Розвиток творчої активності дошкільників шляхом використання ігрових вправ на заняттях 4

 Відомості про автора:

Водомєрова Ірина Володимирівна,

вихователь ДНЗ № 464,

м. Харків                    

Розвиток творчої активності дошкільників шляхом використання ігрових вправ на заняттях

                                                                             В дитячому віці гра – це норма,

                                                                              і дитина повинна завжди гратись,

                                                                                                навіть тоді, коли виконує серйозну справу…

А.С. Макаренко

Відмінною рисою дітей дошкільного віку є спроможність вчитися в грі. Те, що цікавить, захоплює, вражає і приваблює дитину, обов’язково стане джерелом нових знань. Саме цю особливість необхідно використовувати для розвитку творчої активності дошкільників. В умовах сучасного навчально-виховного процесу в ДНЗ важко знайти спеціальний час для цілеспрямованого розвитку здібностей дітей. Але кожен вихователь щодня використовує безліч ігор та ігрових вправ. Саме ігрові завдання і вправи можуть виконувати роль стимуляторів у розвитку творчої активності дітей.

В чому полягає відмінність ігрової вправи та її особлива привабливість для вихователя і дітей? Ігрова вправа коротка, змістовна і цікава. Вона не така розгорнута як гра, її не треба спеціально готувати і організовувати, її можна включити у будь-яке заняття або іншу діяльність. Включення неочікуваної ігрової вправи під час заняття викличе у дітей інтерес, приверне їхню увагу, а отже буде сприяти формуванню уміння швидко перемикатися з однієї діяльності на іншу. Цікавий або веселий зміст ігрової вправи підвищить рівень емоційного позитивного стану дітей, отже буде сприяти формуванню у дітей позитивного ставлення до занять. Обговорення ігрової вправи дітьми після заняття буде сприяти формуванню комунікативної сфери тощо. Важливо, однак, пам’ятати, що ігрових вправ чи завдань не повинно бути на заняттях забагато. Адже звикнувши до великої кількості таких вправ, діти будуть чекати на них, замість зосереджуватися на темі чи предметі заняття. До того ж часте використання ігрових вправ веде до приниження їх значущості для дітей.

 

Приклади ігрових вправ під час занять:

1. Ігрова вправа «Послухай і розкажи».

Мета: Розвиток уваги, уміння зосереджуватися, слухової пам’яті, допитливості, витримки тощо.

 Під час заняття вихователь раптом каже дітям: «Нехай кожен із вас зараз уважно прислухається до того, що відбувається на вулиці і запам’ятає, поки я не скажу «стоп». А потім, після заняття, кожен мені розкаже, що він почув».

Умова: Діти слухають вулицю 10 секунд. Обов’язково вислухати всіх дітей протягом дня. Діти розказують, що почули пошепки, «на вушко».

2. Ігрова вправа «Якого кольору очі?»

Мета: Розвиток уваги, пам’яті, уміння перемикатися і зосереджуватися, терплячості, комунікативної сфери.

Під час заняття вихователь раптом каже: «Покладіть все, що ви зараз тримаєте у руках і подивіться уважно в очі свого сусіда. Запам’ятайте якого кольору його очі. Після заняття кожен підійде до мене і скаже якого кольору очі у його сусіда. За командою «стоп» припиняєте дивитися і продовжуєте справу, яку перервали».

Умова: Діти дивляться в очі сусіда не більше 10 секунд. По закінченню вправи зосередити дітей на виконанні перерваного завдання. Обов’язково вислухати всіх дітей протягом дня.

3. Ігрова вправа «Скільки разів плеснули?»

Мета: Розвивати уважність, пам’ять, вміння перемикатися і зосереджуватися.

Під час заняття вихователь раптом каже: «А зараз усі встаньте, будь-ласка. Тричі підстрибніть, чотири рази присядьте, тричі плесніть у долоні, двічі тупніть ногою, покружляйте. А тепер скажіть мені, скільки разів ви плеснули у долоні?»

Умова: Кількість і послідовність рухів не має значення. Не зосереджувати увагу і не виділяти голосом рух, про який будете запитувати. Діти відповідають хором, але важливо вислухати тих, хто хоче сказати окремо.

4. Ігрова вправа «Як би ви вміли чаклувати»

Мета: Розвивати уяву, пам’ять, вміння перемикатися і зосереджуватися.

Під час заняття вихователь раптом каже: «Як би ви вміли чаклувати, кого або що ви б зробили летючим (скляним, невидимим, їстівним тощо)? Перетворити ви  можете тільки один предмет. За командою «стоп» ви припините про це думати і продовжите працювати далі. А після заняття ми всі разом послухаємо одне одного»

Умова: «Чаклування» дітьми триває 10 секунд. Після заняття дітей бажано зібрати у коло і вислухати кожного. Цікаво буде спитати у дітей, чому саме цей предмет вони вирішили зачаклувати.

5. Ігрова вправа «Уявіть, що жуєте цукерку»

Мета: Розвиток уваги, пам’яті, мовлення, уміння  перемикатися і зосереджуватися. Створення позитивного настрою.

Під час заняття вихователь раптом каже: «Уявіть, що у вас у роті цукерка. Пожуйте її. Запам’ятайте свої відчуття. Продовжуйте працювати»

Умова: Щоб уявити цукерку в роті достатньо 5 секунд. Після вправи знову зосередити дітей на завданні. Замість цукерки можна використовувати будь-який приємний для дітей продукт. Обов’язково після заняття вислухати дітей, що бажають поділитися своїми враженнями.

 

Такі ігрові вправи сприяють загальному розумовому розвитку дітей, формують творчу активність, розвивають уяву, спонукають до пошуку нових вражень і знань, до формування нових понять і уявлень. Кожен вихователь, що вміє спостерігати за дітьми, знає їх індивідуальні особливості сприймання і розвитку, може придумати безліч ігрових вправ, які зможе використовувати на заняттях та у будь-яких режимних моментах.

4 Comments

  1. Очень познавательная статья. В работе использованы интересные методы и приемы. Этот материал полезен как педагогам так и родителям. Молодец!

    1. Дякую)

  2. Дякую, гарні ігри .Цікаво .

    1. Дякую за відгук)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *