Відомості про автора:
Окерешко Олена Андріївна
вихователь-методист
ДНЗ №2 «Теремок» комбінованого типу
м.Березне, Рівненської області
Заняття-гра з використанням методу піскової терапії
Пісок і вода – найулюбленіші матеріали для ігор і занять дітей. Їх приваблює можливість активно й по-різному взаємодіяти з піском: копати, пересипати, будувати. Ігри з піском формують у дітей впевненість в собі, стійку самооцінку, гармонізацію внутрішнього емоційного стану, розвиток пізнавальних психічних процесів та дрібну моторику рук.
Спрямованість змісту: пізнавальний розвиток
Вікова група: молодша група
Тема: Розвеселимо сонечко
Мета: розширити та поглибити уявлення дітей про пісок: сухий, вологий; розвивати вміння визначати стан погоди; розвивати пам’ять, логічне мислення, увагу, мовлення та дрібну моторику рук; формувати навички навички колективної гри; виховувати естетичний смак, бажання грати з піском, вміння проявляти позитивні емоції.
Тип: індивідуально-групове заняття (6 дітей)
Вид: сюжетно-динамічне
Обладнання: предметні картинки із умовним позначенням погоди (сонячно, похмурно, хмарно, дощить), рукавичка-сонечко, лоточки з піском, лійки з водою, шпателі, пляшка-олівець (з жовтим піском), площинні небо і сонце, мішечок з апельсинами, вологі серветки.
Хід заняття
Психогімнастика
Ранок добрий наступив, діти посміхаються
Тож давайте всі гарненько разом привітаємось
Доброго ранку!
Педагог. Діти, давайте поглянемо у віконечко: чому сонечко яскраво не сяє, чому на прогулянку нас не гукає? Через осінні зливи і дощі загубило сонечко промінці. Давайте підійдемо до мольберта, поміркуємо і визначимо яка сьогодні погода? Діти за допомогою картинок (на яких зображені: сонце, дощ, вітер, хмара) визначають стан погоди.
Дидактична вправа «Яка сьогодні погода?»
Педагог з дітьми за допомогою предметних картинок визначають який сьогодні день: сонячний чи похмурий? Визначивши стан погоди, прикріплюють відповідну картинку на символічне зображення неба.
Педагог. Давайте, діти, підійдемо до столиків. (Діти сідають за стіл). Погляньте, нас зустрічає сонечко. Яке сонечко? Воно сумне чи веселе? (сумне) Напевно воно сумне, тому що діти на вулиці не гуляють, ніхто з ним не розважається. Сонечко прийшло до нас погратися. Пограймося з сонечком? (Пограймося). Сьогодні воно принесло з собою пісочок. (Педагог від імені сонечка насипає сухий пісок в лоточки для кожної дитини)
Педагог. Діти, давайте привітаємося з піском, легенько торкнемся його пальчиками. Доброго ранку пісочок. Діти, чуєте він також з нами привітався, але дуже тихо. Він теж нам сказав доброго ранку.
Дослідницька діяльність «Пізнаємо властивості сухого піску»
(з елементами дослідницької діяльності)
Діти долоньками торкаються піску
Педагог. Доторкнемося, відчуємо його. Який пісок? Сухий чи вологий? (Відповіді дітей). А якщо він сухий, то він сипучий. (Діти демонструють властивості сухого піску – набирають пісок у руки і сиплють). А м’який чи твердий? (Відповіді дітей). Ще діти, пісочок шершавий, тому що складається з багатьох піщинок – і маленьких і більших. Давайте це відчуємо долоньками. (Діти долоньками досліджуть властивості піску – шороховатість). А тепер давайте полоскочем пісок? (Діти пучками пальців перебирають пісок). А тепер зробимо на піску відбитки наших долоньок. (Діти роблять відбитки долоньок).
Педагог. Давайте діти, поміркуємо, коли на вулиці падає дощик, яким стає пісок у пісочниці? (Відповіді дітей). Дійсно, пісок стає вологим. Наше сонечко приготувало вам лієчки, щоб ви самі створили дощик. (Педагог від імені сонечка роздає лієчки). Діти поливають пісок і за допомогою шпателів розмішують його)
Дослідницька діяльність «Пізнаємо властивості вологого піску»
Діти долоньками торкаються піску
Педагог. Діти, який став пісок? (Вологий). З вологого піску можна щось зліпити. Пригадайте, що ви ліпили в пісочниці з вихователем? (Відповіді дітей)
Дидактична вправа «Зліпимо колобок»
Педагог. Діти, давайте пригадаємо яке за формою сонце? Кругле. Тож давайте спробуємо з мокрого піску виліпити маленькі колобочки, які нагадуватимуть сонечко. (Самостійна робота дітей)
Педагог. Діти, поки ми ліпили колобочки, наше сонечко десь зникло?! Давайте його відшукаємо. Педагог з дітьми підходять до зображення площинного неба і сонця, які лежать на килимку.
Педагог. Погляньте, ось воно. Діти яке вже сонечко? (Веселе, усміхнене). Але чого ж ще не вистачає у сонечка? Діти, як ви думаєте? (Відповіді дітей) Звичайно, промінців. Тож давайте домалюємо сонечку промінці.
Художньо-естетична діяльність. Малювання «Домалюємо сонечку промінці» ( нетрадиційна техніка – малювання піском)
Педагог пропонує дітям домалювати пляшкою-олівцем, в якому пісок жовтого кольору, промінці для сонечка.
Педагог. Діти, яке в нас стало сонечко? Ще красивіше, ще веселіше, ще тепліше, яке зігріє всіх вас дітки, і наших гостей. Діти, ви на занятті були активними, старанними і за це сонечко дарує вам солодкий сюрприз.
Вправа «Чарівний мішечок»
Педагог від імені сонечка дарує дітям мішечок з апельсинами. Діти по черзі дістають сюрприз.
Педагог. Діти, що ви знайшли в мішечку? (Апельсини). Кого вони вам нагадують? (Сонечко). Так, дійсно, апельсин круглий, жовтенький як сонечко. Смакуйте, діти і пригощайте своїх друзів. Допобачення! До нових зустрічей!
Використана література:
- Пісочна терапія в роботі з дошкільниками / Упоряд. Шик Л.А., Дикань Н.І., Гладченеко О.М., Черкасова Ю.М. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 127.
- Розвивальні ігри з водою та піском / Упоряд. Юрченко Н.Ф.. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 207.