Вихователь
м. Житомир ЗДО №35 “Горобинка”
Для кого призначений: Діти старшого дошкільного віку; педагоги
Форма проведення: Народознавство
Заняття “Україна – наша Батьківщина”
Мета: дати поняття про Основний закон України; закріпити знання про державні та народні символи України, вчити їх впізнавати та називати; продовжувати формувати в дітей поняття «Батьківщина», «держава», поглиблювати знання дітей про рідний край, про Батьківщину; закріпити назви елементів українського національного одягу для дівчинки та хлопчика. Удосконалювати вміння дітей розуміти, розрізняти українські прислів’я за зображеннями на картинках. Розвивати пам’ять, увагу, мислення, зв’язне мовлення дітей. Виховувати почуття любові до рідної землі, до свого народу, почуття гордості за свою Батьківщину, шанобливе ставлення до українського фольклору.
Обладнання та матеріали: карта України, карта світу, мультимедійна презентація, матеріали для дидактичних ігор «Знайди українське». «Одягни українку та українця», аудіозапис пісні К.Бужинської «Як у нас на Україні», Конституція України.
Попередня робота: слухання легенди про державні символи України, розглядання їх зображень, слухання та вивчення державного Гімну, вивчення прислів’їв, приказок.
Список використаних джерел:
- Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське довкілля»
/О.І.Білан.- Т.: «Мандрівець»,2017.- 255с.
- «Патріотичне виховання в ДНЗ». Укладачі І.І. Логвіненко , О.С. Тарасова та ін.- Х.: Вид.група «Основа», 2017.- 461с.
- «Дошкільнятам про державні символи України» : інтегровані заняття.
О.В.Дроб’язко. – Т.: «Мандрівець», 2018. – 63с.
І. Організаційний момент. Привітання.
Заняття починається з пісні К.Бужинської «Як у нас на Україні».
Вихователь. Діти, що ви уявили, прослухавши цю пісню?
Все вірно: і широкі поля, і квітучі лани, і батьківська хата – усе це наша Україна, наша Батьківщина.
ІІ. Основна частина
-Що таке Батьківщина? (Це місце де ми народилися).
– В якому місті ви народилися? (Відповіді дітей).
– Ви всі народилися в Житомирі, це ваша маленька Батьківщина.
-А які українські міста ви ще знаєте? (Відповіді дітей).
Якщо скласти маленькі Батьківщини тих, хто народився в інших містах і селах, то вийде наша держава, Україна. Це наша велика Батьківщина.
– До яких слів подібне слово Батьківщина? (Батько, батьки).
Слово Батьківщина дуже подібне до слів, що є нам найдорожчими. То скажіть, діти, як треба ставитись до Батьківщини? (Любити, берегти, захищати).
-Діти, подивіться на карту світу, як багато різних держав є на нашій планеті, кожна кольорова ділянка – це держава, які держави крім України ви знаєте?
(відповіді дітей).
Держави бувають різні, є великі, а є зовсім крихітні. А ось ця ділянка світло-коричневого кольору – наша Україна. На жаль, на цій карті Україна зовсім невеличка, і ми не можемо її розглянути, але я пропоную вам виконати певні завдання, за виконання яких ви отримаєте частинки великої карти України, ми її складемо і зможемо детально вивчити.
Кожна країна має свої державні символи, за якими її впізнають в усьому світі. Назвіть ці символи (Прапор, герб, гімн).
Є такі знаки-символи і в України. Дещо про них ви вже знаєте. Давайте пригадаємо легенду про державні символи, яку ми нещодавно читали.
Що подарувала мати найстаршому сину і як назвали його люди? (Герб).
Слайд «Герби різних держав»
Під яким номером знаходиться Герб України?
Що означають три зубці нашого Герба?
Що подарувала мати середньому сину і як його назвали люди? (Прапор).
Слайд «Прапори різних держав»
Під яким номером знаходиться прапор України? Як ви здогадались?
Що нагадує синій колір? Що нагадує жовтий колір?
Що подарувала мати найменшому синові? Яке ім’я дали йому люди?
(Соловейків голос і отримав він ім’я Гімн).
Що таке Гімн?
Яку назву має Гімн України?
Як потрібно себе поводити, коли звучить Гімн?
(Звучить Гімн України).
Ви гарно розповідали про Державні символи України і отримуєте першу частинку карти.
Діти, сьогодні я вам принесла показати одну книгу. Це незвичайна книга, це найголовніша книга нашої держави. Тут записані закони, за якими мають жити всі громадяни України.
Друзі, уявіть, що зранку діти прийшли в дитячий садок і розбіглися хто куди: хтось заліз на дерево, хтось заховався у кущах, а хтось побіг через дорогу в магазин. Чи може вихователь за всіма встежити? Що може статися?
От що буває, якщо порушувати правила поведінки в дитячому садку.
А тепер уявімо, що водїї перестали дотримуватися правил дорожнього руху: одна машина їде по тротуару, де мають ходити пішоходи, інший не зважає на сигнали світлофора. Що може статися?
Ось що буває коли порушуються правила для водіїв.
Отже існують правила, які забороняють робити вчинки, що можуть зашкодити іншим людям. Ці правила мають виконувати всі громадяни України. Ці правила називають державними законами. Основний закон це Конституція.
Усього в Конституції 161 стаття. З деякими з них я вас сьогодні познайомлю.
Ст.1. Україна є суверенна, незалежна, демократична, соціальна, правова
держава.
Погляньте ще раз на карту світу, скільки тут країн і кожна має свою територію, свою столицю, свою Конституцію.
Ст.10. Державною мовою України є українська мова. Де ми можемо почути українську мову? (В школі, садочку, на телебаченні, радіо).
Ст.20. Державними символами України є Державний прапор України, Державний Герб України, Державний Гімн України.
Це тільки деякі із усіх статей, про інші ви дізнаєтесь, коли підростете.
Ви уважно слухали, знаєте тепер що таке Конституція, тож отримуєте другу частинку карти.
Ви вже знаєте про державні символи України, познайомились з Основним законом – Конституцією, але крім них є багато інших речей, за якими українців впізнають в усьому світі.
Дидактична гра «Знайди українське»
Мета: закріпити знання дітей про державні та народні символи України.
Діти отримують картку із зображенням карти України і фішки, із яких вони обирають лише ті, що мають відношення до нашої держави (страви, відомі люди, державні символи, національний одяг тощо…), викладають їх на карту та пояснюють свій вибір.
Ви гарно виконали це завдання і отримуєте третю частинку карти
Фізкультхвилинка. Українська народна гра «Василь».
В.:Ви сьогодні такі гарні, такі нарядні, у вас такий гарний святковий український одяг і я вам пропоную ще одне завдання: у вас на столах лежать паперові ляльки: хлопчики і дівчатка і різний одяг. Вам необхідно придумати ім’я для вашої ляльки і підібрати святковий український національний одяг.
Дидактична гра «Одягни українку і українця»
Мета: закріпити назви частин українського національного одягу для
хлопчика і дівчинки.
За виконання цього завдання малята отримують четверту частинку карти.
Український народ дуже мудрий і свою мудрість, яка формувалась віками він передав нам у вигляді казок, прислів’їв, приказок. Деякі з прислів’їв зашифровані у вигляді малюнків і нам потрібно їх відгадати.
Дидактична гра «Відгадай прислів’я»
Використані прислів’я:
Любиш Україну – посади калину.
Який дуб – такий тин, який батько – такий син.
Хата без рушників, як родина без дітей.
Рушник на кілочку – хата у віночку.
Без верби і калини нема України.
ІІІ. Підсумок.
Отже, діти, ви отримали останню, п’яту частинку і тепер ми можемо скласти велику карту України, уважно її розглянути, я покажу вам наші моря, гори, наш Житомир на цій карті та інші міста. А тепер давайте пригадаємо, яке завдання вам сподобалось найбільше? Як називається основний Закон України? Ви стільки всього знаєте про нашу Батьківщину, що я можу впевнено сказати: ви справжні маленькі патріоти!
Велике дякую за гарні конспекти.