Відомості про автора:
Будакова Лариса Вікторівна
Вихователь-методист
ДНЗ №10 «Золота рибка»
Місто: Костянтинівка, Донецька область
Конспект заняття з навчання грамоти «Подорож в країну грамоти» для старшого дошкільного віку.
- Спрямованість змісту: Навчання грамоти
Вікова група: Старший дошкільний вік
Тема: «Подорож в країну грамоти»
Мета: Закріпити з чого складається мова, речення, слово, склад. Закріпити вивчені букви. Тренувати в умінні складати з букв склади, ділити слова на склади, виділяти голосні і приголосні звуки, читати склади, знаходити перший і останній звуки в словах, по першим і останнім звукам читати слова. За допомогою словесних ігор розвивати фонематичний слух, мислення, винахідливість, швидкість реакції. Закріплювати вміння робити звуковий аналіз слів, складати з букв слова і складати речення по схемі. Тренувати в умінні узгоджувати прикметники з іменниками.
Тип: Фронтальне заняття
Вид: Тематичне
Обладнання: М’яч, олівці, аркуші, картки з буквами, картинки, картки зі словами, кольорові картки зі складами
Хід заняття
- Діти давайте з вами закриємо очі, я сьогодні чарівниця, у мене є чарівна паличка, за її допомогою я перенесу вас в країну грамоти. Підійдіть до мене, зробіть коло – сонечко, підтягніть ручки один до одного – це сонячні промінчики і посміхніться. Опустіть руки і …
- Давайте з вами згадаємо:
– З чого складається наша мова (з речення)
– З чого складаються речення (з слів)
– З чого складаються слова (з складів)
– З чого складаються склади (з букв)
- Що я взяла зараз в руки? (М’яч). М’яч – це слово або речення? (Слово). А складіть з слова м’яч речення. (Мама купила мені м’яч). А давайте порахуємо, скільки слів в цьому реченні? (4)
- А давайте напишемо наші речення графічно. Сідайте за столи, у вас олівець і листочок |_ _ _ _.
А тепер навпаки. Склади будь-яке речення по схемі |_ _. |_ _ _.
За правильну відповідь ви отримуєте букви: А, О, І, Е, У М, П, Р, С, Т.
А скажіть, які букви бувають: (голосні і приголосні)
А тепер ви по черзі називаєте свою букву і виходите. Але тільки голосні будуть ставати в один ряд, а приголосні в інший ряд.
- Ми складемо з букв склади.
а) Виходить буква П і буква А. Давайте прочитаємо (ПА). А тепер продовж склад: ПАПА, ПАЛИЦЯ, ПАРТА, ПАСТА. Прочитаємо навпаки (АП)
б) Виходить буква М і буква І. Прочитаємо (МІ). Продовжимо склад: МИР, МИШКА, МИСКА.
- Спасибі, віддаємо букви і сідаємо на стільці.
а) Завдання – назви слово і виділи перший звук в слові (по картинках)
б) Завдання – назви слово і виділи останній звук в слові (по картинках)
в) Завдання – за першими звуками прочитай слово (за картинками)
г) Завдання – за останніми звукам прочитай слово (за картинками)
д) Ви повинні почути, де знаходиться звук «Л» (На початку слова, в кінці або в середині)
Отже, я називаю слова: цибуля, стілець, кінь, молоко, молоток, стіл, колобок, лопата, сокіл, лось, соловей, місяць, велосипед, лампа.
е) Останнє завдання. Визнач скільки в слові складів. Згадуємо МА-МА (2 склади), ПІ-ЛА, КО-РО-ВА, МИ-ЛО, ЛУК, СОК, МО-ЛО-КО, МО-РЕ.
- А зараз ми відпочинимо і знову гру почнемо, встаємо:
Раз – піднятися, потягнутися.
Два – зігнутися, розігнутися.
Три – в долоні три хлопка.
Головою три кивка.
На чотири – ноги ширше.
П’ять руками помахати.
Шість – на стільчик знову сісти.
- Зробимо звуковий аналіз слів. Я називаю слово, а ви викладаєте графічно.
повторимо:
покажіть голосний звук ∙
покажіть твердий приголосний звук –
покажіть м’який приголосний звук =
Викладаємо зліва на право, правою рукою: СОК, МИША, ПІР, РІКА.
- Літери переплуталися.
У вас картки зі словами. Але букви в них переплуталися. Під літерами стоять цифри. Потрібно написати олівцем букви по порядку, починаючи з 1 і прочитати слово, яке вийшло: ШАР, СОК, РОТ, МИР, ПІР, СИР, ЛАК, ЯНА, АНЯ, ОЛЯ. ( Л2 О1 Я3 – ОЛЯ і т.д.)
- Пограємо. Ставайте в коло. Я маленька дитина, погано вимовляю звуки. Ви повинні мене виправити.
– Мама поклала в тарілку манну каску (кашку).
– Пожежний взяв кашку (каску).
– В Новий Рік я одягну машку (маску).
– Будівельник будує басню (башню).
– Кішку звуть Мулка (Мурка).
– Коля їсть суп ножкою (ложкою).
- І знову пограємо в м’яч. Я кидаю м’яч і кажу слово прикметник, ви мені повертаєте м’яч і говорите слово іменник.
– Красива (лялька …) – солодка (цукерка …)
– М’яка (подушка …) – гіркий (перець ….)
– Смачний (торт …) – солоний (огірок …)
– Важка (сумка …) – кисла (капуста …)
– Червона (троянда …) – брудна (посуд …)
- У коробочці кольорові картки, на них написані склади. Візьміть будь-яку картку. Завдання таке:
– Знайди другу картку за кольором.
– З’єднайте дві картки за кольором і
– Прочитайте слово.
КО ЗА СА ЛО ВА ЗА ПО ЛЕ МИ ЛО
- Релаксація «Чарівний сон»
Вії опускаються.
Очі закриваються.
Ми спокійно відпочиваємо.
Сном чарівним засипаємо.
Дихається легко і рівно.
Наші руки відпочивають.
Наші ноги відпочивають.
Відпочивають, засипають.
Шия не напружена.
І розслаблене все тіло.
Гріє сонечко для нас.
Руки теплі у нас,
Ноги теплі у нас.
Губи теплі і рожеві,
І зовсім не втомлені.
Губи трохи відкриваються.
Все чудово розслабляється.
Нам зрозуміло, що таке
Стан спокою.
Ми спокійно відпочивали.
Сном чарівним засинали.
Добре нам відпочивати,
Але пора вже нам вставати.
Міцно кулачки стискаємо
Їх вище піднімаємо.
Потягнутися! Посміхнутися!
Всім відкрити очі і встати!
- Наше заняття підійшло до кінця. Ви сьогодні молодці, позаймались від душі.