Відомості про автора:
Мельник Вікторія Віталіївна
Вчитель- логопед
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу № 8 «Казка»
м. Ковель
Логопедичне заняття «Похід до цирку». Автоматизація звуків [р] у складах, словах та реченнях.
індивідуальне заняття для дітей із ФФНМ.
Спрямованість змісту: корекційно-розвивальне
Вікова група(старша.)
Тема: «Похід до цирку».Автоматизація звуків [р] у складах, словах та реченнях.
Мета: Закріплювати вміння правильно вимовляти звук [р] в складах, словах і реченнях. Розвивати фонематичний слух, навички звукового аналізу і синтезу. Удосконалювати лексико-грамматичні категорії:утворення зменшувально-пестливих форм іменників. Розвивати цілісне сприймання,артикуляційну і дрібну моторику. Виховувати спостережливість, уважність, любов до мистецтва.
Тип: (індивідуальні заняття(1-4 дітей)
Вид: (корекційно-розвивальне)
Обладнання: Розрізна картинка «Автобус», карточки з цифрами 2 і 3, мозаїка, проектор, мультимедійна презентація, настінне дзеркало, м’яч.
Хід заняття
Організаційний момент.
– Богдане, сьогодні ми з тобою вирушимо до цирку. Нас чекає цікава розважальна програма. СЛАЙД 1
Артикуляційна гімнастика.
Але перш ніж іти до цирку, потрібно в будиночку, тобто у нашому ротику навести лад. Спершу почистимо килимок (вправа «Каруселі»). Поперемо і прополощимо носовички (вправа «Індюк»). Повісимо носовички на балкон, нехай вітерець їх висушить (вправа «Парус»). Протремо пиль з поличок (вправа «Маляр»). А тепер — мерщій до цирку (вправа «Барабанщик»).
– Попереду зупинка. На чому можна їхати в цирк? Збери картинку, і ти дізнаєшся, на чому ми поїдемо в цирк. (дитина збирає із частин картинку автобус.)
– Отже чим ми поїдемо?
– Автобусом. СЛАЙД 2
– Завели мотор! Поїхали! «Мотор реве Р-Р-Р…» (Дитина голосно промовляє звук [р]).
III. Характеристика звука [р].
– Який звук промовляємо? Який він – звук [Р]?
– Приголосний, твердий, дзвінкий.
Автоматизація звука.
1) В складах
– Ось ми і в цирку. Як ти думаєш, які артисти працюють в цирку? Виступ починається. Виступають дресировані собачки. СЛАЙД 3
– Вони знають цифри: називають їм цифру, і собачки гавкають стільки ж раз.
– Я назву склад, а ти його повтори, відповідну цифрі кількість раз:
пра – 2 дри — 3 пар — 2 дар — 3
пру – 3 бро – 2 pop – 3 рер – 2
– Молодець!
2) В словах: утворення зменшувально – пестливих форм іменників.
– На арені виступає клоун. СЛАЙД 4. Він намагається показати фокус:
великі предмети перетворити в маленькі. Допоможемо йому?
– Так.
– Велике відро, а маленьке … відеречко, коробка – коробочка, торт – тортик, помідор — помідорчик, картина – картиночка,піраміда –пірамідка,рукавиця – рукавичка.
3) В реченнях
– Як ти думаєш, що робить клоун в цирку? (Відповідь дитини) Клоун смішить в цирку дітей, ось і тебе він теж хоче розсмішити.
– Послухай, чи правильно він говорить і виправ, якщо потрібно помилки.
Гра м’ячом «Буває, не буває»
–Дровами рубають сокиру.
– Цукор гризе Іру.
– Дорога їде по грузовику.
– Термометр несе лікаря.
– Кришка накрита відром.
– Паркан фарбує Рому.
Розвиток фонематичного слуху.
Утворення іменників- назв професій.
– Під час виступу голосно грає цирковий оркестр. СЛАЙД 5
– Давай подивимось, які інструменти у ньому є. Назви такі інструменти, в назвах яких є звук [р]: барабан, труба, піаніно, гітара, бубон, гармошка.
– Молодець! Правильно назвав інструменти! Як назвемо людину, яка грає на гармошці? Відповідай, будьласка, повним реченням. (Гармоніст)
Динамічна пауза
– Ящо ми будемо грати на гармошці, ким ми будемо? (Імітація гри на гармошці)
Ми граєм на гармошці
Голосно хлопаємо в долонькі!
Голівкою злегка хитаємо,
Руки вгору піднімаємо!
VII. Розвиток звукового аналізу.
– А виступ в цей час продовжувається. На арену виходить дресирований слон.
СЛАЙД 6
– Йому по команді потрібно зайняти одну із трьох тумб. Командою для нього слугує картинка. Якщо звук [ р] на початку слова, слон стає на першу тумбу, якщо в середині – на другу, а якщо в кінці слова – на третю тумбу. Логопед показує картинки (ромашка, комар, риба, помідор відро, корова)
Дитина називає картинку, визначає місце звука в слові і поміщає слона на потрібну тумбу.
VIII. Вправи для правильної вимови звука [р].
– Виступ закінчується. Артисти прощаються із глядачами.
Ирк – ирк – ирк – всі люблять цирк.
Три– три – три – кульки в руках у дітвори
Тра – тра – тра – допобачення, дітвора.
Пра – пра – пра – артистам відпочивати пора.
Дитина промовляє чистомовки за логопедом.
-Прощаючись, артисти подарували нам мозаїку, давай фішками мозаїки викладемо букву ЕР.
Підсумок заняття.
– Час повертатися додому. СЛАЙД 7.
– Богдане, скажи, виступ яких артистів тобі сподобався? Відповідай будьласка, повним реченням.
– А який звук ми брали з собою в цирк?
Дуже дякую! Хороше заняття, відповідає темі і меті.
Бажаю успіхів і досягнень в роботі з дітьми!