Відомості про автора:
Мельник Вікторія Віталіївна
Вчитель- логопед
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу № 8 «Казка»
м. Ковель
Логопедичне заняття «Подорож в країну Відчуттів»
підгрупове заняття для дітей із ФФНМ.
Спрямованість змісту: корекційно-розвивальне
Вікова група:старша
Тема: «Подорож в країну Відчуттів»
Мета: Розвивати мовлення, сенсомоторні здібності у дітей; активізувати сенсорне сприйняття, стимулюючи аналізатори зору, слуху, дотику, нюху і смаку.Узагальнити і систематизувати уявлення дітей про основні відчуття людини: зір, слух, смак, нюх, дотик. Формувати вміння диференціювати запахи; активізувати мислення та увагу; формувати навички саморегуляції. Розвивати у дітей фантазію, пізнавальний інтерес, стабілізувати психічний стан; будувати припущення, робити висновки. Виховувати дбайливе і турботливе ставлення до свого організму.
Тип:(підгрупові заняття;)
Вид: (корекційно-розвивальне)
Обладнання: проектор,мультимедійна презентація, аудіо записи , «Чарівний мішечок» з предметами, капсули від кіндерів з запахами, фрукти і овочі, пов’язка на очі.
Хід заняття
Логопед: – Діти, ви любите подорожувати? Сьогодні я пропоную вам відвідати місто Відчуттів. Сідайте на чарівні стільчики, які нас перенесуть в казкове місто. Щоб відправитися в подорож, потрібно сказати, скільки органів чуття у людини і як вони називаються?
1 слайд. (Розгляд ілюстрації)
Діти: – У людини п’ять органів відчуттів: вуха, очі, ніс, язик, шкіра.
Логопед : – Правильно. У казковому місті править королева Емоція. Її вірні піддані – відчуття – у важких ситуаціях завжди приходять на допомогу мешканцям казкового міста. Отже, в дорогу!
2 слайд.
Королева Емоція: – Здрастуйте, діти, я – Королева Емоція. Ласкаво прошу в місто Відчуттів. Я запрошую вас на екскурсію до мого рідного міста.
3-4 слайд.
Отже перед нами будинок. Відгадайте загадку і скажіть, хто в ньому?
На ніч два віконця
Самі закриваються,
А зі сходом сонця
Самі відкриваються. (Очі)
Логопед: – Молодці! Очі – це один з найцінніших органів відчуттів людини, а як називається почуття?
Діти: – Зір.
Логопед: – Очі допомагають нам бачити. Є така приказка: «Очі – дзеркало душі». Так говорять не випадково: якщо заглянути в очі людині, можна дізнатися про її характер і настрої. Наприклад, очі можуть бути веселими, уважними. Якими ще?
Діти:– Розумними, цікавими, добрими, задумливими, сумними, журливими, тощо(якщо діти не відповідають, логопед допомагає,діти –повторюють)
Логопед:– Ви підібрали чудові слова! Молодці! Скажіть, для чого людині потрібен цей орган?
Діти: – Розрізняти колір, малювати, дивитися кіно, мультфільми і т. і.
Логопед:– Я приготувала для ваших очей цікаве завдання. Уважно подивіться і знайдіть 5 відмінностей на картинках.
Слайд 5
-Ну що наші очі знайшли відмінності у картинках?
Логопед: – Тепер поспішаємо до наступного будиночка.
Слайд 6-7
Хто в ньому живе розкажуть нам «Дружні пальчики» (виконується пальчикова гімнастика).
Пальчики живуть в сім’ї,
Це помічники мої.
Посварились, – та одразу
помирилися і разом!
Твої помічники, поглянь,
Десяток дружних братиків
Наших славних (пальчиків.)
Логопед: – Ви добре потренували свої пальчики. Руки, пальці,шкіра-це орган почуття, а як називається почуття?
Діти: – Дотик.
Логопед:– За допомогою пальців і шкіри ми можемо відчути предмети на дотик. Наприклад пальчики можуть перевірити предмет твердий він чи м’який, гарячий чи холодний, гладенький чи шершавий. Перевіримо чутливість ваших пальців з допомогою «чарівного мішечка».
Дидактична гра: «Чарівний мішечок з тактильними кришками».
Логопед: Діти, візміть на столику собі по одній тактильній кришечці. Пальчиками «обстежте» її і розкажіть про свої відчуття, Яка кришечка на дотик м’яка, тверда, пухнаста, шершава.
Діти: – У мене кришечка на дотик м’яка, пухнаста.(Дитина називає, що буває м’яким і пухнастим.)
Логопед: А тепер по черзі підійдіть до чарівного мішечка, опустіть руку і знайдіть пару до своєї кришечки.
-Отже за допомогою рук, пальців і шкіри ми можемо перевірити предмети на дотик.
Логопед: – Поспішаємо в дорогу далі. Слайд 8
Оля слухає у лісі,
Як кричать зозулька,
А для цього потрібні
Нашій Олі…(Вушка)
Слайд 9
Логопед: – Вуха – це орган відчуття, а як називається відчуття?
Діти: – Слух.
Логопед:– За допомогою вушок ми розрізняємо різні звуки, мову людей, тварин. А тепер закрийте очі, покладіть руки на коліна. Будьте уважні, скажіть, які звуки ви чуєте. (На проекторі звучать звуки музичних інструментів, а діти відгадують що звучало.)
Слайд 10-15
-Отже ми переконалися, що наші вушка допомагають нам розрізняти різні звуки.
Логопед: – Давайте вирушимо в гості до наступного будиночка. Слайд 16
Ось гора, а у гори
Дві глибокії нори.
У цих нірках повітря бродить,
То заходить, то виходить. (Ніс)
Слайд 17
Логопед: – Ніс – це орган почуття, а як називається почуття? (Нюх).Навіщо людині нюх і як він допомагає нам у житті?
Діти: – З його допомогою розрізняють запахи.
Логопед:– Проведемо експеримент: перевіримо, чи зможете ви визначити за запахом, що знаходиться в цих капсулах (з кіндера).
Дидактична гра: «Відгадай за запахом».
Логопед:Діти, я роздам вам по одній капсулі від кіндера із запахом. Ви повинні понюхати цю капсулу і розповісти про свої відчуття.(У мене капсула із запахом лимону)Далі по черзі підійдіть до столу, закрийте очі і знайдіть пару до своєї капсули.
Отже, ми переконалися, що за допомогою носиків ми можемо дихати і розрізняти запахи.
Логопед: – А тепер скажіть, які бувають запахи?
Діти: – Сильні і слабкі, приємні і неприємні, різкі і т. і.
Логопед: – Може запах попередити людину про небезпеку?
Діти:– Можна відчути запах диму при пожежі, або коли на плиті щось підгоріло. Якщо продукти погано пахнуть – вони зіпсувалися і їх не можна їсти.
Логопед: – Щоб ваші носи добре дихали, пропоную виконати дихальну гімнастику.
Раз, два, три, чотири, п’ять!
Всі вмієм рахувать.
Відпочивати теж вміємо –
Руки за спину покладемо,
Голову вище піднімемо
І легко – легко подихаємо.
(Глибокий вдих через ніс, повільно підняти руки, долоні звести разом. Піднятися на носочки, підтягнутися вгору, затримавши дихання.
Повільний глибокий видих зі звуком АА, руки в такт видиху опускається вниз)
Логопед:– Наступна зупинка – кінцева
Слайд 18-19
Якби не було його, не сказав би нічого. (Язик)
Тепер давайте з’ясуємо навіщо нам язик?
Діти: – щоб їсти, розмовляти.
Логопед: – А ще,щоб відчути смак їжі. Розрізняють солодкий, кислий, солоний і гіркий смак. Смакові відчуття у всіх людей різні: одним подобається смак банана, а іншим – яблука. Деякі люблять солоне, інші – солодке.
Але не все варто пробувати на смак. Наприклад, гуляючи в лісі, не можна пробувати незнайомі гриби або ягоди.Скажіть, що ще не можна пробувати на смак? (Не можна без дозволу дорослих пробувати ліки і незнайомі продукти)
Логопед: – Давайте пограємо. Визначте на смак, що, ви смакуєте.
Дидактична гра: «Відгадай за смаком»
Логопед:Я одягну вам на очі пов’язку і будете пробувати продукти, різні за смаком. Після цього ви повинні називати продукт, який ви скуштували і описати свої смакові відчуття, наприклад: «Це – лимон. Він кислий». Якщо діти не впораються із завданням, допомогти навідними підказками.
Логопед: – Ну, що переконалися , що за допомогою язичка ми можемо не тільки розмовляти і їсти, але й відчувати смак їжі.
І ось наша подорож підійшла до кінця.
Логопед: – Давайте згадаємо, які відчуття живуть в чарівній країні?
(Зір, слух, смак, нюх, дотик.)
– Як ви думаєте, чи потрібні нам почуття?
Логопед: – Ви повинні берегти ваші органи відчуттів, доглядати за ними. Ну, а на згадку про подорож в країну Відчуттів, Королева Емоція дарує вам емблеми із зображенням смайлика-сонечка.
Нехай гарний настрій не залишає вас. Ну, а тепер настав час повертатися.