Відомості про автора
Помогаєва Світлана Олександрівна
вчитель дефектолог
«Використання елементів нетрадиційних методик на заняттях з дітьми із затримкою психічного розвитку»
Тема: « Подорож з чудовим кубиком»
Анотація роботи
На занятті з формування математичних уявлень використані елементи нетрадиційних методик, які несли корекційно-розвивальну навантаженість. Для підвищення ефективності логіко- математичного розвитку дітей старшого дошкільного віку з затримкою формування психічних функцій, були використані ігри та вправи, які створили не тільки своєрідний мікроклімат для розвитку інтелекту, i можливість виконувати завдання не в абстрактній формі, а у виді реальних на дотик речей, що дозволило стимулювати пізнавальну активність дітей. 3 урахуванням психічних можливостей, дітям запропоновані зрозумілі для них завдання, що створило ситуацію успіх.
Очікуваний результат
Очікуваний результат завдяки використанню елементів нетрадиційних методик на заняттях з формування елементарних математичних уявлень. З дітьми з затримкою формування психічного розвитку та створенню психологічного комфорту дозволить стимулювати пізнавальну активність дітей.
Спонукальним мотивом до пошуку буде запропоновано вирішити ігрові та практичні задачі завдяки яким і будуть розвивати конструктивні навички, комбінаторні вміння, вміння аналізувати предмети; розвивати логічне аналітичне мислення, творчі здібності, пам'ять, увага, спритність; удосконалювати вміння рахувати виховувати інтерес до пізнавальної та логіко-математичної діяльності: уважність, сміливість, готовність прийти на допомогу не тільки у вирішенні задач на занятті, a i в повсякденному житті.
Тема: «Подорож з чудовими кубиком»
Мета: познайомити з геометричною фігурою куб, розвивати у дітей конструктивні навички та комбінаторні вміння, розвивати вміння аналізувати предмети: розвивати логічне та аналітичне мислення, творчі здібності, пам'ять, увагу, спритність; дрібну моторику пальців рук; удосконалювати вміння рахувати в межах 6; домогтися чіткої математичної мови; закріпити геометричні фігури: квадрат,прямокутник, цифри в межах 5; виховувати інтерес до пізнавальної та логіко-математично діяльності,уважність,сміливість, готовність прийти на допомогу.
Тип заняття: підгрупове.
Вид заняття: комплексне.
Завдання: використання елементів нетрадиційних методик на заняттях з формування елементарних математичних уявлень з дітьми з затримкою формування психічного розвитку.
Обладнання: кубики Нікітіна, кубики з вкладами Монтесорі, картки з інструкціями, конструктор Лего.
Підготовка до навчально-виховної діяльності на занятті: викладання візерунків з кубиків Нікітіна, навчання кількісній та порядковій лічбі, підбирання геометричних фігур-вкладок Монтесорі за формулою та величиною, складання геометричних фігур квадрата, прямокутника з лего-конструктора, рішення прикладів в межах 5, використовуючи картки.
Хід заняття.
(Діти заходять до групи і знаходять велику книжку. Відкриваємо та читаємо разом).
Десь далеко-далеко від Вас, майже на краю світу є чарівна країна математики. Вона зовсім маленька лише три королівства. В першому живуть цифри і знаки, в другому-різні кольори, а в третьому фігури різних величини. Саме тут в третьому королівстві серед геометричних фігур живу я звуть мене кубик, в мене є шість сторін, які мають форму квадратів. Одного разу, я помітив, що фігури які живуть поруч унікальні, одні сперечаються між собою, які з них гарніші та мають найбільше прихильників, другі, які вони спритні бо вміють створювати інші фігури, треті взагалі вважають себе цікавішими фігурами королівства.
– І лише я, самотній здається нікому не потрібний, нічого не маю корисного, не вмію робити. Тому і вирішив звернутися до вас:
– Друзі, допоможіть мені дізнатися чи є від мене хоч якась користь?
– Друзі, будемо допомагати кубику?(відповідь дітей)
– Один, два, очі закриваємо в країну математики потрапляємо!
– Отже, як ця фігура називається?
– Давайте порахуємо, скільки ж сторін має кубик?
– З яких фігур він складається?
– Якого кольору сторони нашого кубику?
– Ви вірно порахували сторони кубика та назвали його кольори. За це ви отримуєте ось цю фігуру.(діти отримують одну із сторін розкладного кубика).
А ми рушимо далі.
– Вам потрібно за допомогою кубиків розв'язати приклад. (дітям пропонується картки з прикладами).
За виконанням цього завдання ви отримуєте другу фігурку.
Наступне, що вам потрібно зробити, це викласти з кубиків геометричні фігури.
– Які фігури ми можемо зробити? (діти викладають квадрати, прямокутники, що отримують третю фігуру).
Ось вже й час вам відпочити.
– Встаньте, діти, посміхніться ,
Землі нашій уклоніться.
За щасливий день вчорашній
Всі до сонця потягніться
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться
Раз присядьте, два присядьте
За столи тихенько сядьте.
Дітям пропонується виконати пальчикову гімнастику
«Добрий день!»
– Добрий день, добрий день,- Пальчики сказали,- Ми сьогодні всіх дітей зранку привітали. (пальці обох рук назустріч «кланяються», потім ритмічно на кожний склад з'єднуються з однойменними пальцями рук).
– Подивіться, які незвичайні кубики є на ваших столах, вони мають отвори в які потрібно знайти та вкласти потрібні геометричні фігури, але будьте дуже уважними. Порахуйте, скільки є фігур? Які це фігури? (Після виконання завдання діти отримують чергову фігуру).
Далі, дітям, пропонується викласти з кубиків візерунки, які зображені на картках, якщо виконаєте завдання отримаєте вже п'яту фігуру.
– Щоб отримати останню фігуру вам потрібно знайти другу половину фігури. (Дітям пропонується половина фігури складеної з лего- конструктора, а другу половину вони повинні знайти, якщо вона підійде, то їх можна з'єднати, та отримати прямокутник, квадрат чи куб). Діти отримують шосту фігуру.
– Скільки в нас є фігур?
– Давайте ми їх складемо всі разом.
– Що ви отримали?
Отже, як ви думаєте, чи має користь кубик?
– Що завдяки кубику можна робити?
Вам сподобалось грати з кубиками?
А нам, вже час повертатися з країни Математики.
– Один, два очі закриваємо та до дому повертаємось.
Загальний висновок вчителя –дефектолога про ефективність проведеного заняття.
Завдяки створенню освітнього середовища та позбавлення всіх стресових факторів навчально- виховного процесу, нові знання подавалися не в готовому вигляді, а через самостійне відкриття їх дітьми. Завдання були подані з урахуванням індивідуальних особливостей дитини, з опорою на
життєвий досвід, створюючи ситуацію успіху для кожної з дитини. Створення проблемної ситуації дозволило стимулювати пізнавальну активність дітей з урахуванням психологічних можливостей в
запропонованих задачах відобразилися близькі, зрозумілі їм ситуації. Зацікавленість дітей в рішенні таких задач забезпечило активну роботу мислення та міцне засвоєння знань.