конспект

Конспект заняття з навчання дітей елементів грамоти «Познайомимо Лунтика з буквою «Л» Залишити коментар

Відомості про автора:

Краснощок Оксана Вікторівна

 вихователь

 Глухівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) «Ромашка» Глухівської міської ради Сумської обл.

м. Глухів

 Конспект заняття з навчання дітей елементів грамоти «Познайомимо Лунтика з буквою «Л»       

Спрямованість змісту: навчання дітей елементів грамоти                           

 Вікова група: шостий рік життя

Тема:  Познайомимо Лунтика  з буквою «Л».

Програмовий зміст: закріпити знання дітей про слово, речення; вправляти в складанні речень, викладанні схеми речень; вчити інтонаційно виділяти звуки на початку, в середині, в кінці слова, визначенню першого звука в слові, учити робити звуковий аналіз слів; ознайомити зі звуками [л] [л’] та буквою Лл; учити злитого прочитування двох букв, що позначають сполучення приголосного з голосним; розвивати фонематичний слух, дрібну моторику пальців рук; виховувати інтерес до занять.

Обладнання: іграшка Лунтик, м’яч, смужки-схеми речень: довгі, короткі; жовтого, червоного, синього кольорів; аркуші в клітинку, прості і кольорові олівці, картки на визначення звука в слові; фішки для звукового аналізу; зображення букви  Л для штрихування.

Хід заняття.

Вихователь:

Доброго ранку.

Сьогодні до нас на заняття завітав добре вам знайомий герой мультфільму  – Лунтик. Він хоче разом з вами готуватися до школи: вивчити букви, навчитись читати, правильно говорити.

Лунтик прилетів з космосу, а на інших планетах спілкуються одне з одним не так як у нас на Землі. Навколо себе ми чуємо багато звуків. Які бувають звуки? (Мовні, які вимовляє людина, і немовні – це звуки природи, різних предметів  і т.п.)

Із звуків люди навчилися складати слова. Які бувають слова? (Довгі і короткі) Від чого це залежить? Від кількості звуків в словах, у довгих словах багато звуків, а у коротких – мало.

Дидактична вправа «Коротке-довге». Вихователь називає слово, а діти показують смужку відповідної довжини. (Сир, конструктор, кіт, самоскид, сік, соковитий). – Я буду називати вам слово, а ви відповідною смужкою покажете, воно довге чи коротке.

 Які ще бувають слова? (  Слова-назви – це  предмети чи істоти, слова-дії, розповідають що робить предмет чи істота, слова-ознаки, розповідають про предмет чи істоту.)

Дидактична вправа «Яке це слово?» Вихователь називає різні види слів, а діти відгадують чи це слово-назва, чи слово-дія, чи слово-ознака. (Котик, школа, світить, веселе, зима, свято, дарує, спить, пухнастий, вчитися, співала, чудове, Лунтик) (Піднімають смужку жовтого кольру – назва, червоного – дія, синього – ознака.)

 Із слів ми складаємо речення. Що таке речення?  Реченням ми висловлюємо якусь свою думку. Давайте складемо речення про Лунтика. Викладемо схеми цих речень.(Одна дитина на дошці, інші діти пишуть на листочках.) Сашко чому ти слово «з» виклав короткою смужкою? ( Бо це слово-помічник і без інших слів немає ніякого значення. ) Скільки слів у реченні? Яке перше, останнє? Чому слово Лунтик ми пишемо з великої букви? (Бо це ім.’я)

Діти , Лунтик трохи втомився і хоче погратися. Давайте пограємо в гру  «На який звук починається твоє ім.’я»

(Діти стають в коло і, передаючи м’яч одне одному, називають перший звук свого імені. Зупиняються на Лунтикові, який цього не знає.)

Діти , Лунтик дуже хоче дізнатися перший звук свого імені. ([Л]) Які ще слова починаються на звук [Л]? (Тварини: лев, лама, леопард, ластівка; дерева: липа, лимон, імена: Лариса, Льоня, Льоша). Щоб звук [Л] був в середині? (Валерія, Гліб, блакитний, голубий,білий, волосся,голова, молоко,соловей, голуб, лілія) Щоб звук [Л] був у кінці?(Стіл, бал, овал, кинджал, вокзал, кінозал, пенал, журнал, ангел, крокодил, футбол, гол)

Дидактична гра «Де знаходиться звук?» На картках зображені слова зі звуком [л], діти зафарбовують клітинки під зображеннями: першу – якщо слово починається на звук [л], другу, якщо звук [л] посередині, третю, якщо звук [л] в кінці.

Давайте розповімо Лунтикові, якими бувають звуки. (Голосні, які можна вимовляти голосно, довго і при цьому нічого не заважає, таких звуків 6: А, О, У, И, І, Е. На схемі вони позначаються кружечком. Приголосні, при вимовлянні яких  видихуване повітря зустрічає перешкоду, або язик, або губи, або зуби. Позначають їх фішкою з рискою. Приголосні звуки бувають  тверді і м’які.

Дидактична гра. «Тверді – м’які» Вихователь називає  тверді звуки, а діти відповідні м’які, та навпаки. (Б, В, Г, Д, К, Л, М, Н, С, Т, З, Ф, П, Р).

Звуковий аналіз слів: ЛИС, ЛІС, ЛОСЬ

Звук, це те, що ми чуємо. Чи можна його якось зобразити? Для цього мешканці Землі придумали графічне зображення – букву. Кожен звук має своє графічне зображення, сьогодні ми познайомимося з буквою, а якою відгадайте, прослухавши вірш.

Лелека ластівку питає:

– Хто вище всіх птахів літає?

– Літають люди вище всіх

На літаках своїх легких.

Який звук зустрічається найчастіше.([л]). От із графічних зображенням цього звука, тобто буквою «Л» ми сьогодні познайомимося. (Показ букви) Розгляньте зображення букви, на що вона схожа.(Гірка, слон) Давайте в повітрі обведемо її пальчиком. Починаючи з низу, підіймаємося по схилу вгору, там на нас чекає коротка доріжка, і раптом різко опускаємося вниз, давайте ще раз : гірка, доріжка, стовпчик вниз. Ще раз розглянемо зображення букви «Л»  на своїх листочках, обведемо пальчиком, промовляючи «Л». Давайте заштрихуємо букву «Л». Але спочатку зробимо пальчикову гімнастику, щоб розім’яти свої пальчики.

Узяли духмяне мило,(згинання пальців рук)

Добре руки з ним помили.(імітація миття рук)

Полетіли від води,( різкі рухи пальцями рук)

Бризки з рук туди, сюди.

Рушничок я свій беру, .(імітація витирання рук)

Швидко руки обітру.

 А ще спробуємо написати букву, не одну з подружками, які можуть бути різних кольорів і розмірів. Пригадаємо, як ми обводили її пальчиком: гірка , доріжка, стовпчик вниз, так і будемо писати.

А ще давайте почитаємо, подружимо букви, які прийшли одна до одної в гості: АЛ, ОЛ, УЛ, ИЛ, ІЛ, ЕЛ, ЛА, ЛО, ЛУ, ЛИ, ЛІ, ЛЕ.

 Розповімо Лунтику, що слова ще поділяються на склади. Що в слові стільки складів, скільки голосних. Давайте порахуємо скільки складів у словах: ЛА-МА, МО-ЛО-КО, ЛИС. (Плескати)

Вам сподобалося грати з Лунтиком? Лунтик  дуже багато чого від вас дізнався. Про що ми вчили його сьогодні? Нагадайте. Чим вам сподобалося займатися?.Давайте попрощаємося з ним і скажемо: «До нових зустрічей!»

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *