Відомості про автора:
Мартинова Оксана Володимирівна
вихователь
м. Соледар; Донеька область. ДНЗ №9 “Орлятко”
Проект з розвитку мовлення дітей старшої групи
Тема: «Вчимося – граючи»
Мова це дивовижне сильний засіб,
але потрібно мати багато розуму,
щоб користуватися ним.
Г. Гегель.
- Характеристика проекту:
– за метою та характером проективної діяльності : творчий
– за тривалістю: короткостроковий
– категорія учасників : діти 5-6 років, батьки
- Актуальність проекту
Основний вид діяльності дітей дошкільного віку – гра. Творча діяльність дитини проявляється, перш за все, в грі. Гра, що протікає в колективі, надає виключно сприятливі умови для розвитку мови. Гра розвиває мову, а мова організовує гру. Граючи, дитина вчиться, а жодне навчання немислимо без допомоги основного вчителя – мови.
Відомо, що в дошкільному віці засвоєння нових знань в грі відбувається значно успішніше, ніж на заняттях. Навчальна задача, поставлена в ігровій формі, має ту перевагу, що в ситуації гри дитина зрозуміла сама необхідність придбання знань і способів дії. Дитина, захоплена привабливим задумом нової гри, як би не помічає того, що вона вчиться, хоча при цьому вона раз у раз стикається з труднощами, які вимагають перебудови її уявлень в пізнавальної діяльності.
Гра – це не просто розвага, це творча, натхненна праця в житті дитини.
В процесі гри дитина пізнає не тільки навколишній світ, а й самого себе, своє місце в цьому світі, накопичує знання, освоює мову, спілкується.
В умовах сучасності, головним завданням дошкільної освіти є підготовка до шкільного навчання. Діти, які не отримали в дошкільному віці відповідний мовленнєвий розвиток, з великими труднощами надолужують згаяне, в майбутньому, ця прогалина в розвитку впливає на її подальший розвиток. Своєчасне і повноцінне формування мови в дошкільному дитинстві є основною умовою нормального розвитку і в подальшого успішного навчання в школі.
Діти дошкільного віку із задоволенням слухають вірші, співають пісні, відгадують загадки, розглядають ілюстрації до книг, милуються справжніми витворами живопису та дуже часто задають питання: а як ?, а чому ?, а чи зможу я? І одже не секрет, що в даний час все більше дітей мають мовні проблеми. А чому не поєднати бажання дитини спробувати самому щось придумати, зробити з дорослими – навчити красиво і грамотно говорити.
І тому так актуальні на сьогодні завдання мовленнєвого розвитку дітей і розвиток їх комунікативних здібностей.
- Мета проекту:
Розвиток зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку через ігрову діяльність
4.Завдання проекту:
– Створення умов для ігрової діяльності дітей в групі і на ділянці.
– Підбір найбільш ефективних методів, прийомів, засобів, що сприяють створити інтерес, мотивацію до мовної діяльності у вихованців;
– Формування умінь і навичок по складанню розповідей по мнемотаблицях; переказ казок по серії сюжетних картин.
– Збагачення словника і формування граматичної будови мови дітей в процесі ігрової діяльності.
– Створення серії авторських конспектів по мовному розвитку через ігрову діяльність
– Залучити батьків вихованців до питання і проблеми мовного розвитку дітей в сучасних умовах.
- Технологія досягнення цілей здійснюється через:
-Аналітично – пошукова діяльність
– пошук інформації,
-вибір та розробка діагностичних завдань,
-ігрової діяльності;
-інтерактивних форм роботи з батьками та вихователями;
-презентація матеріалів досвіду ( узагальнення теоретичного і практичного досвіду, оформлення результатів проекту у вигляді публікації, фотоматеріалів)
- Прогностичний результат
При систематичній роботі по даному проекту значно збільшиться словник дітей, мова стане предметом активності дітей, діти почнуть активно супроводжувати свою діяльність промовою
- База реалізації : Дошкільний навчальний заклад № 9 « Орлятко »,
старший дошкільний вік
- Напрямки роботи по реалізації проекту:
– вивчення інформаційно – методичного матеріалу;
– розвиваюче середовище групи ДНЗ;
– зв’язок із соціумом;
-взаємозв’язок з батьками.
План реалізації проекту
№ | Види діяльності ( заходи) | Термін | Виконавці | Оформлення результатів | |||||||
1. Підготовчий етап ( аналітичний, мотиваційний) |
|||||||||||
1 | Формування теми проекту
«Вчимося граючи» |
вихователь | Тема, мета,завдання | ||||||||
2 | Визначення мети та завдань проекту | ||||||||||
3 | Діагностичне обстеження дітей | Результати обстеження | |||||||||
2. Проектувальний етап ( діяльнісний) |
|||||||||||
1
|
« Добери колір до слова»
« Добре – погано» « Умій сказати – умій змовчати» « Дві ляльки» «Відгадай чий голос» « Щирі побажання друзям» « Візьми іграшку» « Що робить?» « У магазині іграшок» «Впізнай іграшку» « Чого не стало» « Скажи правильно» « Відгадай іграшку» « Я буду вдячний» « Скажи лагідно» « Перетворення слів» « Назви навпаки» «Скажи чиї це речі?» |
Вересень | Діти
групи |
Картотека дидактичних ігор з розвитку мовлення
|
|||||||
2 | « У ведмедя у бору»,
«Жабки і журавлі», « Відгадай по голосу», « Кеглі», « Знайди і промовчи», « Зайці і вовк», « Цілься краще», « Ми веселі діти» |
Картотека рухливих
ігор |
|||||||||
3 | « Сім я», « Дитячий садок»,
«Лікарня», « Школа», « Салон краси» |
Картотека сюжетно – рольових
ігор |
|||||||||
4 | « Хто – хто у садочку працює?»,
«Примхлива дитина» |
Гра – імітація | |||||||||
5 | « Я росту»,
« Хто ми?», « Ми різні», « Я маю право бути собою», « За що я люблю свою групу» |
Міркування роздуми
|
|||||||||
6 | Перегляд вистави « Теремок », «Казка про гарбузову кашу», « Марійка і Ведмідь»
|
Лялькова вистава | |||||||||
7 | В. Сухомлинський « Святковий обід », « Тихо бабуся відпочиває»
Д. Павличка « Де найкраще місце на землі», Н. Калініна « Чому вранці діти поспішають у дитячий садок» |
Читання оповідань,віршів;використання мнемотаблиць | |||||||||
8 | «Дружна родина»
« Схованки» «Дні тижня» « Родинні клопоти», « Дружба»
|
Пальчикові ігри | |||||||||
9 | « Вирушаємо в гості»
|
Екскурсія – огляд | |||||||||
10 | СХД ( пластилінографія )
” Казка про дитячий садок ”
|
Виставка | |||||||||
11 | Складання сюжетної розповіді за ілюстраціями « У дитячому садку» | Розглядання серії ілюстрацій | |||||||||
12 | « Мій улюблений куточок дітсадка» | Малювання | |||||||||
13 | « Мозаїка», « Пазли», « Лото» | Настільно – друковані ігри | |||||||||
14 | « Українські вечорниці »
|
Розвага | |||||||||
15 | 1.Опитування батьків « Чи граєте ви з дітьми вдома в ігри ?»
2.« Роль сім ї в розвитку мовлення дитини. Поради батькам.»
3. « Граємо всюди »
|
Вихователь,
батьки дітей групи |
Відкритий мікрофон
Бесіда
Пропозиції батькам |
||||||||
2.1 | « Що спочатку, що потім»
« З якого дерева листочок» « Кому потрібне сонце?» « Відгадай на смак» « У саду і на городі» « Верхівки та корінці» « Що у квітнику, що на городі» « Відгадай на смак» « Чудові фрукти» « Що в кошику» « Упізнай фруктове дерево» « Фруктові страви» « Життя рослин» « Лісові слова» « Упізнай, назви і розкажи» « Що спочатку, що потім» « Отруйні гриби та рослини» « Ланцюжок часу» « Добре чи погано» « Продовж речення» « Впізнай за описом» « Що розповів колосок» «Чого не стало » |
Жовтень
|
Діти
групи |
Картотека дидактичних ігор з розвитку мовлення
|
|||||||
2.2 | « Квач», « Пастух і кози», « Мак»,
« Гуси – лебеді», « Переліт птахів», « Панас», « Пташки і кіт», « Подоляночка» |
Картотека рухливих
ігор |
|||||||||
2.3 | « Сім я», « Дитячий садок»,
«Лікарня», « Школа», « Салон краси», «Магазин», « Шофери» |
Картотека сюжетно – рольових
ігор |
|||||||||
2.4 | « Що нам осінь принесла ? », | Бесіда
Слайди |
|||||||||
2.5 | « Збирання врожаю» | Розглядання ілюстрацій, складання розповіді по мнемо таблицям | |||||||||
2.6 | « Про що розмовляють фрукти в саду», « Овочі сперечаються»
« Фруктові страви» |
Гра – уява
Гра змазання |
|||||||||
2.7 | «Щедра осінь ходить по землі » | Розвага | |||||||||
2.8 | « Пан коцький » | Настільний театр | |||||||||
Л. Толстий « Кісточка»
П. Тичина « Осінь така мила» Т.Г. Шевченко « Тополя» М. Познанська « Горобина» К. Перелісна « Золота осінь» |
Читання оповідань,віршів | ||||||||||
2.9 | СХД « Дари осені » ( натюрморт)
|
Виставка дитячих
малюнків |
|||||||||
2.10 | Складання казки на новий лад « Ходить яблуко по саду » | Розглядання картини, складання міні казки | |||||||||
2.11 | Екскурсія до осіннього парку | Екскурсія | |||||||||
1.«Мовлення дорослого взірець для наслідування »
2.«Роль дитячої книжки у мовленнєвому розвитку дітей » 3. Виготовлення костюмів , декорацій до осіннього свята |
Вихователь,
батьки дітей групи |
Інформаційний матеріал
Ширма – пересувка Мастер – клас |
|||||||||
Підсумковий етап ( узагальнюючий,презентаційний) | |||||||||||
1 | « Меблі купували, в хаті розставляли»
« Моя оселя» «У гостях у ляльки Олі» « Меблі для Мішутки» « Збери сім ю» « Хто де живе» « Про кого йдеться» « Відгадай» « Ланцюжок» « Відгадай чий голос» « На пташиному дворі» « Ланцюжок» « Дикі тварини » « Допоможи мамі знайти своїх дитинчат» « Хто де живе» « Лісові тварини» « Ланцюжок» « У кого хто?» |
Листопад | Діти групи | Картотека дидактичних ігор з розвитку мовлення
|
|||||||
« Квач», « Пастух і кози», « Мак», « Гуси – лебеді», « Переліт птахів», « Панас», « Пташки і кіт»,
« Подоляночка» « Ой, Василю товаришу», |
Картотека рухливих ігор | ||||||||||
« Сім я», « Дитячий садок»,
« Лікарня», « Школа», « Салон краси», «Магазин», « Шофери», « Пошта» |
Картотека сюжетно – рольових
ігор |
||||||||||
3 | « Чому осінь так часто плаче?»
|
Роздуми дітей | |||||||||
Д. Чарушин « Як звірі до зими готуються»,
Г. Бойко « Журавлина пісня», А Камінчук « Листопад» |
Читання оповідань,віршів;використання мнемотаблиць | ||||||||||
5 | « Маленькі казкарі».
« Нісінитниці» « Хто що робить?» |
Творчі ігри | |||||||||
« Вітер по лісу летів»,
« Пожовтів зелений сад» |
Пальчикові ігри | ||||||||||
« Мозаїка», « Пазли», « Лото» | Настільно – друковані ігри | ||||||||||
« Пригоди їжачка – хвалька» | Лялькова вистава | ||||||||||
7 | « Дарунки осені» | Виставка поробок з природнього матеріалу | |||||||||
8 | « Осінь прийшла весела пора» | Розвага | |||||||||
9 | Діагностичне обстеження дітей | Результати обстеження дітей | |||||||||
10 | 1. «Гра в житті дитини».
2. « Граємо – мову розвиваємо! » 3. Створення фотоальбому батьками « Наші діти» |
Вихователь,
батьки дітей групи |
Батьківські збори
Анкета Виставка |
||||||||