Стаття «Вплив кольорів на всебічний розвиток дитини та стабілізацію психоемоційного стану дошкільнят» 1

Стаття «Вплив кольорів на всебічний розвиток дитини та стабілізацію психоемоційного стану дошкільнят”

( з досвіду роботи) .

Відомості про автора:

 Буданцева Наталія Іванівна

вчитель-логопед

 СНВК №5

м. Кам’янське, Дніпропетровської обл.

 

Коротка анотація роботи: В статті розкривається вплив кольорів на розвиток психічних процесів та поведінку дошкільнят. Надається діагностика психічного стану дитини при виборі певного кольору та рекомендації для педагогів та батьків, як можливо впливати на дитину, застосовуючи той чи інший колір.

 

Як доводять числені дослідження вчених та власні спостереження, можна стверджувати про значний вплив різних кольорів на психіку дитини. Колір – це жива енергія, яка впливає на настрій, самопочуття малюка, він може приносити задоволення або занепокоєння; заспокоювати або роздратовувати – його можливості вражаючі.

Кольорознавство – це комплексна наука про кольори, вона об’єднує систематизовані знання з різних наук, вивчає природний феномен кольорів та їх вплив на людину. Тому займаючись корекційно-розвивальною роботою з дітьми на сучасному етапі, вважаю доцільно використовувати ці знання у практичній роботі. Це не лише дає змогу використовувати новітні сучасні розробки вчених, а й урізноманітнити навчально-корекційний процес нестандартними засобами позитивного впливу на дитину. Пропонуючи дошкільнику іграшки, дидактичні ігри та вправи, оформлені відповідним кольором, маю можливість впливати на покращення самопочуття малюка, активізувати або навпаки загальмовувати поведінкові прояви.

На початку корекційно-розвивальної роботи обов’язково проводжу діагностику дітей з метою виявлення, який колір подобається дошкільнику. Цим вирішую ряд завдань, а саме:

  • Визначаю психоемоційний стан дитини (значну роль під час обрання кольору має настрій дитини в цей час).
  • Знаючи найулюбленіший колір дошкільника, використовую його в корекційній роботі, щоб створити позитивний настрій на занятті, зацікавити дитину, спонукати до активної мовленнєвої діяльності.
  • Вибір того чи іншого кольору (декілька разів на протязі певного часу) допоможе розкрити тип особистості дитини, його характер.

Вплив кольорів на дитину

 

Вплив кольорів

Діагностика за кольорами.

Вибір дитиною

кольору

Визначення

психоемоц.

стану (одно

разов.вибір)

Визначення типу особистості, характерних особливостей

(стійкий вибір кольору на протязі довгого часу)

Позитивне значенняНегативне значення
ЖОВТИЙРадістьТворчисть, мрійливість, діти-фантазери, значно розвинена уява.Переважно грають на самоті, уникає скупчення дітей.
ЧЕРВОНИЙЩастяВідкриті, активні, лідери в своєму оточенні. Висока працездатність.Не люблять підкорятися, часто проявляють агресивність, егоїзм, негативізм.
ЗЕЛЕНИЙСпокійПрацездатні, відпові-дальні, цілеспрямовані, оптимістиНизька стресостійкість: образливі, тривожні, легко вивести з рівноваги.
СИНІЙОбраза, зосередженістьСпокійні, врівно-важені. Не поспішають під час виконання завдань. Доводять почате діло до кінця. Дисципліновані.Переважають ігри в одиночку, не люблять працювати в колективі.
БЛАКИТНИЙЗамріяністьСпокійні, мрійливі, гарно розвинена уява.Не здатні зосереджу-ватись на завданні, низька стресостійкість, не люб-лять великої кількості людей.
ФІОЛЕТОВИЙПригнічений станЛюблять навчати і навчатись. Вміють концентрувати увагу.Образливі, низька стресостійкість. Більше ніж інші потребують підтримки.
КОРИЧНЕВИЙУтомаРозумні, кмітливі, люблять вчитисяРізкі перепади настрою, не комунікабельні. Не адекватне сприйняття відношення до себе оточуючих.
РОЖЕВИЙРівновага, добротаДоброзичливі, посту-пливі. Люблять спілку-ватися з однолітками, працювати в колективі.Проявляють пасивність, легко піддаються іншому впливу. Низька стресостійкість.
СІРИЙСумДоброзичливі, прихо-дять на допомогу, справедливі, праце-любні. Слухняні,  охайні.Замкнені у собі, несміливі. Низька стресостійкість
ЖОВТОГАРЯЧИЙПіднесення, радісне здивуванняЛюблять спілкуватись з однолітками, перебувати в колективі

Доброзичливі, працелюбні

Інколи проявляють агресію до навколишніх, впертість, неслухняність.

 

Поради: «червоні діти» заспокоюються синім кольором, а «сині» активізуються червоним кольором. Рожевий колір зменшуе агресивність червоного. Споглядання кольорів веселки сприяє гармонізації почуттів та думок.

кольори

Колір має хвильову енергетичну природу, а отже ми його відчуваємо найчастіше навіть несвідомо. Живий організм, якщо він не здоровий, поглинає більше кольору для свого оздоровлення. З реабілітаційною метою на колір можна дивитись, його можна «вдихати», поглинати, уявляти, прикладувати до тіла (предмети певного кольору). Тому після проведення діагностики «Стійкий вибір кольору» та спостережень за дитиною поводжу бесіди з батьками, з метою, як краще оформити навколишне середовище малюка  вдома, який колір одягу краще обирати для того чи іншого дошкільника.

Кольоротерапія – це абсолютно безпечний та виключно ефективний додатковий засіб реабілітації та відновлення організму. У логокорекційній роботі з дітьми, які мають вади психічного розвитку та недоліки мовлення, використовую вплив кольорів на дошкільнят з такими цілями:

 

  • Організаційна – налаштування дитини на активну мовленнєву діяльність.
  • Навчально-розвивальна – формування знань про оточуюче середовище, сенсорний розвиток.
  • Корекційна – стабілізація психоемоційного стану, гармонізація почуттів.
  • Розвиток креативності – уяви, творчості, нестандартного мислення.

 

ПОРАДИ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ І БАТЬКІВ

Позитивний вплив кольорів на дитину.

 

  • ЧЕРВОНИЙ– активізує увагу, підвищує працездатність, рухову активність. Це колір енергії, жвавості. Занадто: пригнічує, визиває агресію.
  • ЖОВТИЙ – викликає відчуття внутрішньої гармонії, стабільності. Це життєстверджувальний колір, «проганяє» дипресивні настрої. Викликає прагнення до порядку і спокою. Добре стимулює апетит. Покращує настрій, сприяє розумовій діяльності, розвиває увагу.
  • СИНІЙ – сприяє покращенню внутрішньої зібранності та відповідальності, прагнення до спілкування, діяльності в колективі. Дозволяє зняти нервове перенепруження, покращує сон. Занадто: пригнічує настрій, розслабляє, заважає концентрувати увагу.
  • ЗЕЛЕНИЙ – активізує зацікавленість, бажання навчатись, укріплює віру в свої сили, сміливість. Це колір природи, спокою. Позитивно впливає на тиск, сердцебиття, покращує зір. Занадто: якщо за характером дитина спокійна може викликати погіршення самопочуття.
  • ЖОВТОГАРЯЧИЙ – це колір психоемоційної стабільності, фізичної витривалості та пізнавальної активності. Сприяє розвитку творчих здібностей. Особливо корисно використовувати у роботі з сором’язливими дітьми. Він стимулює апетит. Занадто: перевантажує і пригнічує психіку дитини.
  • РОЖЕВИЙ – заспокоює, підвищує стресостійкість, покращує настрій. Цей колір сприяє успіхам у навчанні, підвищує самооцінку. Занадто: може викликати у дівчинки нестійкість нервової системи. Хлопчикам цей колір не підходить, тому що не сприяє розвитку чоловічих якостей.
  • БЛАКИТНИЙ – сприяєзаспокоєнню та розслабленню нервової системи, не сприяє концентрації уваги. Занадто: у дитини знижується пізнавальна активність.
  • БІЛИЙ – покращує самопочуття, заспокоює дитину. Це базовий колір, не має сильного впливу на психіку малюка. Занадто: викликає почуття незахищенності.

Аутсайдери кольорів для дітей – це фіолетовий, коричневий та чорний колір, вони пригнічують настрій, сприяють винекненню дипресивного стану.

Важливим питанням під час вибору кольорів для дитини – це його насиченість та вік малюка. Дітям раннього віку психологи рекомендують підбирати кольори пастельних заспокійливих відтінків, з 3-4 років – природні кольри, але перевагу надають світлим відтінкам кольорів.

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Артпедагогіка і арттерапія в спеціальній освіті: [підручник для вузів] / Т.А. Добровольська, Л.Н. Комісарова, І.Ю. Левченко, Є.А. Медведєва. – М.: Академія, 2001.- 248 с.
  2. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку « Я у Світі»./ за ред. О. Л. Кононко. – К.: Світич, 2008. – 320с.
  3. Бреслав Г. М. Емоційна особливість формування особистості в дитинстві: норма і ставлення.- М.: Педагогіка, 1990 – 144 с.
  4. 4. Брусилівський Л. С. Музикотерапія: посібник з психотерапії. – М. Педагогіка, 1985. – 105с.
  5. 5. Жукова І. Арт-терапія в дитячому будинку / І. Жукова, О. Шапіро / / Шкільний психолог додаток до газети “Перше вересня”.- 2001.- № 40.
  6. 6. Карабанова О. А. Гра в корекції психічного розвитку дитини.- М., 1997. – 50с.
  7. 7. Копитін А. І. Арттерапія. – СПб.: Питер, 2001.-320 с.
  8. 8. Копитін А. І. Практикум з арт-терапії.- СПб., Питер,- 180 с.
  9. 9. Лебедєва Л. Д. Арт-терапевтичні заняття. – Початкова школа.- 2001.-

№ 5.

  1. 10. Наумова Т. Лікування душі через мистецтво. – Народна школа.- 2003.- № 1.
  2. 11. Осипова А. А. Загальна психокорекція: навч. посібник.- М.: Сфера, 2002 – 510 с.
  3. 12. Психокорекційна та розвиваюча робота з дітьми: навч. посібник / за ред. І.В.Дубровиной.- М.: Академія, 1998.- 160 с.
  4. 13. Старикова С. Арт-терапевтичні методи в школі. – Народна освіта.- 2007.- № 8.
  5. 14. Чистякова М. І. Психогімнастика.- М.: Просвещение, 1990. – 95с.
  6. 15. Шоттенлоер Г. Малюнок і образ у терапії. – СПб., Питер, – 145с.

One Comment

  1. Дякую Вам!!! Дуже гарний матеріал)))

    Старчикова Марія

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *