Відомості про автора:
Пятуніна Альона Олександрівна
практичний психолог
м. Кривий Ріг, КЗ “ДНЗ (ясла – садок) №133” КМР
Педагогам, практичним психологам ЗДО
Спрямованість змісту: психологія дошкілля
РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВОЇ СФЕРИ ДОШКІЛЬНИКІВ ШЛЯХОМ ВИКОРИСТАННЯ ПІСОЧНОЇ АНІМАЦІЇ
У статті розкрито особливості формування емоційно-стабільного стану дошкільників під час занять з пісочної анімації.
Ключові слова: емоційно-вольова сфера, пісочна анімація.
У дошкільному віці суттєвих змін зазнає емоційно-вольова сфера дітей. Період дошкільного дитинства можна назвати віком пізнавальних емоцій, до яких відносяться почуття здивування, зацікавлення, допитливість. Діяльність дітей, стосунки з дорослими й однолітками, реакції на нові обставини, ставлення до персонажів казок, розповідей сповнені емоцій і почуттів, що спонукають активно сприймати світ, стимулюють вплив на пізнавальні та інші психічні процеси, виробляють індивідуальне ставлення та сприйняття світу, а також мотивують вчинки дошкільників.
Емоційність є основною психофізіологічною особливістю дитячого віку. Її вікові зміни зумовлюють своєрідну поведінку дітей на різних етапах їх розвитку. Почуття у дошкільників стають глибшими, стійкішими та раціональнішими. Велике значення для нормального психічного розвитку і життєдіяльності має емоційне благополуччя, яке залежить від багатьох зовнішніх і внутрішніх чинників. На перебудову психічних процесів, формування довільної поведінки впливає воля дитини.
У нормі емоційна сфера дитини відзначається життєрадісністю, бадьорістю, оптимізмом. Саме такі емоційні стани забезпечують умови для формування особистості: її самоповаги, впевненості, віри у свої сили, ініціативності. Іноді дитина більшість часу перебуває у пригніченому й роздратованому стані, швидко втомлюється або – навпаки – не може заспокоїтись, виявляє гіперактивність, поводиться несміливо, стає плаксивою, вередливою. Всі ці стани свідчать про негаразди в емоційній сфері, які негативно позначаються на формуванні особистості. Тривалі негативні переживання дезорганізують психічну діяльність дітей та їх спілкування з ровесниками. Ці емоції не тільки накладають відбиток на досвід дитини, але й впливають на хід подальшого розвитку. Вони можуть сприяти утворенню негативної життєвої позиції і, у кінцевому рахунку, викликати затримки у загальному розвитку дітей [5, 22].
Причини емоційних розладів досить складні. Проте джерелом їх, як правило, виступають особливості спілкування, як з дорослими, так і з ровесниками. Нормативні вікові показники спілкування дитини з дорослими детально описані у літературі. Якщо батьки відступають від них, то виникають труднощі спілкування, пов’язані із незадоволенням малюка його змістом, чи емоційним фоном, чи частотою й глибиною контактів. Емоційні розлади, що проявляються у дошкільному віці, закладаються у попередні періоди життя дитини, можливо, навіть у перші тижні після народження.
В корекційній роботі з дітьми, які мають розлади емоційно-вольової сфери доцільно використовувати заняття з пісочної анімації. Пісочна анімація виросла з методу пісочної терапії – одного з методів психотерапії, що виник у межах аналітичної психології.
Пісочна терапія має на меті творче самовиявлення людини. Цей психотерапевтичний метод спрямований на вирішення особистих проблем шляхом роботи з образами особистого й колективного підсвідомого. Робота з образами сприяє самопізнанню, особистісному зростанню, розкриттю творчих ресурсів.
Суспільству потрібні люди інтелектуально сміливі, самостійні, оригінально мислячі, творчі, які вміють приймати нестандартні рішення і не бояться цього. Багата фантазія, ініціативність, уміння приймати рішення, самостійність у їх втіленні, посидючість, зосередженість активно формуються під час малювання на піску й у майбутньому обов’язково стануть дитині у пригоді.
Дошкільне дитинство – це той особливий вік, коли дитина відкриває для себе світ, коли відбуваються значні зміни у всіх сферах її психіки (когнітивній, емоційній, вольовій), які проявляються у різних видах діяльності, зокрема, ігровій.
Проведення розвивальних та корекційних занять з піскової анімації дає змогу розв’язати низку освітніх завдань:
– розвивати пізнавальні психічні процеси дошкільників;
– формувати навички спілкування та колективної творчості;
– реалізовувати творчий потенціал;
– гармонізувати психоемоційний стан, усунути або послабити недоліки в особистісній і поведінковій сферах;
– удосконалювати дрібну моторику.
Малювання піском на склі – вид мистецтва, який поєднує в собі і гру, і корисні для розвитку дитини заняття, і навіть виховні моменти. Чим раніше людина відкриє у собі творчий початок, тим легше та цікавіше буде її життя, бо творчість – це завжди погляд вперед, до кращого, до досконалості.
ЛІТЕРАТУРА
- Грабенко Т., Зінкевич – Евстигнеева Т. Чудеса на песку. – СПб.: Институт специальной педагогики и психологии, 1998. – 50 с.
- Гречишкіна А., Коваленко Н. Пісочна психотерапія // Палітра педагога. – 2010. – №5. – с. 5 – 8.
- Дворнікова А. Ігри з піском: розвиваємо творчість дошкільників // Психолог довкілля. – 2010. – №4. – с. 10 – 15.
- Дмитришена Н.В. Песочное рисование или Волшебный песок в руках ребёнка. – Режим доступа:www.psihealth.kiev.ua
- Кононко О.Л. Соціально-емоційний розвиток особистості. – К.: Освіта, 1998. – С. 22-35, 37-47.
- Мариелла Зейц. Пишем и рисуем на песке. Настольная песочница. – Москва: ИНТ, 2010 — 94 с.
- Психічний розвиток дитини-дошкільника: навч. посіб. для педагогів, психологів, вихователів / С.Є. Кулачківська, С.О. Ладивір, Т.О. Піроженко та ін. – К.: Світич, 2004. – С. 29-36.
- Смирнова Е.О. Пути формирования произвольного поведения // Дошкольное воспитание. – 1988. – № 10. – С. 229-243.