Шемчик Олена Юріївна
Вихователь
м. Біла Церква, ДНЗ № 22 “Ластівка”
Для кого призначений: Для дітей середньої групи
Спрямованість змісту: Сталий розвиток
Мета:Ознайомити дітей зі способом життя і середовищем існування бджіл. Формувати уявлення про те, що бджоли корисні комахи ( збирають квітковий сік – нектар, з якого виходить мед ). Дати дітям уявлення про те, що всі живі істоти навіть бджоли спілкуються між собою. Формувати у дітей валеологічні знання про користь меду та бджоли. Вчити дітей досліджувати бджолиний продукт ( мед – солодкий, липне, пахне, світлий, темний, зацукрований ). Розвивати вміння дітей досліджувати та робити висновки щодо воску – твердий, крихкий, при нагріванні м’який. Збагатити словниковий запас словами соняшниковий, акаційний, гречаний. Вправляти дітей складати розповідь за схемою – ланцюжком, удосконалювати правильну вимову всіх звуків рідної мови. Розвивати у дітей пізнавальний інтерес до світу комах, діалогічне мовлення. Виховувати дбайливе ставлення до навколишньої природи, зокрема до комах.
Матеріал: Квітуча кімнатна рослина, чайні ложечки, тарілочки, стаканчики з водою, мед ( соняшниковий, акаційний, гречаний, світлий, темний, зацукрований ) віск, соти, вощина, рамки з вощиною, пилок, вологі серветки, ролик про бджіл, зображення бджіл, звуки бджіл, схема – ланцюжок.
Хід заняття.
Вихователь: Доброго дня діти та гості. Подивіться яка сьогодні чудова погода. А як ви думаєте яка настала пора року? ( Відповідь дітей ). Діти, а як ви гадаєте з приходом весни щось у природі змінилося? А що? ( Відповідь дітей ). А тепер заплющіть свої оченята і поміркуйте, де можна почути такий звук і хто його може робити?
Діти: У вулику, такий звук роблять бджоли.
Вихователь: А що нам дають бджоли. ( Відповідь дітей ). А ви знаєте як бджоли збирають мед? Я вам хочу запропонувати подорож до бджілки і ми з вами подивимося як це роблять комахи. ( Перегляд діафільму про бджіл ).
Завдання – провокація «Мед з квітки».
Діти, а тепер ми з вами спробуємо як бджілки зібрати мед із квітки. Ось наша квітка, візьміть усі ложечки та тарілочки і давайте з вами спробуємо це зробити. Чи можемо ми це зробити?
Діти: Не можемо.
Вихователь: Чому?
Діти: Ми люди, а не комахи, ми важкі, у нас нема крил, у нас рот, а у бджоли хоботок я т. д.
Вихователь: Вірно. Діти, а подивіться що це у бджілки на лапках? ( Показ картинки де на лапках у бджоли є пилок ). Це пилок. Ось подивіться це маленькі жовтенькі крупинки і є пилком. Коли бджілка повзає по серединці квітки вона на свої лапки начіплює крихітні крупинки, вони притискаються один до одного і утворюються ось такі крупинки. Діти візьміть і понюхайте чим пахне пилок? ( Відповідь дітей ). Ми з вами за допомогою нескладного досліду зможемо побачити цей крихітний пилок.
Дослід «Збір пилка з тюльпана»
Вихователь дає понюхати тюльпан так щоб на носі залишився пилок жовтого кольору. Ой як ви гадаєте що це? ( Відповідь дітей ).
Вихователь: А як же у нас з’явився мед у вулику?
Складання розповіді «Звідки береться мед?»
Діти за схемою – ланцюжком розповідають про цей процес.
Вихователь: А з чого роблять стільники? ( Відповідь дітей ). Ось погляньте в кожному вулику є така рамка на якій є вощина. ( Розгляд рамки ). Пропоную вам дослідити цю цікаву речовину.
Дослід «Властивості воску»
Діти уважно обстежують шматочки воску, визначають його колір, запах, твердість, пробують його розламати, зім’яти. Роблять висновок, що віск належить до твердих речовин, ламається, кришиться.
Вихователь запитує: « Чи можна зробити віск м’яким? Як саме? Діти висловлюють свої міркування. Дорослий повідомляє,що віск стає м’яким, якщо його розігріти. Ось дивіться ми нагріли віск у гарячій воді. Який він став? ( М’яким, теплим ). А ще він може бути рідким, якщо його сильно нагріти. Роблять висновок, що віск може змінювати свій стан під дією температури.
Фізкультхвилинка «Сонечко сяє».
Вихователь: Діти підійдіть до цього столу. Ось дивіться це стільники з нектаром які бджоли ретельно запечатали воском. Ось так виглядають пусті стільники без меду, а це з медом. У таких комірках нектар дозріває і перетворюється на мед. Бачите, скільки часу й зусиль потрібно аби ми могли ним поласувати. Тепер час спробувати себе в ролі дегустаторів. Дослідимо продукт, який добули для нас бджоли.
Дослід « Який Мед?»
На столі стоїть 3 баночки з медом ( білий – акаційний, жовтий – соняшниковий, темний – гречаний , зацукрований, рідкий ) чайні ложечки.
- Пропоную визначити колір меду . Висновок: мед може бути світлим або темним.
- Куштують. Висновок: мед солодкий.
- На запах. Висновок: мед пахучий.
- Визначають стан меду: Висновок: мед може бути густим або рідким чи кристалізованим ( дати попробувати )
- Обстежити мед на дотик. Висновок: він липкий.
Дослід « Чи мед розчиняється у воді?»
На столі стоять прозорі стаканчики з водою. Діти спершу обстежують воду ( прозора, без запаху, без смаку). Вихователь пропонує добавити у воду ложку меду і розколотити його. Що сталося? ( Відповідь дітей ).
Вихователь: А де використовують мед? ( У медицині, кулінарії ). Діти, а ви відчуваєте який приємний запах у нас. Що так пахне? Так це пахнуть наші медяники які ми з вами приготували. Давайте ними пригостимо наших гостей і самі скоштуємо їх.