Мова рідна, слово рідне+ навчання елементів грамоти + підготовка руки дитини до письма.(П)
Тема: «Смішний випадок із власного життя (складання розповіді з власного досвіду).Звук [і], буква І і» П. Штрихування за напрямком
Мета: розвивати розповідне та пояснювальне мовлення малят, сприяти розвитку гумору, логічного мислення та слухової уваги, продовжувати формувати уявлення малят про давній та сучасний український побут, ознайомити дітей з новою буквою «І», її звуковим значенням.
Матеріал: лялька хлопчик, роздавальний матеріал з грамоти
Хід заняття
1. Організаційний момент.
Вихователь приносить у групу лялькового хлопчика в українському національному костюмі.
– Діти, знайомтеся: ось хлопчик Омелько. Він дуже балакучий та жартівливий, любить різні побрехеньки розказувати. Але я думаю, що ми не допустимо, щоб веселун Омелько нас дурив та круг пальця обводив. Усе, що він скаже неправдивого, ми будемо одразу ж виправляти, згода? (Діти погоджуються)
2. Дидактична гра «Виправ побрехеньки!»
Діти уважно слухають розповідь, яку вихователь веде від імені Омелька, та логічно коригують її.
Омелько. Я Омелько, хлопець веселенький, вирішив до вас, діти завітати, щоб побрехеньки розказати. У моєму рідному селі, малята, солом’яні тини і дерев’яні стріхи на хатах (дерев’яні тини і солом’яні стріхи).
А молодь гуляти на вулицю ходить парами: парубки у вінках, а дівчата – в шароварах. (Дівчата ходять у вінках, а парубки – в шароварах).
От нещодавно я був на святі – весіллі, дуже смачно там поїв, бо господарі напекли там вареників і наварили пирогів. (Господарі наварили вареників і напекли пирогів).
Ой гостина була там вже добра така: сир свіженький із м’яса, ковбаса з молока(Сир із молока, а ковбаса із м’яса).
А працюють у нас всі в селі залюбки: вишивають кошики і плетуть рушники(У селі плетуть кошики і вишивають рушники).
Перукар там в крамниці працює, малята, а стриже – продавець – дуже вміло й завзято (У крамниці працює продавець, а стриже перукар).
Навесні тут у вирій птахи відлітають, восени на городах картоплю саджають. (Птахи відлітають у вирій восени, а картоплю садять весною)
Я мандрую і в спеку, і в люті морози: літом їжджу на санях, а взимку – на возі(Узимку – на санях, літом – на возі).
Я – господар завзятий, правду вам говорю: даю зерна лошаті, курям сіна даю. (Лоша годують сіном, а курей – зерном).
А в бабусі моєї завше гамір в дворі: кукурікають гуси і гелгочуть півні. (У дворі гелгочуть гуси і кукурікають півні).
3. Бесіда «Смішний випадок із власного життя»
Вихователь: Молодці, малята. Давайте й ми розкажемо Омельку історії з власного життя.
Діти розповідають про смішні випадки з власного життя та прощаються з Омельком.
4. Фізкультхвилинка «Хлопчики — дівчатка»
Педагог читає віршовані рядки, малята згаданої статі виконують рухові дії відповідно до змісту тексту, діти іншої статі в цей час ритмічно плескають у долоньки.
Діти стають у коло (хлопчик, дівчинка, хлопчик, дівчинка), беруться за руки і похитують ними вгору-вниз.
Різні в групі в нас малята,
Є — дівчатка, є — хлоп’ята.
(Названі малюки показують на себе, поклавши долоні на груди.)
Всі дівчатка ой гарненькі,
Наче лялечки маленькі.
(Дівчатка обертаються навколо себе, імітуючи «ходьбу ляльки» (руки та ноги прямі.)
Спритні й сильні всі хлоп’ята,
(Хлопчики розводять у сторони руки і згинають їх у ліктях, стискаючи в кулачки.)
Адже хлопці — козачата.
(Хлопчики марширують на місці.)
Дівча кіски заплітає,
(Дівчатка імітують процес заплітання коси.)
Хлопчик — той футбол ганяє,
(Хлопці зображують буцання м’яча ногами.)
Дівча вчиться вишивати,
(Дівчатка присідають і зображують працю з голкою.)
Хлоп’я — цвяхи забивати…
(Хлопчики імітують трудові дії з молотком.)
Та вдається нам дружити,
Бо у нас всі — славні діти!
(Малята знову беруться за руки і в супроводі будь-якої жвавої народної мелодії (на розсуд вихователя) ведуть хоровод.)
5. Знайомство зі звуком [і], буквою «і».
Розгляд букви «І», її звукового значення.
Вихователь:
Мов кілочок, буква і
З шапкою на голові…
Чи не шапка то, а крапка, у малої букви і?
А велика личко мила,
Певно, шапку загубила.
Отакі вони чудні
Дві сестриці – букви І-і. (С. Жупанин)
Вихователь: На що схожа буква «і»?
6. Дидактична гра «Знайдіть предмети, у яких є звук [і]»
Вихователь: розгляньте малюнок. Знайдіть предмети, у яких є звук [і], з’єднайте звукову схему з відповідним малюнком.
7. Дидактична гра «Склади речення»
Вихователь пропонує дітям вставити букву та скласти речення.
8. Робота в зошиті (Штрихування)
Діти виконують роботу.
9. Підсумок