Відомості про автора:
Власенко Олена Анатоліївна
Вихователь
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок комбінованого типу) №7 «Сонечко»
Смілянської міської ради, Місто Сміла
Орієнтовне планування сюжетно – рольових ігор з дітьми молодшого дошкільного віку.
Розміщено практичні матеріали щодо організації та проведення сюжетно – рольових ігор з дітьми молодшого дошкільного віку. Надано розробки перспективного планування на рік, розподілено навчальні завдання за трьома етепами гри, запропоновано орієтовні сюжетні лінії на різну тематику ігор.
Для кого призначений: Для вихователів, методистів дошкільних навчальних закладів.
Сюжетно – рольова гра «Будівельники»
Предметно – ігрове середовище: форма для будівельника, будівельний матеріал, набор інструментів які використовує будівельник, іграшкові вантажні машини, візок для цеглин.
Ролі: будівельник, шофер.
І етап.
Мета: формувати у дітей уявлення про працю будівельника, про значення їх праці в суспільстві, про будівельний матеріал; розвивати спостережливість, допитливість, увагу; виховувати повагу до людей цієї професії.
Методи і прийоми:
- Екскурсія на будівництво. Спостереження за працею будівельників.
- Спостереження за спорудами які є навколо.
- Бесіда за художніми творами С. Барудзіна «Хто побудував цей дім», М. Стельмаха «Що за дім».
- Бесіда та розгляд сюжетних картинок «Що потрібно будівельнику для роботи».
- Перегляд презентації «Про будівельну техніку».
ІІ етап.
Мета: розвивати вміння створювати і розігрувати діалоги і ситуації, інтерес до гри; закріпити уявлення дітей про будівництві різних будівель; спонукати до засвоєння основних трудових дій, які виконує будівельник; виготовлення атрибутів до гри; виховувати взаємодопомогу та повагу один до одного.
Методи і прийоми:
- Перегляд мультфільму «Каю на будівництві».
- Дидактична гра «Відгадай» (виконання трудових дій, характерних для будівельника).
- Гра з конструктором «Гараж», «Доріжки».
- Виготовлення атрибутів до гри.
- Ігрова ситуація «На будівництво привезли цеглу».
ІІІ етап.
Мета: розвивати вміння дітей виконувати роль, використовуючи предмети-замінники, самостійно добирати їх, розгортати сюжет гри з поєднанням різних тематик; спонукати дітей реалізувати в іграх правила культури поведінки,; виховувати доброзичливість, взаємоповагу.
Методи та прийоми:
- Розігрування сюжету «Будівельники готуються до роботи».
- Розігрування сюжету «Ляльці Марині збудуємо дім».
- Розігрування сюжету «Будівництво паркану навколо будинку».
- Розігрування сюжету «Побудуємо багатоповерховий дім».
- Розігрування сюжету «Будівельники закінчують свій робочий день».
Сюжетно – рольова гра «Водії»
Предметно – ігрове середовище: форма для водія і кондуктора, іграшкові машини, кермо, квитки, гроші, гаманці, набір інструментів для ремонту машин, будівельний матеріал, світлофор.
Ролі: водій, кондуктор, пасажири.
І етап.
Мета: формувати у дітей уявлення про працю водія та кондуктора; розширювати знання про те різні види машин; формувати правила поведінки на вулиці; розвивати інтерес до транспорту та до професії водія; виховувати повагу до праці водія та кондуктора.
Методи і прийоми:
- Екскурсія – спостереження «Вулицями міста».
- Екскурсія в гараж. Розгляд автомобіля.
- Перегляд презентації «Різні види транспорту».
- Бесіда за ілюстраціями «Правила поведінки в громадському транспорті».
- Бесіда за художніми творами А. Барто «Вантажівка», К. Перелісної «Автобус» , О. Гончар «Хто кого водив?».
ІІ етап.
Мета: закріплювати знання про транспортні засоби та культуру поведінки в них; розвивати вміння створювати ситуації, інтерес до гри, вміння виготовляти атрибутів до гри; виховувати бажання дотримуватись правил поведінки у транспорті та на вулиці.
Методи і прийоми:
- Ознайомлення з атрибутами та предметами які використовує в своїй роботі водій та кондуктор.
- Гра з конструктором «Облаштуємо гараж», «Дорога».
- Виготовлення атрибутів до гри.
- Розгляд ілюстрації та бесіда за ними «В громадському транспорті».
- Ігрова ситуація «Пішоходи й транспорт».
ІІІ етап.
Мета: розвивати вміння дітей виконувати роль, використовуючи предмети-замінники, самостійно добирати їх, розгортати сюжет гри з поєднанням різних тематик; спонукати дітей реалізувати в іграх правила культурної поведінки, доброзичливості, взаємодопомоги; виховувати взаємоповагу, вміння знаходити спільну мову.
Методи та прийоми:
- Розігрування сюжету «Подорож на автобусі».
- Розігрування сюжету «Робота кондуктора».
- Розігрування сюжету «На автобусній зупинці».
- Розігрування сюжету «Водій готує транспорт до виїзду».
- Розігрування сюжету «Тато везе дітей в садочок».
Сюжетно – рольова гра «Дитячий садок»
Предметно – ігрове середовище: лялька, ляльковий одяг, будівельний матеріал, іграшковий посуд, меблі, предмети – замінники, медичний набор, віник, відро, спецодяг.
Ролі: вихователь, помічник вихователя, медична сестра, музичний керівник, кухар.
І етап.
Мета: формувати у дітей уявлення про працівників дошкільного закладу, виконують певні обов’язки; розвивати вміння дітей наслідувати взаємини працівників дитячого садка та дітей; виховувати повагу до праці працівників дитячого садка.
Методи і прийоми:
- Перегляд відео презентації «Життя в дитячому садку».
- Екскурсія по дитячому садку (медичний, музичний кабінет). Спостереження за працею медичної сестри, музичного керівника.
- Екскурсія на кухню дитячого садка. Спостереження за працею кухарів.
- Спостереження за працею помічника вихователя. Дидактична гра «Що потрібно помічнику вихователя для роботи?»
- Бесіда за змістом творів Н. Забіли «Марина Дмитрівна», Г. Бойка «Маленькі кухарі», Г. Демченко «Таня».
ІІ етап.
Мета: розвивати вміння створювати і розігрувати діалоги і ситуації, інтерес до гри; спонукати до розуміння основних обов’язків працівників дитячого садка; виготовлення атрибутів до гри; виховувати повагу до старших, культуру поведінки.
Методи і прийоми:
- Перегляд настільного театру за віршом Г. Бойка «У ляльковому дитсадку».
- Гра з конструктором «Облаштуємо для ляльки групову кімнату».
- Виготовлення атрибутів до гри.
- Моделювання ситуації «У садочку обід».
- Моделювання ситуації «Медична сестра оглядає дітей».
ІІІ етап.
Мета: розвивати вміння дітей виконувати роль, використовуючи предмети-замінники, самостійно добирати їх, розгортати сюжет; спонукати дітей реалізувати в іграх правила культури поведінки; виховувати вміння знаходити спільну мову.
Методи та прийоми:
- Розігрування сюжету «Зустріч дітей вранці».
- Розігрування сюжету «Оленка захворіла».
- Розігрування сюжету «На музичному занятті».
- Розігрування сюжету «Оленка вперше прийшла в дитячий садок».
- Розігрування сюжету «Заняття в дитячому садку».
Сюжетно – рольова гра «Лікарня»
Предметно – ігрове середовище: форма для лікаря та медичної сестри, медичне приладдя, ляльки , іграшкове ліжко з постільною білизною, коляска.
Ролі: лікар, медична сестра, хворий, мама, тато.
І етап.
Мета: формувати знання дітей про здоров’я; ознайомити із діяльністю лікаря та медичної сестри; закріпити назви медичних інструментів; виховувати чуйне й уважне ставлення до хворого.
Методи та прийоми:
- Екскурсія в аптеку.
- Екскурсія в медичний кабінет дитячого садка.
- Перегляд мультфільму «Айболить».
- Бесіда за серією картинок «На прийомі у лікаря».
- Бесіза за змістом творів Т. Бойченко «Абетка здоров’я », «Юля – чистюля».
ІІ етап.
Мета: навчити дітей основних прийомів догляду за хворим, правильно користуватися лікарським приладдям відповідно до його призначення; розвивати мовлення; виховувати пошану до професії лікаря.
Методи та прийоми:
- Виготовлення атрибутів для гри.
- Дидактична гра «Що потрібно лікарю для роботи?».
- Розігрування ситуації «У ляльки Даринки хворе горло».
- Розігрування ситуації «Викличемо лікаря додому».
- Розігрування ситуації «Лялька захворіла».
ІІІ етап.
Мета: розвивати вміння дітей виконувати роль, використовуючи предмети-замінники, самостійно добирати їх, розгортати сюжет гри; спонукати дітей реалізувати в іграх правила культури поведінки; виховувати любов до рідних.
Методи та прийоми:
- Розігрування сюжету «Лікар – педіатр».
- Розігрування сюжету «Робота медичної сестри».
- Розігрування сюжету «На прийомі у лікаря».
- Розігрування сюжету «Одужання ляльки та зустріч з дітьми».
- Розігрування сюжету «Відвідаємо хворого друга».
Сюжетно – рольова гра «Магазин»
Предметно – ігрове середовище: форма для продавця, іграшкова каса, чеки, гроші, цінники, гаманці, кошики, муляжі овочів, фруктів, кондитерських виробів, іграшки, одяг.
Ролі: продавець, покупець, водій.
І етап.
Мета: ознайомити дітей з професією продавця та трудовими процесами які він виконує; збагачувати словниковий запас дітей словами: продавець, покупець, товар, каса, чеки, гроші; виховувати повагу до професії продавця.
Методи та прийоми:
- Екскурсія до магазину. Спостереження за роботою продавця.
- Бесіда за серією ілюстрацій «Що продається в магазині?».
- Дидактична гра «Розклади по поличках товар».
- Дидактична гра «Що потрібно продавцеві для роботи?».
- Перегляд презентації «Для чого потрібні гроші?».
ІІ етап.
Мета: закріплювати культуру поведінки в магазині; розвивати вміння дітей виконувати відповідні ігрові дії, підбирати предмети, необхідні для гри, виховувати охайність, повагу одне до одного.
Методи та прийоми:
- Виготовлення атрибутів для гри.
- Розігрування ситуації «В овочевому магазині».
- Розігрування ситуації «До магазину завезли товар».
- Розігрування ситуації «Робота продавця».
- Розігрування ситуації «У черзі».
ІІІ етап.
Мета: розвивати вміння дітей виконувати ролі, використовуючи предмети-замінники, самостійно добирати їх, розгортати сюжет гри; спонукати дітей реалізувати в іграх правила культури поведінки, доброзичливості, взаємодопомоги; виховувати повагу до праці дорослих.
Методи та прийоми:
- Розігрування сюжету «Відкрили продуктовий магазин».
- Розігрування сюжету «Купуємо продукти для сім’ї».
- Розігрування сюжету «В магазин за подарунком для друга».
- Розігрування сюжету «У магазині одягу».
- Розігрування сюжету «У книжковому магазині».
Сюжетно – рольова гра «Перукарня»
Предметно – ігрове середовище: дзеркало, тумбочка для зберігання атрибутів, різні гребінці, флакони, бігуді, лак для волосся, ножиці, фен, пелерина, фартух для перукаря, заколки, резинки, банти, рушник, журнали із зразками зачісок, машинка для стрижки волосся, рушники, гроші.
Ролі: майстер – перукар, клієнти (відвідувачі), прибиральниця.
І етап.
Мета: формувати знання дітей про значення діяльності перукаря; ознайомити з приладдя яким користується перукар під час своєї роботи; виховувати повагу до роботи перукаря
Методи та прийоми:
- Бесіда та перегляд серії картинок «Робота перукаря». Етична бесіда про культуру поведінки в громадських місцях.
- Бесіда за прослуханим оповіданням Б. Житкова «Що я бачив», С. Михалкова «У перукарні».
- Екскурсія до перукарні. Бесіда з працівниками перукарні.
- Розглядання предметів, необхідних для роботи перукаря. Бесіда про безпеку роботи з інструментами.
- Перегляд ілюстрацій на тему «Створення різних зачісок».
ІІ етап.
Мета: розвивати вміння створювати і розігрувати діалоги і ситуації, навчити дітей основних прийомів догляду за своїм волоссям, правильно користуватися приладдям яке використовує перукар в своїй роботі; виховувати культуру спілкування.
Методи та прийоми:
- Ігрова ситуація «Помиємо і висушимо ляльці волосся».
- Моделювання ситуації «Перукар купує матеріали для роботи у магазині».
- Моделювання ситуації «Перукар готується до роботи».
- Ігрова ситуація «Запишемо ляльку на зачіску у перукарню».
- Ігрова ситуація «Повчимось зав’язувати бантики для ляльки».
ІІІ етап.
Мета: розвивати вміння дітей виконувати ролі, використовуючи предмети-замінники, самостійно добирати їх, розгортати сюжет гри, розвивати вміння вести діалоги; спонукати дітей реалізувати в іграх правила культури поведінки, доброзичливості, взаємодопомоги; виховувати взаємоповагу, дружні взаємовідносини.
Методи та прийоми:
- Розігрування сюжету «Відкриття нової перукарні».
- Розігрування сюжету «Мама веде доньку у перукарню».
- Розігрування сюжету «Зробимо святкову зачіску ляльці».
- Розігрування сюжету «Іванко у перукаря».
- Розігрування сюжету «Кінець робочого дня у перукарні».
Сюжетно – рольова гра «Пожежники»
Предметно – ігрове середовище: форма для пожежників, іграшкові машини, пожежна машина, кермо, набір інструментів для пожежників, будівельний матеріал, ляльки, іграшкові меблі.
Ролі: пожежники, диспетчер, водій.
І етап.
Мета: формувати у дітей уявлення про працю пожежників, про їх значення для суспільства; закріплювати знання про причини виникнення пожежі; розвивати інтерес до праці пожежників; виховувати мужність, взаємодопомогу.
Методи і прийоми:
- Екскурсія до пожежної частини «Хто працює в пожежній частині?»
- Розгляд ілюстрації пожежної машини та приладдя якими користуються пожежники.
- Перегляд відео презентації «Причини виникнення пожежі».
- Перегляд мультфільму «Фокс і Трот поспішають на допомогу. Пожежа».
- Бесіда за художніми твором В. Загороднюк «Його величність – сірничок» Слухання прислів’їв
ІІ етап.
Мета: формувати у дітей поняття «пожежна безпека»; поглибити уявлення про первинні засоби пожежогасіння; розвивати мовлення дітей, мислення, увагу; виховувати у дітей почуття відповідальності за свої дії, сміливість.
Методи і прийоми:
- Перегляд відео презентації «Правила поводження при пожежі».
- Екскурсія до пожежного щита.
- Ігрова ситуація «Пожежники готуються на виклик».
- Ігрова ситуація «Робота диспетчера»
- Ігрова ситуація «Повідомимо про пожежу за телефоном».
ІІІ етап.
Мета: розвивати вміння дітей виконувати ролі, використовуючи предмети-замінники, самостійно добирати їх, розгортати сюжет гри, вміння вести діалог; спонукати дітей реалізувати в іграх правила безпечної поведінки; виховувати взаємоповагу, дружні взаємовідносини.
Методи та прийоми:
- Розігрування сюжету «Пожежники на тренуються діяти при пожежі».
- Розігрування сюжету «Загорівся кицькин дім».
- Розігрування сюжету «Сталася автомобільна аварія. Викликаємо пожежників».
- Розігрування сюжету «Загорілася ялинка. Дії при пожежі».
- Розігрування сюжету «Відпочинок сім’ї на природі. Пожежа в лісі».
Сюжетно – рольова гра «Сім’я»
Предметно – ігрове середовище: лялька, ляльковий одяг, будівельний матеріал, іграшковий посуд, меблі, хустинка, фартушок, візочок, предмети – замінники, сумка, гаманець, телефон, дошка для прасування, праска, сушка для білизни з прищіпками, віник, відро, окуляри, інструменти, книги, газети.
Ролі: мама, тато, брат, сестра, бабуся , дідусь, тітка, дядько.
І етап.
Мета: формувати у дітей поняття про те, що сім’я – це найближчі люди, всі члени сім’ї піклуються одне про одного, виконують певні обов’язки; розширювати знання про родинні стосунки; розвивати вміння дітей наслідувати взаємини членів сім’ї; виховувати повагу та турботливе ставлення до членів сім’ї.
Методи та прийоми:
- Бесіда за серією картинок «Сім’я ».
- Спостереження за прогулянкою мам з дітьми. Вивчення колискових пісень «Котику сіренький», «Заколишу дитиноньку».
- Дидактична гра «Назви своїх членів сім’ї», «Назви лагідно».
- Бесіда за прослуханими творами О. Благініна «Оленка», В. Сухомлинського «Чому мама так хвалить», «Бабусин борщ».
- Дидактична гра «Обов’язки членів сім’ї».
ІІ етап.
Мета: розвивати вміння створювати і розігрувати діалоги і ситуації, інтерес до гри; спонукати до розуміння основних обов’язків членів сім’ї вдома; виготовлення атрибутів до гри; виховувати повагу до старших, культуру поведінки.
Методи та прийоми:
- Перегляд мультфільму «Каю старший брат».
- Моделювання ситуації «Допомагаємо татові по господарству».
- Моделювання ситуації «Мама захворіла».
- Моделювання ситуації «Зберемо ляльку Даринку на прогулянку».
- Моделювання ситуації «У тітки і дядька в гостях».
ІІІ етап.
Мета: розвивати вміння дітей виконувати роль, використовуючи предмети-замінники, самостійно добирати їх, розгортати сюжет гри; розвивати вміння розігрувати діалоги і ситуації; спонукати дітей реалізувати в іграх правила культурної поведінки, доброзичливості, взаємодопомоги; виховувати любов до рідних.
Методи та прийоми.
- Розігрування сюжету «Коли мами немає вдома».
- Розігрування сюжету «До нас гості завітали».
- Розігрування сюжету «Я допомагаю мамі».
- Розігрування сюжету «Свято у сім’ї».
- Розігрування сюжету «У бабусі й дідуся».
дякую, гарний підхід до ігор. творчості та натхнення Вам.