Відомості про автора:
Ободзінська Лариса Петрівна
вихователь
ясла-садок комбінованого типу №33 м. Умані
Міні-заняття
«Гума»
(експериментально – дослідницька діяльність за методикою О.Савенкова)
(старша група)
Мета: спонукати дітей до пошуково-дослідницької діяльності використовуючи методику О.Савенкова, розширити знання дітей про гуму. Вчити самостійно досліджувати матеріал, фіксувати набуті знання за допомогою схем та вчити дітей аналізу інформації, заохочувати робити висновки, висловлювати судження й умовиводи.
Обладнання та матеріал: ілюстрації «Лабораторія», картки – правила поводження в лабораторії, піднос з різним матеріалом (тканина, гума, залізо, деревина, скло, пластмаса), фартухи, нарукавники, маркери, олівці, схеми для фіксування дій, дзвінок, мікрофон, різнокольорові кульки, гумові рукавиці, 2 миски з водою, м’ячі в корзині, ноутбук.
Словник: гума, каучук, еластичний, пружній, міцний.
Очікуваний результат:під час заняття розширити знання дітей про гуму досліджуючи матеріал, фіксуючи набуті знання за допомогою схем, аналізувати інформацію, робити висновки, висловлювати судження.
Хід заняття.
Підводжу дітей до куточку природи в якому стоїть столик з лабораторним обладнанням, стенд з правилами поводження в лабораторії, та ілюстрації лабораторії.
- Діти, роздивіться уважно що тут знаходиться, і скажіть, куди ми з вами прийшли? (лабораторію). Як ви гадаєте, що ми будемо робити в лабораторії?
- досліджувати.
- А що ж таке дослідження?
- пізнання невідомого.
- Тож якщо ми будемо досліджувати, то ми будемо ким?
- Дослідниками.
- А хто ж такі дослідники?
- Ті, хто в постійному пошуку чогось нового, цікавого.
- Для того, щоб досліджувати, нам потрібен спеціальний одяг.(фартушки, нарукавники)
І пригадаємо правила поводження в лабораторії.(ознайомлюю з правилами).
В лабораторії на підносі знаходиться різний матеріал. егункнеНазвіть який?
- Тканина, деревина, скло, пластмаса, гума, залізо.
- Виберіть той матеріал, який вам мало знайомий і який би ви хотіли дослідити.(гума).
Як ви гадаєте, з чого починає своє дослідження вчений? Так, складає план роботи і записує коротко свої дії.(показую план). Що потрібно зробити в першу чергу?(подумати самостійно)В другу?(запитати в дорослого)Далі?(дізнатися в книжці, інтернеті).А потім? (дослідити).
В мене на дошці є схема експерименту. Хто може прочитати? (гума). Далі план роботи і нижче під кожним планом роботи я буду фіксувати схематично набуті знання. А ви на ваших аркушах теж будете робити замітки схематично, за допомогою малюнків, символів, значків.
Тож приступимо до дослідження.
- Подумати самостійно. Що ви знаєте про гуму? Відповіді дітей і схематичне позначення.
Дзвінок. Це означає, що перша частина експерименту закінчена. Що нам слід зробити після цього?
- Запитати у дорослого.
Діти підходять з мікрофоном до дорослих і задають питання. Далі фіксують набуті знання на аркушах.
Дзвінок. Це означає, що другий етан експерименту завершений.
Подивіться на план, що далі?
- Дізнатися з книги. Читаю цікавинку про гуму. Далі діти занотовують.
Дзвінок. Третій етап експерименту завершено.
- Дізнатися з інтернету (відео перегляд). Після перегляду, занотовують схематично.
Дзвінок. Четвертий етап експерименту закінчений. Що ми повинні зробити далі?
- дослідити.
- Ви багато інформації дізналися з різних джерел і тепер потрібно перевірити далі з допомогою досліду та експерименту.
Візьміть кульки, з чого зроблені? Якого кольору? (різнокольорові), різної величини. Які на дотик? (гладенькі). Який на запах? Гуму можна наповнити повітрям. Давайте надуємо. Гума що зробила? (розтягнулася). Значить, які властивості гуми?
- Еластична, гладенька, різнокольорова, розтягується.
- Одягніть рукавички. З чого зроблені?(гуми). Занурьте руку у воду. Зніміть, які руки? (сухі). Значить гума не промокає.
Перевіримо, чи тоне, чи ні. Покладемо у миску з водою гуму, що з нею сталося? (потонула)
А тепер покладіть м’яч, кульку на воду. Що сталося? (плаває). Чому гума потонула, а м’яч ні?
- М’яч не може потонути, тому що в середині є повітря, яке допомагає м’ячу триматися на воді.
Вдаряємо м’яч об підлогу. Що сталося з м’ячем? Він підстрибнув. Чому? Тому що він зроблений з гуми , а гума пружній матеріал.
Вихователь: А тепер пропоную за допомогою зроблених схематичних записів узагальнити свої набуті знання про гуму і зробити відповідні висновки (доклад 2-3 дітей).
Дзвінок: Увага, на цьому наші експерименти закінчені. До нових зустрічей.