Мова рідна, слово рідне+ навчання елементів грамоти + підготовка руки дитини до письма.(П)
Тема: «Що таке добре, що таке погано» (складання розповіді за серією картин). Звук [в], буква В в. Звуковий аналіз». П. Суцільна ламана лінія.
Мета: формувати уміння складати розповіді за заданою темою на основі життєвих вражень; висловлювати своє ставлення до своїх вчинків та вчинків інших людей; формувати сприйняття й осмислення моральних категорій добра і зла; розвивати уміння розв’язувати моральні проблеми; виховувати прагнення робити гарні вчинки. Ознайомити дітей зі звуком та буквою «в», що його позначає, вчити виконувати звуко-буквенний аналіз слів, читати склади і слова з буквою «в».
Матеріал: хлопчик-циліндр(з одного боку – добрий вираз обличчя, з іншого злий), ілюстрації, картки «Склади розповідь),буква в, фішки для звукового аналізу слів, малюнок волошки, фруктів.
Хід заняття
1. Організаційний момент
В и х о в а т е л ь. Сьогодні в гості до нас завітав незвичайний хлопчик. Він по світу ходив, бачив, що добре. Він по світу ходив, бачив, що погано. Ось він став такий, має два обличчя. Якщо добре все — він посміхається. Якщо погано все — він свариться. Став наш хлопчик ніякий: і не добрий, і не злий. Діти, ви йому допоможіть, і добро нам покажіть.
2. Дидактична гра «Добре-погано»
Цей незвичайний хлопчик приніс нам гру. Він хоче, щоб ми допомогли йому розібратися, що добре, а що погано.
В и х о в а т е л ь.
Яких героїв казок чи мультфільмів ви знаєте, таких, що постійно сваряться?
Д і т и. Вовк та заєць. Два цапка. Лисиця та журавель. Том та Джері…
В и х о в а т е л ь. Як навчити їх жити дружно? (Відповіді дітей.)
В и х о в а т е л ь. А які герої намагаються завжди робити добро, ніколи не сваритися?
Д і т и. Кіт Леопольд, Чебурашка та крокодил Гена.
В и х о в а т е л ь. Ці добрі герої залишили нам пір’ячко. Воно чарівне. Хто візьме його до рук, одразу згадає про свої добрі вчинки.
3. Складання розповіді за картинами
Добре: • привітався захистив допоміг; • помирився пожалів подарував; • поділився обігрів посміхнувся.
Погано: • кинув штовхнув зламав; • образив посварився ударив; • зруйнував відібрав відвернувся.
В и х о в а т е л ь. Ви звернули увагу на те, що коли ви називали добрі слова-дії, хлопчик усміхався, а коли погані — насуплював брови, робився сумним.
4. Фізкультхвилинка
5. Гра «Закінчи речення»
Давайте з хлопчиком пограємо у гру «Закінчи речення».
Необхідно грати так, щоб він завжди посміхався.
Мама дала мені два яблука, і я…
Тато купив мені велосипед, і я…
Маленький хлопчик плакав, а я…
Бабуся працювала на городі, а я…
В и х о в а т е л ь. А як ви розумієте слово добрий? (Варіанти відповідей дітей.)
Вихователь. Що може бути добрим?
Д і т и. Добре серце, добра людина, добра душа, добрий вчинок.
В и х о в а т е л ь. Яким словом можна замінити слово добрий?
Д і т и. Беззлобний, добродушний, благодушний, душевний.
В и х о в а т е л ь. Слово добрий має багато значень. Отже, ми знову зустрілися з багатозначними словами.
6. Виділення звука [в] зі слів. Ознайомлення з буквою.
На фланелеграфі прикріплені макети вишень і слив, на яких написані склади
– Якщо ви відгадаєте загадку, то дізнаєтеся, хто прислав вам ці гостинці.
Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав,
А як впав глибокий сніг,
Він поспати трохи ліг. (Ведмідь)
– Здогадались? Молодці! Йому допомагали вовчик і сова. (Хорове вимовляння слів: вовк, ведмідь, сова, віднесення звука [в] до приголосниз, позначення фішкою)
Буква «ве» така цікава:
Стовпчик тут і дужки справа.
Так в алфавіті живе
Всім потрібна буква «ве»
Побудова звукових моделей слів: вовк, сова, ведмідь
7. Гра «Чарівна квітка» Читання складів із вивченою буквою.
На дошці – малюнок волошки, у середині якої зображена буква «ве», а на пелюстках – літери а,о,у,и,і.
Діти читають склади.
8. Підсумок
В и х о в а т е л ь. Як ви вважаєте, яких людей на світі більше — доб- рих чи злих? — Якби на Землі усі стали злими, яким би став увесь світ? Чи цікаво було б жити у злому світі?