Відомості про автора:
Перепелиця Світлана Миколаївна
Вчитель-логопед СДНЗ №8 м.Костянтинівка
Назва публікації: Використання інноваціних технологій у корекційно – відновлювальній роботі на занятті з логоритміки для дітей старшого дошкільного віку із заїканням.
Тема: «Бал-маскарад»
Актуальність: Дошкільний вік є сензитивним для розвитку сприймання, що слугує формуванню пам’яті, мислення, уваги. В основі розвитку вищих функцій лежить складний процес інтеграції зовнішнього світу у внутрішній. «Розвиток сприйняття різної модальності створює ту первинну базу, на якій починає формуватися мова» (Я.С. Виготський). Тому за різноманітних порушень бажано особливу увагу приділяти розвитку сприйняття.
Логоритміка — це низка вправ, завдань, ігор, що поєднує в собі музику і рухи, музику і слово, музику, слово і рухи. І все це спрямоване на виконання корекційних,розвивальних, освітніх та оздоровчих завдань.
Мета:
- Формування мовленнєвої компетентності у дітей із заїкуванням.
- Вдосконалення моторної сфери дитини.
- Розвиток психічних функцій: слухової уваги, рухової пам’яті; емоційної сфери.
Тип заняття: фронтальне
Вид (форма): тематичне корекційне заняття з використанням нетрадиційних та інноваційних методів та прийомів.
Завдання :
- Удосконалення злитності та плавності мовлення.
- Розвиток просодичних компонентів мовлення: темпу, ритму, висоти.
- Удосконалення орального праксису.
- Розвиток мовленнєвого дихання.
- Активізація словникового запасу по лексичній темі “Осінь”.
- Удосконалення зв’язногомовлення.
- Формування навичок м’язової релаксації по контрасту з напругою.
- Розвиток навичок координації, переключення, плавності рухів.
- Розвиток загальної та дрібної моторики рук та мімічної мускулатури обличчя.
- Розвиток та активізація уваги, зорово-просторової орієнтації.
- Закріплення навичок наслідування та перевтілення.
- Розвиток музичного слуху.
- Продовжувати навчати дітей розрізняти різний характер музики, та передавати його рухами та піснею.
- Розвиток почуття колективізму, взаємодопомоги.
Очікуваний результат:
- дитина відтворює особливості мовлення за допомогою відповідних дій,інтонації, узгоджує свої дії з діями інших дітей;
- досконалює злитність та плавність мовлення;
- формує навички м’язової релаксації по контрасту з напругою;
- розвиває навички самомасажу, мовленнєвого дихання, загальної та дрібної моторики рук та мімічної мускулатури обличчя;
- активізує увагу, зорово-просторову орієнтацію;
- активізує словниковий запас з лексичної теми “Осінь”;
- розрізняє різний характер музики, та передає його рухами та піснею.
Обладнання: чарівне дерево, маски – листя, скриня, «Су – Джок», кульки, схеми, шумові музичні інструменти.
Підготовка до навчально-виховної діяльності на занятті:
- спостереження в природі;
- корекційне заняття з розвитку мовлення;
- вивчення пісень, віршів;
- проведення дидактичних ігор;
- використання нетрадиційних прийомів самомасажу.
Основний зміст:
План.
I Вступ.
II Основна частина.
- Вправи на розвиток слухової уваги з використанням елементів ритмопластики.
- Психогімнастика “Чарівна квітка”
- вправа на дихання
- вправа на релаксацію “Дерево”
- Комунікативна гра “Веселі ніжки” (вправа на розвитокритму, рухів).
- Вправа на координацію рухів та слухової уваги “Крапля”
- Слухання твору “Дощ”.
- Співи з використаннямелементів логопедичного балету.
- Пальчикова гімнастика.
- Самомасаж з використанням масажеру “Су — Джок”
- Взаємний масаж спини.
- Артикуляційні вправи з використанням біоенергопластики.
- Фонетична ритміка з мімічними вправами.
- Гра на розвиток психічних функцій “Зачарована фігура” (з використанням схем).
- Релаксаційні та дихальні вправи.
III Заключна частина: аналіз діяльності дітей.
Заняття з логопедичної ритміки
«Осінній карнавал»
Лунає спокійна музика. До залу входять діти.
- Привітання
Логопед :
- Любі діти, вже до нас завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час гостей
Посмішкою та миром.
Діти:
- Доброго ранку, доброго дня.
Вітає всіх вас мала дітвора.
Логопед :
- Які всі гарненькі, мов сонечко, як чудово сіяють очі, рожевіють рум’яні щічки. У вас гарний настрій? (Відповідь дітей)
Логопед :
- Разом з гостями до нас ще хтось завітав. Як ви гадаєте, хто це? Подивіться навколо. (Відповідь дітей «Осінь»)
Логопед :
- Осінь – чарівниця принесла нам щось цікаве.
У нас в дитсадочку з’явилася нині
Така дивовижна, ось бачите? – Скриня!
Не зрозуміло для чого вона.
Можливо ця скриня у нас чарівна?
Цікаво, а що усередині в ній.
Відкриймо та гляньмо, малята, мерщій!
(Відкривають скриню та достають маски. Одягають)
Логопед :
- Осінь – чарівниця запрошує вас на осінній карнавал, та немов та добра феяробить вам подарунки, щоб ви могли потрапити на бал. Слухайте уважно.
І Ввідна вправа
Вправа на увагу: «Вітер та вітерець»
- На гучну музику – діти бігають по залу на носочках;
- На тиху-кружляють та присідають.
ІІ Основна частина
- Психогімнастика : «Чарівна квітка»
Логопед :
- Квітка вранці прокидається,
Вдень тягнеться до сонечка,
А ввечері засинає. (діти виконують рухи)
- Вправа на дихання: «Квітка»
Логопед :
- – Сіра хмара налетіла
Та дітей перетворила
- Вправа на релаксацію по контрасту з напругою «Станемо деревами» (діти показують відповідні рухи)
- Станемо деревами міцними, великими.
Ноги – це коріння, їх поставимо ширше,
Щоб тримати дерево, падати не давати,
Із глибин далеких воду добувати.
Тіло наше – міцний стовбур,
Ледве він хитається,
Та своєю верхівкою гострій
У небо утикається.
Наші руки – це гілля,
Крону разом створюють.
Разом зовсім їм не страшно,
Коли вітри сильно дмуть.
Пальці гіллями побудуть,
Листя хай вкривають їх.
Як прийде за літом осінь,
Розлетяться хто куди.
Дихаємо легко…рівно…глибоко…
- Комунікативна гра «Веселі ніжки»
- Мандрували ніжки прямо по доріжці
І зустріли друга маленькі наші ніжки.
- Добрий день, добрий день,
Добрий, добрий, добрий день!
Подивись навколо і другу посміхнись.
Подивись навколо головкою вклонись.
- Побігли наші ніжки прямо по доріжці
І зустріли друга маленькі наші ніжки.
- Пострибали ніжки прямо по доріжці
І зустріли друга маленькі наші ніжки.
Логопед :
- Ось кожен з вас знайшов собі друга.
Можна зняти маски.
Тільки ми зустріли на маскараді нових друзів, як завітав осінній дощ.
- Вправа на координацію темпу і ритму: «Крапля»
- Крапля раз – (один стрибок)
Крапля два – (один стрибок)
Краплі крапають злегка – (чотири стрибка).
А далі, далі, далі
Ми швидко пострибали ( шість стрибків)
Парасольки ми відкрили (розвели руки в сторони)
Від дощу себе укрили (з’єднали руки)
- Слухання «Звуки Дощу»
- Пісня «Осінь, осінь» (Сл. І муз. В.Коваленко)(з використанням логобалету)
9.Самомасаж «Су – Джок»
Логопед:
- Візьмемо ми всі «Су – Джоки»
Та потремо ними руки.
Паличку в руках катаю,(діти виконують самомасаж та одночасно промовляють)
Між долоньками кручу
Пальці всі свої одразу
Слухняними бути навчу!
10.Масаж спини
Логопед:
- Зараз ми всі разом встанемо
Спинки дощику підставимо.(діти виконують потрібні рухи та промовляють)
- Дощик біга по калюжі крап-крап-крап-крап (погладжуючи)
По веселій по калюжі крап – крап – крап – крап(хлопати по спині)
Вдома, вдома посидить ви крап – крап – крап – крап (зигзаги)
Та нікуди не ходіть ви крап – крап – крап – крап(ребром долоні)
Помалюйте, поміркуйте крап – крап – крап – крап(кругове розтирання плечей)
А піду – тоді біжить ви крап – крап – крап – крап (погладжуючи)
11.Вправи на розвиток мовленнєвих та мімічних рухів:
а.Артикуляційні вправи з елементами біоенергопластики:
«посмішка»
«годинник»
«гойдалка»
«футбол»
«марафон»
б.Фонетична ритміка «Голоси осені» з мімічними вправами
а-а-а а-а-а-осінь у наш край прийшла(діти виконують потрібні рухи та промовляють звуки,склади,слова,фрази)
у-у-у у-у-у- починає осінь гру
і-і-і і-і-і- часто йдуть грибні дощі
и-и-и- и-и-и- прохолодні дмуть вітри
е-е-е- е-е-е- всюду листя золоте
ш-ш-ш- ш-ш-ш- вітер листя шелестить
ша-ша-ша та шу-шу-шу
листя шепчуться в теши
запитало осінь тишу
коли сонце з хмари вийшло?
Логопед :
- Сонце приготувало вам подарунок – смішинку,яка хоче з вами пограти
12.Рухлива гра на розвиток псих.функцій «Загартована фігура»(діти вибирають ведучого лічилкою)
– Коли я покочуся,
То тобі я вклонюся.
З тобою подружуся,
Бо грати я беруся.
- Раз,два,три –за ведучим повтори (наочна опора схеми)
Вправа на дихання
- Дихаємо рівно…легко…глибоко…
Ми говоримо сміливо,
Вірно, чітко та красиво.
Ми не поспішаємо,
Слів ми не ковтаємо.
ІІІ Заключна частина.
Логопед:
- Повертаємось ми нині
З карнавальної країни.
Там були герої чемні,
Ввічливі, напевно,
Ви такими будете
Нічого не забудете.
Час іти до групи нам.
«До побачення» гостям.
Загальні висновки вчителя-логопеда про ефективність проведеного заняття: використання традиційного підходу та інноваціних технологій у корекційно – відновлювальній роботі дали змогу дитині не тільки значно покращити мовленнєвий рівень, але і розкрили її особистість. Використані інноваційні методи допомогли задіяти не тільки психічні функції, але і почуття дитини, сприяли розвитку її вольових якостей, урізноманітнили види дитячої діяльності. Це значно підвищує ефективність корекційно – відновлювальної роботи.