Відомості про автора:
Олейнікова Ірина Юріївна
Музичний керівник
КЗ “ДНЗ (ясла – садок) №145 КТ” КМР
“Вечорниці- жартівниці”
Сценарій з використанням народно – ігрового фольклору: лічилки, скоромовки, приказки, сюжетні та безсюжетні, музичні ігри.
Для кого призначений :старший дошкільний вік
Форма проведення: розвага
Мета: виховувати любов до рідного краю, до людей, природи. Продовжувати знайомство зі звичаями, фольклором українського народу. Вчити дітей чітко виконувати правила гри, діяти швидко, спритно. Розвивати мову дітей, їх рухові уміння і навички, співочу та акторську культуру: за допомогою лічилок, промовок, звуконаслідування, співу, народно-ігрового фольклору, тощо.
Обладнання: інтер’єр української хати: лави, стіл, українські рушники, глиняний та дерев’яний посуд.
Атрибути до ігор: торби, наголінник Кози, Рибки.
Музичні інструменти: молоточок, сопілки, дзвіночок, бубни, ложки, бубонці, інструменти виготовлені за методикою К. Орфа.
Хід розваги
Під українську народну мелодію заходять дівчата з господинею, підходять до столу… ліплять вареники….
Господиня: Поспішайте, дівчаточка,
Все приготувати,
Бо вже пора вечорниці
Всім нам починати…
Діти співають другий заспів пісні
І «Біля калиноньки» муз. Ю. Михайленко
(заходить дівчинка-калинонька.)
Калина: добрий день друзі, я вітаю вас! (кланяється)
Господиня: Хто ти дівчинка гарненька?
Калина: Українка молоденька
Господиня: Як тебе звати?
Калина: Я не груша, я не слива
Я калинонька вродлива.
Я стою в зеленім листі
У червоному намисті.
Господиня: Калинонька – ти наш оберіг. Символ краси, достатку, працелюбності. Ми знаємо про тебе прислів’я:
- «Без верби та калини – нема України»
- «Калина – лікарська рослина»
- «На весні вона пишними квітами, а восени червоними кетягами.»
Господиня: Дівчата, а що можна з калини зробити?
Діти: Варення, пиріжки, лікувальний чай…
Калина: Дякую за теплі слова.
Господиня: Залишайся на нашому святі.
- Дівчина: Наліпили вареничків
Біленьких, смачненьких,
Може ми запросим в гості
Козаків гарненьких!?
2 – Дівчина: Щоб вони разом з нами
Гарно погуляли.
Українські вечорниці
З нами святкували!
(за дверима стук)
Дівчата: Наші хлопці тут як тут.
Господиня: Та це вам почулося…
Хлопці(за дверима): Дозвольте зайти до вашої хати!
Всі: Заходьте! Заходьте!
Господиня: Давно на вас чекаємо,
Свято без вас не починаємо.
У нас для кожного знайдеться і містечко і словечко
3 – дівчина: Всі шанованих гостей
Щиро ми вітаємо
Вечорниці – жартівниці
Вже розпочинаємо.
4 – дівчина: Гей, на наших вечорницях,
Хто сумний – розвеселіться!
Співи, ігри, небилиці –
Гарні будуть вечорниці!
Господиня: Припасли для вас забав
На різний смак, кому – казку,
Кому – правду, кому – пісеньку…
Хлопці: Дівчата! Нумо позмагаємось,
Хто кого переспіває?
діти співають по черзі:
ІІ укр. нар. пісню «Ой лопнув обруч»
Дівчата: Ой лопнув обруч коло діжечки – 2 рази.
Хлопці: Дівчата мої сироїжечки – 2 рази.
Дівчата: Ой лопнув обруч тай коло барила – 2 рази.
Хлопці: Дівчина козака – сім раз обдурила – 2 рази.
Господиня: Які молодці, гарно ви співаєте,
А чи вмієте ви жартувати?
(всі сідають, залишаються 2 хлопця)
Жарти
***
1 – Федул! Чого губи надув?
2 – Рубаху пропалив.
1 – Можна зашити?
2 – Голки немає…
1 – А чи велика діра?
2 – залишилися тільки камір та рукава!
***
1 – Сава! Чого із лісу не йдеш?
2 – Так ведмедя спіймав!
1 – Веди його сюди.
2 – Так він не йде!
1 – Тоді сам іди.
2 – Так він не пускає!(діти сміються)
Господиня: Дівчата! Пора вже вареники варити!
Дівчата: Немає солі!?
Господиня: Треба піти до баби по сіль.. Хто піде?
(виходить пара дітей, встають навпроти одне одного)
ІІІ Гра «До баби по сіль»
Діти стоять парою один навпроти одного.
1 дитина: Підеш до баби по сіль?
2 дитина: Піду!
1 – А не боїшся її псів?
2 – Ні!
1 – Зараз подивимось. Чи не злякаєшся?
(1 дитина – сплескує перед очима другого в долоні… якщо той кліпне, то боїться, а як витримає не боїться….)
Господиня: Ну, що ж сіль дістали, можна варити рибку! Попробую вибрати рибку лічилкою:
Укр. нар. лічилка «Гадулька»( Вибираємо 2 рибки)
Гадуль, гадуль, гадулька
Де ж ти моя зозулька?
По полю літала,
Пір’ячко збирала
Один, два, три
Годулькой будеш ти!
ІV Музична гра «Варена рибка»
Діти, взявшись один за одного, крокують під тупцем, приспівують:
Вареної рибки
Держімося кріпко:
Як хто увірветься,
Тому не минеться.
Держіть, не пускайте!
Діти під музику рухаються поки хто із них не відірветься …
(стук у двері, під укр. нар. музику заходять два Паньки (дорослі) з мішками: один іде швидко, підстрибом, інший повільно, тягнучи мішок по підлозі)
Панько: Здоровенькі були, люди добрі!
Грицько: Здрастуйте, люди веселі, уклін вашій оселі!
Господиня: А що привезли – каченят чи маленьких поросят?
Що в мішках у вас – халва чи квас!?
Панько: У нас не квас – це раз! І не халва – це два!
Гриць: Немає каченят, немає і маленьких поросят!
Господиня: Та навіщо ж було такі великі торби везти?
Панько: Приїхали не торгувати, а вас дорогенькі, звеселяти!
Грицько: На людей подивитись, себе показати.
Господиня: То проходьте до нас шановні… А звідки ж ви приїхали і як вас звати – величати?
Панько: Є таке одне ду-у-у-же розумне село – Паньківка!
І я, Панько з Паньківки.
Гриць: А я Грицько з Паньківки. У нас у селі дуже люблять загадувати загадки, та не прості, а хитрі!
Господиня: Діти, спробуємо відгадати загадки.
Панько: Під яким деревом сидить заєць, під час дощу!
(під мокрим)
Гриць: Стоять дві берези, на кожній росте по чотири шишки. Скільки всього шишок?
(на березі не ростуть шишки)
Панько: Що легше – кілограм вати, чи кілограм заліза.
(однаково)
Гриць: Ти бач які розумні.
Господиня: Шановний, Гриць, а ми з вами раніше не зустрічалися?!
Гриць: Так! Я восени до вас заходив у гості.
Господиня: А ми знаємо про вас пісню. Діти, давайте пограємо з Грицем.
VІнсценівка на укр. нар. пісню «Грицю, Грицю, до роботи…»
VІ Гра – пантоміма «Що ми робимо?»
(діти показують рухами різну працю, Гриць намагається відгадати)
Гриць: Які моторні та працьовиті ваші діти, скільки вони всього вміють…
Господиня: Дякуємо за гру, Гриць, сідай відпочинь.
А скажіть шановні Паньки Що ж усе таки у ваших мішках?
Панько: У моєму мішку призи, які я отримав за участь в конкурсі «Кращий Панько у Всесвіті!». Тут різні коштовності: і блискучі діаманти і золото…
Гриць(тихо в бік): Ага … дірка від бублика!
(голосно) Ну, відкривай свою торбу, показуй дарунки.
Панько: Треба всім у коло стати –
В гру з торбиною пограти!
VІІ Українська нар. музична гра «Котилася торба»
(діти витягають сопілку)
Господиня: То ж з сопілкою пограймо, всіх навколо звеселяймо.
(роздає дітям 5-6 сопілок)
Панько: Як сопілка буде грати
Можна діточкам гуляти!
Як сопілка замовкає,
Все довкола завмирає.
Гриць: А я стежитиму пильно,
Чи усі стоять спокійно.
VІІІ Музина гра «Сопілка»
Діти співають: Сопілочка виграє,
Сумувати не дає.
Сопілочка, гучно грай
Всіх довкола звеселяй.
(під укр. нар. музику діти «грають» на сопілках, інші діти танцюють…Музика затихла – діти намагаються не рухатися… хто ворухнеться – вибуває з гри…)
Господиня: Гриць, а що в тебе а торбі?
Гриць: Я в конкурсах не змагався, а перемагав. Тому у мене є наголовник і дзвоник.
Господиня: Діти, в яку гру ми можемо заграти з цими предметами?
ІХ Рухлива гра «Коза, Коза – ме!»
Господиня іде з дзвіночком по колу. Усі співають лічилку та обирають Козу:
Раз, два, три, чотири,
Козі дзвоника вчепили.
Коза бігає, кричить,
Просить дзвоник відчепить.
З’ясувавши хто Коза – діти ведуть діалог з Козою, які стоять поодаль від неї.
Всі: Коза, коза – Ме! Де була?
Коза: Коней стерегла.
Всі: І-го-го. А де коні?
Коза: В ліс пішли.
Всі: О-го-го. Де той ліс?
Коза: За горбком.
Всі: Ой-ой-ой. А де гора?
Коза: За річкою.
Всі: Буль-буль. А річка де?
Коза: Гуси випили.
Всі: Га-га-га. А де гуси?
Коза: Та порозбігалися ….
Коза ловить тих, хто її дражнив, усі – навтьоки, ховаються в умовний будиночок, в якому є один дзвіночок. Хто перший прибігає та подзвонить – стає Козою.
Гриць: Ой ще у моєму лантусі є молоток, а що з ним робити я не знаю.
Х Укр. нар. гра «Бочка»
Господиня: Навчимо Гриця? Давайте оберемо Бондаря…
Куй, куй чобіток
Подай, бабо молоток,
Не подаси молотка –
Не підкую чобітка.
(виходить обраний хлопчик, йому дають молоток він починає стукати)
Діти: Бондарю, що ти робиш?
Бондар: Бочку збираю!(звертається до дітей)
- А ну, бочка, збирайся
Дощечка до дощечки складайся.
(діти утворюють коло щільно ставши плечима одне до одного, Бондар стоїть в колі. Діти під тупцем ідуть по колу, примовляючи:)
Котилась велика бочка
З маленького горбочка
Та об землю, трісь–трісь! (плескають в долоні)
Та об землю, трах-трах! (стукають по колінах)
Розбилася так…
(діти розбігаються, а Бондар ловить їх, кого спіймав той і Бондар)
Панько: Давайте ще подивимося, що в моїй торбі?
ХІ Гра «Котилася торба» – дістають дерев’яні ложки.
Панько: О це так-так! Замість коштовних речей дерев’яних ложок надавали. (віддає їх вихователю)
7 Хлопчик(бере ложки): Ложки наші тук – тук – тук
На все місто чути звук.
Гриць(заглядає в торбу): Так, а це що таке. Оце так нагорода! Треба ж неабияку клепку в голові мати, щоб придумати як оцю ложку використати…
Господиня: Не засмучуйтеся Паньки, дівчата вам заграють залюбки. (роздають дівчатам «незвичайні» ложки: з горіхами, жолудями, вермішеллю, ґудзиками)
Господиня: Агов, музики, не мовчіть
Інструменти всі беріть. (діти беруть інструменти)
8 Дитина(б’є в бубон): Бам! Бам! Бам!
Щастя дай Боже вам.
9 Дитина(дзвенить горіхами): Клім! Клім! Клім!
Годі бути сумним!
10 Дитина(дощечка з горіхами) Хурли! Хурли!
Щоб здоровими були!
ХІІ Гра «Оркестр» укр. нар. мелодія
Панько: Добре було гостювати,
Час додому вирушати.
Гриць: А як же вареники? Казали, що будуть.
11 Дитина: Вас чекають у макітрі
Вареники дуже ситні,
Білолиці, круглолиці –
З української пшениці.
12 Дитина: Покуштуйте, просим щиро,
Вареники наші з сиром,
Вареники не погані,
Вареники у сметані!
Господиня: Ми сміялись веселились
От і свято закінчилось
Прошу гості. Прошу сісти
Вареники будем їсти.
Гриць: Хай погане все минеться
Всім вам весело живеться!
Панько: Про Паньків не забувайте
Якось в гості завітайте.
(Всі сідають за столи і пригощаються варениками).
Смачного!
А на скільки хвилин ця сценка?