)

 

 

(дівчинка)

 

             (їжак)

( хлопчик,жаба,риба,курка,білка,півник,заєць,лисиця,собака,синиця,качка,метелик,миша )

 

Важка і небезпечна дорога на батьківщину,але чи відчують птахи захист і спокій удома?

Кого птахи люблять, а кого бояться? Джмелик залишив нам картку,розгляньте і скажіть: кого птахи люблять,а хто становить для них загрозу.

 

                        Вправа « Кого пташка любить,а кого боїться?»

Діти розглядають картку і,називаючи предмет,повідомляють: як ставиться до нього пташка.

Наприклад: це гусениця,деякі птахи їх люблять їсти; це кіт, птахи його бояться.

 

  • А от соловейко зустрів у лісі двох дівчат,як це було описав Василь Сухомлинський у

оповіданні, як називається оповідання і що це була за зустріч, дуже цікаво знати гостям.

Адже ви уже напередодні слухали цю оповідку і розповісти її вам допоможе ось ця таблиця.

 

Переказ оповідання В.О.Сухомлинського « Соромно перед соловейком» за мнемотаблицею

  • Чому ж Олі стало соромно перед соловейком?
  • Що станеться,коли усі так вчинять,як Ліда?
  • А чи співатиме вам соловейко? Як ви поводитеся у лісі?
  • Я впевнена: для вас наші пернаті артисти влаштовуватимуть цілі пташині концерти,адже ви – Їхні справжні друзі. Але для цього треба встати рано-рано,разом із сонечком і привітатися із друзями-співаками.

 

Фізкультхвилинка « Спів пташок»

Ти проснися рано-рано,

Привітайся з ластівками.

Крилами ти помахай,

Іще трішки покружляй,

Разом з ними заспівай:

  • Твід,твід,тлюі,тлюі.

А тепер всі дружно в коло

Станьмо малюки,

Поспіваєм і покажем,

Як стрічають своїм співом

День новий пташки.

Соловейко день стрічає

Таку пісеньку співає:

  • Фіть,фіть,тьох,тьх,тьох.

Грак по полю походжає,

чурвꞌяки видобуває

І співає пісню так:

  • Крак,крак,крак.

Своєї пісні шпак не має,

По лісах,садах літає,

Чужі пісні переймає:

  • Ців,ців,тьох,тьох,кра.

Лелека в лузі походжає,

Мишам він рахунок знає

Також  жаб ловить мастак,

А співає пташка як?

  • Кле-кле-кле.
  • Ну що ж,птахів зустріли і пісні їх послухали,а тепер прошу послухати пташині історії,

які мені розповів Джмелик,а я переповім вам і разом ми випустимо настінну газету,яку прочитають ваші батьки і всі охочі. Сьогодні я буду кореспондентом,а ви моїми помічниками,дуже прошу вас   уважно слухати і відповідати на запитання у мікрофон.

Історія перша:

Прилетіли якось лелеки на галявину біля лісу,розбрелися,вишукуючи мишей та ящірок і раптом з лісу вийшов здоровенний кошлатий ведмідь. Усі птахи швидко піднялися вгору і відлетіли подалі від лісового велетня. Чому вони злякалися? Хіба ведмідь і лелеки не друзі? Чим вони різняться?

(  діти називають відмінності)

Жабок всіх збирати щоб

У лелек є довгий … (дзьоб)

Щоб пташина полетіла

Є у неї сильні…(крила)

Сіла птаха на…( подвірꞌя),

Розпушила своє … (пірꞌя).

 

  • А якби у вас були крила,куди б ви полетіли?
  • Як можна використати пірꞌїну?

 

Історія друга:

Шпаки розповідали,що одного разу мало не загинули вони та їх пташенята. Ось які пригоди трапились.

 

 Вирішення проблемних завдань,зображених на малюнках:

  • Хлопчик заліз на дерево,щоб дістати мꞌяч і побачив гніздо з пташенятами.
  • Пісня пташки привернула увагу кішки.
  • Гніздо упало в колодязь.

Історія третя:

Лісовий жайворонок на яворі зустрів три сороки,саме такі,про які ви вчили віршик, давайте прочитаємо його за схемами-символами,які нам приніс Джмелик.

 

Вірш Л,Талалай « Сороки» (за схемами)

Летіло три,летіло три,

Летіло три сороки.

І сіло три,і сіло три,

На яворі високім.

І цілий день і цілий день

Кричали три сороки,

Що їх не три,а тридцять три

На яворі високім.

  • Малята, ви просто молодці,я захоплююсь вами,чудове інтервꞌю,вийде цікава газета.

Насамкінець,я хотіла б,щоб ви допомогли побудувати гніздо для птахів. Ми збудуємо його біля нашого майданчика,можливо і в нас поселиться птах,який буде приносити радість і щастя.

Але для цього уявіть,що ви птахи,про що ви попросите людей від імені птахів,озвучте прохання, кладучи гілочку на гніздо.

 

Вправа « Ми б вас попросили»

  • Бережіть нас – ми ваші друзі
  • не вирубуйте лісів,без них ми загинемо,
  • Не руйнуйте наших гнізд…(тощо)

Мої любі, у вас світлі помисли і добре серце. Памꞌятайте,що усе-усе живе на Землі,усі-усі: і великі,і крихітні,і гарні,і непривабливі,і з шерстю,і з пірꞌям, іголі ,і пухнасті мають право на життя. Допомагайте їм,оберігайте їх,віддайте їм часточку свого серця.

У вас є шматочки червоного паперу,такого,як серце,що  бꞌється у ваших грудях.Давайте із цих часток складемо серце і подаруємо птахам.

 

 ( Діти складають серце із частин)

 

Якщо людина добре серце має,

Вона іде у світ добро творить,

В її очах любов і ласка сяє,

Така людина сонечком горить.

 

 

Ось і закінчилася наша розмова.

Працювали ми завзято,

Гості дуже-дуже раді,

Що кмітливі ви,малята.

А тепер скажіть мені:

Вам сподобалось,чи ні.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

0
    0
    Кошик
    Ваш кошик порожнійМагазин