Організація роботи з дітьми із застосуванням технік нетрадиційного малювання. Залишити коментар

Загрейчук Ольга Федорівна
вихователь
смт. Софіївка Дніпропетровська обл. ЗДО “Ромашка”

Для кого призначений: педагоги

Спрямованість змісту: художньо-естетичний розвиток

Організація роботи з дітьми із застосуванням технік нетрадиційного малювання.

          Одним із прийомів, спрямованих на створення умов для творчого самовираження дитини, є організація роботи з дітьми із застосуванням технік  нетрадиційного малювання.

Дитина отримує можливість відобразити свої враження від навколишнього світу, передати образи уяви, втіливши їх за допомогою різноманітних матеріалів у реальні форми.

          Динаміка розвитку нетрадиційних технік, в різний віковий період.

Починаючи з молодшого дошкільного віку педагоги використовують:

  • малювання пальчиками;
  • відбиток печатки з картоплі;
  • тичок жорсткої напівсухий пензлем.

Дітей середнього дошкільного віку знайомлять зі складними техніками:

  • відбиток поролоном;
  • відбиток печатками з ластику;
  • воскові крейди + акварель;
  • свічка + акварель;
  • відбитки листя

А у старшому дошкільному віці діти освоюють ще більш складні методи і техніки:

  • кляксография з трубочкою;
  • монотипія пейзажна;
  • друк за трафаретом;
  • монотипія предметна;
  • кляксография звичайна.

Кожна дитина від народження має творчий потенціал, який розвивається у процесі її дорослішання. Обдаровані діти мають високий творчий потенціал. Важливою його характеристикою є яскрава виражена пізнавальна потреба, індивідуальність, наполегливість, уникнення шаблонів. Саме ці якості вважаю необхідно розвинути в дитині, тому що сучасне життя у всіх його проявах стає дедалі різноманітнішим, складнішим і вимагає від людства не шаблонних, звичайних дій, а гнучності мислення, швидкого орієнтування, творчого підходу до розв’язання великих і малих проблем.

Рекомендації з організації  мистецької діяльності дошкільника

Естетичне художнє малювання – унікальний процес виховання творчо активної особистості дитини, здатної бачити, відчувати, милуватися, споглядати, любити, творити прекрасне в житті, природі та мистецтві. Головне завдання – розвитку дитини сприйнятливість як базову особистісну якість, прищепити здатність:

  • «приймати»;
  • «передавати»;
  • «трансформувати»

Тобто бути споживачем і творцем культури.

У Базовому компоненті дошкільної освіти художня освіта представлена у сфері «Мистецтво». Основними видами мистецтва для дошкільників є:

  • образотворче;
  • музичне;
  • театральне;
  • літературне

Ці види мистецтва є основою мистецької діяльності дошкільників.

Моделі художньої освіти

1) розвиток творчих здібностей (розвивається завдяки цілеспрямованому керівництву та у процесі обов’язкового навчання та набуття навичок);

2) створення належного середовища, яке передбачає самовияв дитини у мистецтві;

3) комбінована (сучасна, більш життєва)

Створення розвивально-естетичного середовища

Бажано щоб ефективно працювали:

  • художня студія;
  • хореографічна зала;
  • музей народної іграшки;
  • музична зала;
  • театральна студія
  • картинна галерея;
  • музична фонотека;
  • творчі осередки

Необхідно уважно ставитися до естетичного оформлення інтер’єру у ДНЗ.

Планування мистецької діяльності дошкільників:

1) тиждень інформаційно-пізнавальний: отримання знань (прогулянка до осіннього парку);

2) тиждень навчально-розвивальний: виконання первинних дій та формування умінь (експериментування з фарбами);

3) тиждень продуктивно-творчий: формування навичок, творчі дії (малювання листям);

4) тиждень результативно-життєдіяльнісний: узагальнення, систематизація, застосування умінь (прикрашення осіннього дерева).

Сучасні методи та прийоми художньо-естетичного розвитку

Знайомство з матеріалами та інструментами

  • показати фарби з буряка, моркви, відвару кропиви та лушпиння цибулі;
  • по можливості продемонструвати їх виготовлення;
  • запропонувати розфарбувати білу тканину, скориставшись рослинними фарбами.

Сприйняття та передавання настрою

  • послухати музичні твори різні за настроєм і музичним ритмом;
  • запропонувати рухами передати характер музики;
  • розглянути картини різні за настроєм, про що б вони могли розказати;
  • запропонувати передати настрій з допомого ліній та кольорів.

Створення колажу

  • пригадати методи створення зображення;
  • визначити переваги та недоліки кожного з них ( якщо намалювати – мімози будуть пласкими, якщо зліпити – не буде пухнастим…);
  • визначаємо, що намалюємо, що зробимо з паперу тощо;
  • милуємося зображенням.

Структура організації мистецької діяльності

Створення продукту, результату дитячої творчості передує клопітка робота вихователя по підготовці до творчого процесу.

Незалежно від виду творчого доробку вся робота складається з п’яти структурних частин:

  • робота, що передує заняттю:

Ігри – сюжетні, дидактичні, рухливі тощо, логічно пов’язані з темою та метою заняття. Спостереження за предметами та явищами, розглядання іграшок, ілюстрацій, обстеження реальних об’єктів. Читання художньої літератури, перегляд діафільмів, слухання платівок, показ різних видів театру

  • підготовча робота – поступовий перехід від нерегламентованих видів діяльності до заняття, створення атмосфери захоплення тим, що відбувається

Бесіда, розповідь вихователя, обговорення

Розглядання ілюстративного матеріалу

Читання віршів, уривків з  художніх творів

Сюрпризи , прихід до дітей різноманітних «гостей»

Міні-вистави

  • мотивація – те, задля чого треба зайнятися продуктивною мистецькою діяльністю

Навести лад, прикрасити прибрати

Художній дизайн до свята

Підготуватися до мистецької полії (виставка, фестиваль тощо)

Порадувати, здивувати  красою

Прийняти участь у мистецькому конкурсі

Зробити подарунки

Зробити речі, щоб використовувати їх в іграх, побуті

  • процес творіння – спільна діяльність та спілкування вихователя та дітей. Під час такої дії актуалізується потреба дитини висловитися. Цьому сприяю також увага з боку дорослого до запитань та ініціативних висловлювань дитини, приязнь однолітків, дії на досягнення спільної мети в колективних роботах

Висловлювання пропозицій дітей та порад вихователя щодо виконання роботи

Надання дітям змоги самостійно обрати матеріал, спосіб та послідовність

Ініціативне наслідування малюками дій дорослих

Сумісна творча діяльність педагога та дитини

Отримання задоволення від спільної праці

Набуття дітьми вміння погоджувати свої бажання і дії з прагненнями та діями одноліток

Орієнтація на позитивний результат

Виховання охайності та вмінні само організовуватися

  • результати роботи

Позитивна оцінка будь-якого результату

Емоційне піднесення від результату праці

Вдячність тих хто звернувся про допомогу

Колективне обговорення щодо використання творчого доробку

  • використання художнього продукти

Розгортання сюжетних, рухливих та дидактичних ігор за змістом мистецької діяльності. Подальше використання робіт як ігрового та наочного матеріалу

Стимулювання дітей відтворювати зміст заняття у самостійній діяльності

Найкращий  спосіб розвинути творчі здібності дитини – підтримувати зусилля й схвалити успіх. Якщо вихователь постійно робитиме зауваження, підсилюватиме невміння або нездатність дитини до мистецької діяльності, критично відгукуватиметься про результати, то дитина втратить інтерес до цієї справи.

Для організації продуктивних видів діяльності важливі не лише відповідні знання та вміння дорослого, а й розвинута здатність емоційно сприймати навколишній світ та усвідомлене бажання провести малят у чарівний світ мистецтва, щоб процес зображення довкілля захопив їх, сприяв їхньому загальному розвиткові.

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1

Консультації для вихователів

«Нетрадиційні техніки малювання в дитячому садку та їх роль в розвитку дітей дошкільного віку»

Як ви думаєте, що може означати слово нетрадиційно?

Відповіді: Нетрадиційно – Не грунтуючись на традиції. Походячи не в силу сталою традицією, влаштовуючись не за заведеним звичаєм. Відрізняючись оригінальністю. Не дотримуючись традицій.

Синоніми: індивідуально, на новий лад, неординарно, неповторно, нестандартно, нетривіально, оригінально, по-новому, по-своєму, самобутньо, самостійно, оригінально, своєрідно.

Що мається на увазі під словосполученням «нетрадиційне малювання»? Відповіді: Нетрадиційне малювання – Мистецтво зображувати не грунтуючись на традиції.

Діти з самого раннього віку намагаються відобразити свої враження про навколишній світ у своєму образотворчому творчості. Малювання нетрадиційними способами, захоплююча, неймовірна діяльність, яка дивує і захоплює дітей. Важливу роль у розвитку дитини відіграє розвиваюче середовище. Тому при організації предметно – розвивального середовища враховувала, щоб зміст носило розвиваючий характер, і було спрямовано на розвиток творчості кожної дитини у відповідності з його індивідуальними можливостями, доступною і відповідає віковим особливостям дітей. Скільки вдома непотрібних цікавих речей (зубна щітка, гребінець, поролон, пробки, пінопласт, котушка ниток, свічки. Вийшли погуляти, придивіться, а скільки тут цікавого: палички, шишки, листочки, камінчики, насіння рослин, пух кульбаби, будяка, тополі. Всіма цими предметами збагатили куточок продуктивної діяльності. Незвичайні матеріали і оригінальні техніки залучають дітей тим, що тут не присутнє слово «не Можна» ,можна малювати чим хочеш і як хочеш і навіть можна придумати свою незвичайну техніку. Діти відчувають незабутні позитивні

емоції, а за емоціями можна судити про настрій дитини, про те, що його радує, що його засмучує.

Проведення занять з використанням нетрадиційних технік:

Сприяє зняттю дитячих страхів;

Розвиває впевненість у своїх силах;

Розвиває просторове мислення;

Вчить дітей вільно висловлювати свій задум;

Спонукає дітей до творчих пошуків і рішень;

Вчить дітей працювати з різноманітним матеріалом;

Розвиває почуття композиції, ритму, колориту, кольоросприйняття; почуття фактурності і об’ємності;

Розвиває дрібну моторику рук;

Розвиває творчі здібності, уяву і політ фантазії.

Під час роботи діти отримують естетичне задоволення.

Проаналізувавши малюнки дошкільнят прийшла до висновку – необхідно полегшити навички малювання, адже навіть не кожен дорослий зможе зобразити який-небудь предмет. Цим можна на багато підвищити інтерес дошкільнят до малювання. Існує багато технік нетрадиційного малювання, їх незвичайність полягає в тому, що вони дозволяють дітям швидко досягти бажаного результату.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №2

РОБОТА З БАТЬКАМИ

Використання прийомів нетрадиційного малювання (консультація)

Техніка виконання нетрадиційних прийомів навчання малюванню дітей 3-5 років.

Варіанти прийомів нетрадиційного малювання з дітьми трьох років.

“Замість пензлика рука”

Всі діти люблять малювати. Творчість для них – це відбиття щиросердечної роботи. Почуття, розум, очі й руки – інструменти душі. Зіштовхуючись із красою й гармонією миру, зазнавши при цьому почуття захвату й замилування, вони випробовують бажання “зупинити прекрасне мгновенье”, відобразивши своє відношення до дійсності на аркуші паперу.         Творчість не може існувати під тиском і насильством. Воно повинне бути вільним, яскравим і неповторним. Не розстаючись із олівцями, фломастерами, фарбами, дитина непомітно для себе вчиться спостерігати, порівнювати, думати, фантазувати. Для дитини звичні й знайомі сліди, що залишають олівцями, фломастерами, кульковою ручкою й кистю, але залишається дивним використання пальчиків і долоньок для малювання штампів і трафаретів.Нестандартні підходи до організації образотворчої діяльності дивують і захоплюють дітей, тим самим, викликаючи прагнення займатися такою цікавою справою. Оригінальне малювання розкриває творчі можливості дитини, дозволяє відчути фарби, їхній характер і настрій. І зовсім не страшно, якщо ваш маленький художник забрудниться, головне – щоб він одержував задоволення від спілкування з фарбами й радувався результатам своєї праці.

Необхідні матеріали й інструменти:

Тонированная або білий папір, гуашевые фарби, кисті, дрантя (для витирання рук).

Порядок роботи:

Якщо змазати долоньку фарбою, то вона залишить на папері цікавий відбиток, у якому можна побачити різні дивні образи. Наші долоньки вміють перетворюватися в сонечко. Розкрийте долоню, а выпрямленные пальці розсуньте в сторони. Тепер з’єднаєте пальці разом. От який вийшов заборчик! А якщо ледве відсунути великий палець убік, а інші розсунути, рука перетвориться в симпатичного їжачка. Залишається домалювати грибок, що турботливий папа тягне в норку, так ще не забути про лапки, око й носик звірка. І метелик полетить, і квіточка буде радувати своїми пелюстками, і слон, і рибка, і багато чого іншого можна нафантазировать разом малям.

“Друкуємо пальчиками”

Необхідні матеріали й інструменти:

Папір для малювання, палітра, акварельні фарби, дрантя для рук, пензлик, чорний олівець, газета.

Порядок роботи:

“Райдужна рибка”. Вмочимо подушечку великого пальця в приготовлену на палітрі фарбу різних квітів. Зробимо відбиток. Кінчиком пальчика зобразимо хвостик. Око віддрукуємо тупим кінцем олівця, вмочивши його чорну фарбу.

“ Квітка”. Вказівним пальчиком друкуємо пелюстки, мізинцем серединку.

Техніка малювання долонькою й пальчиками дуже схожа з технікою роботи штампом.

Її теж можна використати при роботі з малятами, але тільки самі найпростіші вправи просто – печатка певної фігурки для відбитка на поверхні аркуша.

Варіанти прийомів нетрадиційного малювання з дітьми трьох, чотирьох років.

“Візерунок із крапок”.

Необхідні матеріали й інструменти:

Тонированный аркуш паперу, косметичні палички (палички з ватяними тампонами), фарби, кисті.

Порядок роботи:

Дуже часто при виконанні художніх робіт виникає необхідність прорисовувати дрібні елементи круглої форми, що викликає труднощі в точності зображення. Ще складніше повторити однакові зображення кілька разів. Виручать у даній ситуації косметичні палички. Вмочивши тампон у фарбу, можна штампувати однакові елементи візерунка. Якщо візерунок повинен бути різнобарвним, потрібно для кожних кольорів мати свій тампон.

Техніку роботи з косметичними паличками можна використати при зображенні орнаменту або декоруванні предметів побуту. На кольорову або тонированную папір наносимо однотонний малюнок, потім даємо йому висохнути й ватяними тампончиками штампуємо візерунок, заздалегідь вмочивши кожний у потрібну фарбу.

У даній техніці можна одержати мозаїчне зображення.

“Друкуємо листами на папері”

Необхідні матеріали й інструменти:

Гуаш, акварель, кисть, олівець, папір, кольорова туш або чорнило; шматочок поролону; а також: листи різних дерев, квітів;

Порядок роботи:

Зберемо різні опалі листи, намажемо кожен листочок гуашшю з боку прожилок. Папір, на якій будемо друкувати, може бути, кольоровий. Пригорнемо аркуш зафарбованою стороною до паперу. Обережно знімемо його, взявши за черешок. Знову намазавши листок і приклавши до паперу, одержимо ще один відбиток, і т.д. Якщо нижній кінчик аркуша будемо прикладати до попереднього відбитка, то вийде квіточка, потрібно тільки домалювати пензликом стеблинка. Симетричне прикладання аркуша з однієї й іншої сторони, домальоване тільце – і метелик готовий. Вдивившись у відбиток аркуша, можна побачити в ньому самому несподіваний образ і втілити його на папері, домалювавши деталі. А сполучення даного прийому й техніки “по сирому” дає простір фантазії при тонуванні аркуша. Наприклад, при малюванні лугу, тлом буде трава. Беремо аркуш, змочуємо його за допомогою губки, потім вливаємо фарбу потрібних відтінків і відразу друкуємо листи.

Ця техніка виконання гарна своєю розмаїтістю прийомів. Якщо аркуш змазати фарбою тоном вище чим тло, то відбиток вийде більше виразним. Прикладання чистого листика, дає плавні, м’які обриси.

“Друкуємо штампами”.

Дуже цікаво й зручно створювати орнаментальний візерунок за допомогою штампа. Як штамп можна використати як готові предмети з певною поверхнею, так і зроблені з підручного матеріалу. Такими візерунками можна прикрасити паперові серветки й скатертини, хусточки й фартухи й т.д.

“Недовговічні штампи”.

Необхідні матеріали й інструменти:

Папір для малювання, фарби, ножик, овочі або фрукти: морква, картопля, буряк, яблуко, редис, ріпу, солодкий перець.

Порядок роботи:

Використаємо розрізані уздовж або поперек фрукти, овочі. З маленькими дітьми краще використати всю поверхню розрізаного плода, діти старшого віку можуть спробувати вирізати на ньому візерунок. Дитина може скористатися ложкою, олівцем, тупими ножицями або пластмасовим ножем із зазубреним лезом. Опукла частина штампика змазується фарбою й залишає відбиток на папері.

Для декорування листівок, пакувального паперу як штамп дуже добре використати стручки перцю. Забавно вигнуті лінії зрізу додадуть роботі загадковість і неповторність.

Варіанти прийомів нетрадиційного малювання з дітьми 4-5 років.

“Довговічні штампи”

Необхідні матеріали й інструменти:

Клей ПВА, щільний картон, гума товста, пляшкова пробка, мотузка, фарба, папір.

Порядок роботи:

Найпростіше виготовити штамп із пробки або ластику, вирізавши на рівному зрізі елемент візерунка.

Для оформлення великої кількості саморобних листівок або запрошень можна пристосувати штамп із мотузки. На щільний картон наклеюється клеєм ПВА мотузка у вигляді вітіюватої рамочки. Це і є штамп. Мотузочка змазується фарбою, акуратно накладається на заготівлю й притискається. На заготівлі залишається малюнок.

З мотузочки можна викладати ініціали, імена й малювати, контурні зображення предметів – залежно від задуму.

“Різні різниці”

Необхідні матеріали й інструменти:

Папір для малювання, кисті, фарби, дерев’яна котушка від ниток, ґудзика, трубка від картону, консервна банка, качалка, апельсинова кірка (свіжа), кукурудзяний качан, спиця, олівець або висохлий фломастер.

Порядок роботи:

Цікаві відбитки можуть залишати різні предмети. Щоб знайти їх, потрібно тільки уважно подивитися навколо й трошки пофантазувати, уявивши собі, які дивні сліди вони можуть залишити.

Так дерев’яна котушка від ниток залишить слід, схожий на колесо, а звичайний ґудзик- кружечок із двома або чотирма точечками.

Якщо котушку покласти на палітру з нанесеної на неї фарбою й просмикнути в отвір олівець, то покотиться котушка по чистому аркуші паперу, залишаючи дві кольорові доріжки.

А між ними можна скласти орнамент за допомогою штампів і трафаретів. Як штампи можна використати свіжу апельсинову або лимонну кірку, скручену у вигляді спирали. Залишається слід, схожий на равлика.

Друкування валиком цікаво й залучає своєю масштабністю, раз, два прокотив й аркуш затонован, або готовий візерунок. Замість валика можна використати кукурудзяний качан, трубку від картону, консервну банку або качалку. Варто наклеїти зверху інструмента фігурки з картону або мотузки, а коли клей висохне, нанести фарбу пензликом. Ручки для валика з кукурудзи можна зробити, проткнувши її спицею. Інструмент варто прокотити по поверхні аркуша, тримаючи за ручку. І ще один варіант: можна обмотати качалку тасьмою змоченої в клеї або клейстері, потім офарбити тасьму й почати друковану діяльність.

“Друкуємо пробками”

Використання непридатного матеріалу в художньо- творчій діяльності дітей, різноманітно. До великого списку доступних матеріалів – пристосувань для образотворчої діяльності можна віднести й пробки від пластикових пляшок, тюбиків зубної пасти, кремів.

Застосування таких помічників у малюванні дуже подобається дошколятам. Адже так швидко можна намалювати й кулька, і сонечко, і курчати, і колесо, і м’ячик – коштує тільки, розфарбувати верхню частину пробки від лимонаду й віддрукувати її на аркуш. рівне коло, Що Вийшло, доповнюється уявою дитини. З’являються ніжки, дзьоб  домальовані пензликом, ока – це відбиток капелюшка маленького гвоздика. І курча оживає.

Різнобарвні ниточки, проведені кінчиком кисті, допомагають маленькому художникові правильно підібрати кольори для повітряної кулі, що з’явиться після відбитка.

Сонечко може з’явитися на траві, якщо відбиток пробки із червоною фарбою домалювати (крапки на спині) косметичною паличкою, обмокнув її в чорну фарбу, а кінчиком кисті дрібні частини (голова, вусики).

Гусениця, що спритно перебирає лапками.

Використання пробок різного розміру.

Необхідні матеріали й інструменти:

Пробки від пластикових пляшок, від тюбиків крему, зубної пасти (різних розмірів), гуаш, кисть;

Порядок роботи:

Намазуємо кистю з фарбою верхню частину пробки (від пластикової пляшки) і друкуємо на поверхню приготовленого аркуша. Зображення, Що Вийшло, кола доповнюється елементами, деталями із застосуванням інших непридатних образотворчих інструментів (капелюшок шурупа, запонка, ланцюжок і т.д.).

Якщо пробку перевернути й вмочити в гуаш, то відбиток на папері схожий на легку повітряну кульку, колечко, мильну бульку й багато чого іншого, що може побачити ваша фантазія.

“Прямі й криві лінії”.

Необхідні матеріали й інструменти:

Картон (товстий, тонкий, гофрований), газета, кисть, гуашевые фарби, аркуш паперу.

Порядок роботи:

Для того щоб одержати як відбиток пряму або ламану лінію, беремо шматочок щільного картону.

Наріжемо смужки з картону різної товщини. Вмочимо край картону у фарбу й віддрукуємо на папері пряму лінію. Товщина лінії залежить від товщини й виду картону.

Щоб одержати криві (вигнуті) лінії, вмочимо у фарбу край картону й, злегка зігнувши його, нанесемо на папір відбиток. Якщо віддрукувати кілька вигнутих ліній, що сходяться в середині, вийде стилізована квітка.

Для складання візерунка із квітів можна використати прийом малювання картонкою, зміщаючи її певним чином. У результаті пелюстки виходять у вигляді  (клинышков).

Щоб віддрукувати клинышек, потрібно вмочити у фарбу край картону й пригорнути до паперу, потім зрушити картонку, тримаючи її за верхній край. Нижній залишається притиснутим до паперу. З декількох клинышков-лепестков можна зробити квітка.

Радість творчості.

Всі діти люблять малювати. Творчість для них це відбиття щиросердечної роботи. Почуття, розум, очі й руки – інструменти душі. Зіштовхуючись із красою й гармонією миру, зазнавши при цьому почуття захвату й замилування, вони випробовують бажання “зупинити чарівну мить”, відобразивши своє відношення до дійсності на аркуші паперу.

Малювання для дитини – радісна, натхненна праця, до якого його не треба примушувати, але дуже важливо стимулювати й підтримувати маляти,

 

 

поступово відкриваючи перед ним нові можливості образотворчої діяльності.

Оригінальне малювання залучає своєю простотою й доступністю, розкриває можливість використання гарне знайомих предметів як художні матеріали. Особливо це явно видно при роботі з малятами до образотворчого періоду, коли в них ще не сформовані технічні навички роботи з фарбами, кистю, коли ще немає точного пропорційного поняття, скільки треба взяти води, скільки гуаші.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №3

Консультація

«Як навчити малюка малювати?»

Малювання дуже важливо для розвитку дитини. Малюючи, дитина вчиться сприймати форму і колір предметів, запам’ятовувати об’єкти, зіставляти розміри і пропорції предметів. У процесі малювання дитина задіює свою фантазію, накопичений досвід і знання, аналізує. Крім того, розвивається дрібна моторика рук дитини, увагу, посидючість, словниковий запас малюка збільшується.         Тому, малювати малюкові не тільки приємно, але і корисно. Але коли і як починати вчити дитину малювати?

Починати навчання малюванню можна вже з 6 місяців, адже приблизно з цього віку малюк вже потихеньку проявляє інтерес до того, що роблять оточуючі. Почніть малювати при дитині самі. При цьому покажіть йому фарби, називайте кольори, показуйте як можна поєднувати кольори. Називаючи якийсь предмет дитині, називайте і його колір, наприклад, зелена трава, жовтий лимон, червоний помідор.  З 9 місяців вже можна пропонувати дитині малювати самому. Малюкові потрібно багато простору, так як діти в цьому віці малюють від плеча. Запропонуйте дитині великі шматки шпалер для творчості, інакше він сам знайде собі відповідне полотно, наприклад, стіну або шафу.Чим дитина може малювати в цьому віці? Поки ще рано давати йому ручки і олівці, але чудово підійде товстий маркер. Зараз широко поширені спеціальні пальчикові фарби для малювання руками – вони теж підходять для малюка. Дитині сподобається залишати на папері різнокольорові відбитки своїх долоньок, пальчиків.     Даючи дитині для малювання олівець чи фломастер, з самого початку терпляче і наполегливо привчайте його тримати інструмент правильно і не упускати. Навичка цей виробляється у дитини дуже повільно, тому що дитині зручніше захопити олівець або пензлик кулачком.

 

 

 

Що малюють діти? Найперші малюнки малюка це «каляки-маляки», що складаються в основному з горизонтальних ліній.     Трохи пізніше дитина освоює вертикалі, тому кругові лінії. Після дитина вчиться сполучати лінії разом. До 1,5 років діти вже можуть малювати сюжетні малюнки, починають малювати не всією рукою, а від ліктя, тому розмір паперу для малювання вже може бути поменше, наприклад 30х40 см. У 2 роки дитина поступово вчиться малювати все більш дрібні предмети, так як користується вже тільки кистю і пальцями. Важливо, щоб батьки допомагали дитині розвивати його навички. Найкраще це робити, малюючи разом з малюком. Дітям 1,5-2 років можна запропонувати закінчити вже розпочаті батьками малюнки: домалювати машинці колеса, віконця для будиночка. Не варто обмежувати дитину в його творчості і просити його малювати щось «на замовлення». До 3-4 років діти ще мислять абстрактно, краще всього їм вдаються різнокольорові абстрактні картини. Але можна запропонувати дитині 2-3 років намалювати щось з натури, наприклад, улюблену іграшку. Так дитина вчиться спостерігати, зіставляти частини предметів. Навіть якщо у малюка вийшло не зовсім те, що замислювалося, не можна критикувати його або ж власноруч щось виправляти і доповнювати. Адже це означає для малюка, що він не здатний намалювати щось добре, і може назавжди відвернути його від подальших спроб. Необхідно іноді залишати дитину наодинці з аркушем паперу, щоб він звикав діяти самостійно. Найбільш вдалі з них варто вішати на стіну, дарувати бабусям і дідусям на день народження.

 

 

 

 

 

 

Додаток №4

Художньо-естетичний розвиток

(добірка дидактичних ігор)

     Малювання – процес живописного та графічного зображення, в основі якого лежить вираження свого ставлення до навколдишнього світу. Це природне заняття дошкільників, якому вони захоплено присвячують свій час і в якому реалізується потреба самовираження, формуються естетичний смак, відчуття гармонії, розширюється кругозір, розвиваються творчі здібності, дрідна моторика рук, художнє сприймання життя, уява. Формуючись у художньо-образотворчій діяльності, яува з годом даватиме свої плоди не тільки в певному виді мистецтва, але й у будь-якій іншій сфері життя дитини.

Дидактична гра «Повітряні кульки»

Мета : формувати у дітей уявлення про колір; вправляти дітей у зіставленні предметів за кольором, прикладаючи один до одного шляхом добору.
Хід гри : на листку намальовані кольорові нитки і окремо вирізані кольорові кружечки – « кульки ». далі вихователь закріплює з дітьми назви кольорів;необхідно « прив‘язати » повітряні кулі до ниток, підібравши їх за кольором.
                                            Дидактична гра «Впізнай і домалюй»

Мета : вправляти дітей у розвитку уваги, розвивати чуття симетрії; виявити рівень знань у виборі кольору предмета і подальшої ії заштриховки.
Хід гри : на листках намальована половина якогось предмета (квітка, хатинка, ялинка…). Потрібно домалювати другу частинку малюнка і зафарбувати його.

Дидактична гра «Так чи не так»

Мета : вчити дітей у композиції картини помічати помилку, порушення цілісного поєднання кольорів.

Хід гри : у композиції картини, виконаній у холодній гамі, вводиться яскравий колір (накладається клаптик паперу, що порушує цілісне поєднання кольорів). Діти повинні знайти помилку, визначити кольорову гаму і пояснити, чому стало некрасиво.

Дидактична гра «Домалюй візерунок»

Мета : вправляти дітей у розвитку уваги, пам‘яті, розвивати чуття симетрії з подальшим розфарбуванням.

Хід гри : на аркуші паперу намальований початок візерунку. Дітям потрібно продовжити візерунок далі і розфарбувати.

Дидактична гра «Знайди друзів фарби»

Мета : виявити рівень знань дітей у виборі фарби, що відповідає кольору предмета; виконати малюнок у кольорі

Хід гри : на аркуші намальовані силуети предметів. Вихователь дає завдання знайти серед предметів « друзів » жовтої, зеленої, синьої, червоної фарб. Діти знаходять предмети, що відповідають певному кольору, розфарбовують їх.
Дидактична гра «Склади натюрморт»

Мета : удосконалювати композиційні навички : вміння створювати композицію на певну тему (натюрморт), виділяти головне, встановлювати зв‘язки, розташувати зображення в просторі. Хід гри : в конверті знаходяться зображення різних овочів, фруктів, а також різних ваз, тарілок, блюд, корзинок. Дітям потрібно вибрати предмети і створити свій натюрморт.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №5

Робота з батьками

Анкета для батьків

Визначити рівень компетентності батьків щодо  художньо-естетичного розвитку дитини, їхнє ставлення до цього, окреслити для батьків напрямки роботи з цього питання, зібрати об’єктивні дані для подальшої роботи з дітьми та батьками.

Умови проведення: анкетування проводиться  на перших батьківських зборах, або коли дитина прибуває до закладу. Анкета може бути заповнене на анонімно, або з указанням особи.

Бланк анкети

Шановні батьки!

У межах підготовки  матеріалу з гурткової роботи, нам необхідно знати Вашу думку з теми «Художньо-естетичний розвиток дітей дошкільного віку в умовах дошкільного закладу». Просимо Вас відповісти на запитання.

1.  Чи маєте уявлення про те, що таке художньо-естетичний розвиток дитини?

–     Так

–     Ні

–              Не знаю.

2.           Як Ви оцінюєте необхідність художньо-естетичного розвитку та виховання  дитини в дошкільному віці?

–              Вважаю ним

–              Не вважаю потрібним

–              Важко відповісти.

3.            Чи створені у закладі умови для художньо-естетичного розвитку дитини7

–              Так

–              Ні

–              Не знаю.

4.           Чи забезпечуєте Ви дитину матеріалами для творчості в закладі, вдома?

–              Так

–              Ні

–              Не вважаю за необхідне.

5.           Які народні промисли цікаві саме Вам?

6.           Чи часто Ви вдома з дитиною малюєте?

–              Так

–              Ні

–              Іноді

7.  Яка інформація про мистецтво України Вам цікава?

8. Якої  допомоги від фахівців або вихователя Ви потребуєте  для художньо-естетичного розвитку дитини?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

0
    0
    Кошик
    Ваш кошик порожнійМагазин