Поліщук Тетяна Григорівна
Вихователь
м.Енергодар ДНЗ № 13 “Золота рибка”
Для кого призначений: старший дошкільний вік
Спрямованість змісту: образотворче мистецтво
Заняття з малювання в старшій групі
Тема: «Весняні квіти»
Програмний зміст: Вчити дітей передавати образ квітів нетрадиційним способом – малюванням рідким різнобарвним тістом. Закріпити вміння дітей передавати характерні особливості квітучих рослин. Закріпити знання дітей про жанр живопису «натюрморт». Вправляти в утворенні нових кольорів і відтінків. Заохочувати ініціативу і самостійність дітей під час виконання творчого завдання. Виховувати естетичне задоволення від процесу малювання, бажання створювати прекрасне.
Матеріал: відеоролик з показом послідовності виконання роботи «Весняні квіти», репродукції картин Вінсента Ван Гога «Бузок», «Червоні маки», «Соняшники»; різнобарвне тісто в ємностях, тонований папір, серветки, шпажки за кількістю дітей, рамки для розгляду натури.
Хід заняття
Діти заходять в ізостудію і задають звичні питання.
Діти:
– А що ми сьогодні будемо робити?
Вихователь:
– Щоб зрозуміти, що ми будемо робити, давайте заглянемо в чарівну коробку. Її вміст нам підкаже, чим ми будемо займатися.
Вихователь показує і спільно з дітьми розглядає вміст коробки (в ній знаходяться ємності з різнобарвним рідким солоним тістом, сезонні квіти або їх штучні замінники: гілка квітучого бузку, квітка кульбабки, квітка маку, гілка дикої яблуні, тонований папір, репродукція картин Ван Гога «Бузок» «Червоні маки» «Соняшники», рамки для розгляду натури).
Вихователь:
– Як Ви думаєте, чим ми сьогодні з вами будемо займатися? Так, сьогодні ми з Вами будемо малювати весняні квіти рідким тістом.
– А які весняні квіти Ви знаєте?
– Діти, а Ви знаєте, що це за гілка (вихователь показує гілку бузку)? Як називається рослина? А я вам зараз розповім …
Вихователь декламує вірш К. Перелісна «Бузок»
Один бузок ось пiд вiкном,
А другий бiля ѓанку.
Один синенький, а отой
Бiленький, як сметанка.
Обидва нiжнi, запашнi,
Аж дух вам забиває,
I кожна гiлка, як букет,
Iз листя виглядає.
Вихователь:
– Якого кольору буває бузок?
– Квіти бузку об’єднані в суцвіття або кисті?
– Якої форми кисті бузку?
– На що схожі листя бузку?
Вихователь:
– Діти, послухайте загадку ще про одну весняну квітку.
У квіточки пелюстки —
Ніби сонечка промені.
Але ніщо не вічне
В літі швидкоплинному:
Прозорою, як скляночка,
Стала наша – …
(Кульбаба)
– Якого кольору пелюстки кульбабки?
– На що схожі листя кульбабки?
– Коли вона відцвітає, якою вона стає?
– У мене ще є для вас загадка.
Запалали в чистім полі,
Наче краватки червоні.
То палає в полі так
Польовий червоний…
(Мак)
– Скільки пелюсток у мака?
– Якого кольору бувають маки?
– Якої форми пелюстки у мака?
– Малята, про весняні квіти придумано дуже багато легенд. Послухайте одну з них.
Вихователь розповідає легенду, його текст супроводжується відео із зображенням квітів, що розпускаються.
Давним-давно вирішила Весна зробити землю красивою. Змішала вона всі кольори веселки з сонячним світлом і стала ними землю фарбувати. Летіла вона з півдня на північ. Вмочила вона пензлик в червону фарбу і бризнула вниз. Там, куди потрапили червоні бризки, розцвіли червоні квіти: троянди, маки, тюльпани.
Бризнула вона білою фарбою – і зацвіли сади вишневі і яблуневі, абрикосові та персикові; розцвіли білі ромашки, лілії, нарциси.
Бризнула вона синьою і блакитною фарбами – і розцвіли блакитні незабудки, сині дзвіночки і волошки.
Занурила Весна пензлик в жовту фарбу і бризнула на землю: і всюди розсипалися жовті кульбабки, купальниці, зозулині сльози.
Все далі і далі летіла Весна на північ, і все менше залишалося у неї фарб. Змішала Весна червону, білу і синю фарби, і вийшов у неї бузковий колір. Бризнула вона їм на землю – і розцвів бузок кругом.
Вихователь:
– Дуже багато художників малюють весняні квіти.
– Діти, Вам знайомі ці картини «Бузок», «Червоні маки», «Соняшники»? Хто автор цих картин? (демонстрація репродукцій картин Вінсента Ван Гога)
Вихователь:
– Чи правда, що від картини повіяло весною. В якому жанрі живопису написані картини?
– Які кольори і відтінки використовував художник, щоб передати радість великого букета за допомогою маленьких квітів?
– Як Ви гадаєте, чому Вінсент Ван Гог так любив весняні квіти?
Вихователь пропонує дітям перетворитися в художників-живописців, щоб намалювати свій букет, свій натюрморт.
Фізкультхвилинка «Квіти»
Діти присідають, імітують нерозкриті голівки квітів.
Раз-два-три, виросли квіточки! | Діти повільно підносять руки вгору і розкривають долоні з розімкнутими пальцями, імітуючи квіти |
До сонця потягнулися високо,
Стало їм приємно й тепло! |
Тягнуться на пальчиках, дивляться вгору |
Вітерець пролітав, гілочками похитав | Дитина – «вітерець» пролітає серед дітей |
Вліво похитнулись – низько пригнулись.
Нахилили тулуб вліво, вправо, Похитнулись – вперед. Низько пригнулись |
Нахили тулуба вліво, вправо, вперед, пригинання |
Вітерець, тікай! | «вітерець» тікає |
Квіточки не ламай! | Сваряться пальчиком |
Нехай вони цвітуть, ростуть,
Дітям радість несуть! |
Піднімають руки вгору |
Вихователь:
– Діти, кожен з Вас підготував гарний фон для малювання весняного букета. Я хочу Вам показати і нагадати, як малювати різнобарвним солоним тістом (відеопоказ послідовності виконання роботи)
Вихователь запрошує дітей за столи, де розташований необхідний матеріал для роботи. У центрі столу стоять зелені гілочки. Вихователь звертає увагу на цей букет і пропонує розглянути його за допомогою рамки, а потім намалювати і додати весняні квіти вподобаного кольору і відтінку.
Самостійна робота дітей
Діти за столами малюють самостійно натюрморт, звучить тиха музика. Вихователь в разі потреби допомагає дітям.
Після закінчення практичної роботи вихователь разом з дітьми робить виставку дитячих робіт. Діти милуються роботами.
Вихователь:
– Презентуйте свою роботу, вигадайте назву своєму натюрморту.
– Які квіти Ви намалювали, назвіть їх?
– Які нові кольори і відтінки утворилися в Вашій роботі?
– Що на занятті Вам сподобалося найбільше?
– Діти, спасибі Вам за роботу. До нової зустрічі.