Рухливі ігри старша група Залишити коментар

Рухливі ігри старша група

РУХЛИВІ ІГРИ (СІЧЕНЬ)  СТАРША ГРУПА

ХТО ДАЛІ КИНЕ?

Мета: удосконалювати вміння метати сніжки на дальність; розвивати силу, спритність.

Хід гри

Діти стоять на відстані 1,5–2 м від накресленої на снігу лінії. Вихователь викликає п’ятьох або шістьох із них. Кожний бере по дві сніжки. Після цього діти підходять до лінії і стають на ній на відстані витягнутих у сторони рук. За командою вихователя «Можна!» діти кидають одну сніжку правою рукою, а другу — лівою. Вихователь відзначає дітей, які кинули сніжки найдалі. Гра закінчується, коли всі діти візьмуть участь у ній.

Методичні поради. Кидати сніжки можна лише за сигналом вихователя з-за лінії. Стежити за правильним виконанням кидка сніжки з-за спини через плече.

 

СМІЛИВІШЕ ВПЕРЕД!

Мета: удосконалювати навички ходьби й бігу; виховувати витримку, швидку реакцію на сигнал; учити орієнтуватися в просторі.

Хід гри

Діти шикуються у дві шеренги і стоять обличчям до центра майданчика. На перший сигнал вихователя (удар у бубон, свисток) одна шеренга повертається у протилежний бік і марширує на місці, а друга йде вперед. На другий сигнал діти, які марширували на місці, повертаються навколо себе і ловлять тих, які шеренгою йшли вперед. Останні біжать на свої місця (за лінією). Гра повторюється. Діти міняються ролями. Виграє та шеренга, учасники якої впіймали більше гравців.

Методичні поради. Стежити за тим, щоб діти йшли шеренгою, дотримуючи рівняння (не виходили вперед і не відставали). Тим, хто марширує на місці, не дозволяється оглядатися.

 

ДІСТАНЬ СНІЖИНКУ

Мета: удосконалювати навички стрибання вгору поштовхом обох ніг; розвивати окомір і спритність.

 Хід гри

Між двома стояками натягують мотузку на 10–15 см вище від піднятих угору рук ди- тини. До неї прикріплюють 5–6 сніжинок на певній відстані одна від одної. Вихователь викликає п’ятьох або шістьох дітей, які стають під сніжинками й за сигналом «Раз!» виконують стрибок угору поштовхом обох ніг, намагаючись дістати сніжинку, після чого повертаються на свої місця. Вихователь відзначає дітей, які з першого разу дістали сніжинку, тобто доторкнулися до неї обома руками.

 Методичні поради.

Підказати, щоб під час стрибка діти виконували енергійний мах обома руками вгору. Дитина може виконати кілька стрибків (3–4), доки не доторкнеться до сніжинки.

 

МОРОЗ І ПІЧ

Мета: удосконалювати навички бігу з ловінням; розвивати спритність, орієнтування у про- сторі.

 Хід гри

За допомогою лічилки обирають двох ведучих — Мороз і Піч. В одному кінці майданчика стоять діти, в іншому — «Піч». «Мороз» залишається осторонь. «Піч» промовляє: Я Морозу не боюсь, З тих, хто мерзне, я сміюсь, Біля мене всі товчуться, Недарма ж я Піччю звуся. На останні слова діти біжать до «Печі», щоб заховатися за нею. «Мороз» намагається їх «заморозити»: той, кого він торкнеться рукою, завмирає на місці.

 

ПРОКОТИ СНІЖНИЙ КОМ

Мета: учити прокочувати й ловити сніжний ком; виховувати уважність і розвивати окомір.

Хід гри

Діти стають півколом. Вихователь відходить на 2–2,5 м від них і котить сніжку кожному по черзі. Діти ловлять сніжку обома руками та прокочують її у зворотному напрямку вихователеві.

Методичні поради. Для гри знадобиться великий сніжний ком (15–20 см у діаметрі). Його відштовхують і ловлять обома руками.

 

ВЛУЧИ СНІЖКОЮ

 Мета: вправляти у прицільному метанні сніжок; розвивати силу кидка, спритність, окомір.

Хід гри

На шпилі прикріплюють круглу мішень, що може обертатися. Гравці по черзі кидають сніжки в мішень доти, доки вона не обернеться. Той, кому знадобиться менше сніжок, щоб примусити мішень повернутися боком, одержує 1 бал, а якщо мішень обернеться зворотним боком — відразу 2 бали. Перемагає той, хто набере найбільше балів.

 

КВАЧІ (ПАРАМИ)

Мета: удосконалювати навички бігу; розвивати спритність.

Хід гри

Діти шикуються в шеренгу, розподіляються на «перший-другий» і стоять парами  обличчям одне до одного. За сигналом вихователя гравці розбігаються по всьому майданчику. Він оголошує номери ведучих, які повинні упіймати (торкнутися) свого товариша по парі. Гра продовжується 40–50 с, після чого учасники міняються ролями. Перемагають гравці, які більше разів торкнулися свого партнера. Методичні поради. Дітям, яких ловлять, не дозволяється вибігати за межі майданчика.

 

БАБА ВІХОЛА

Мета: удосконалювати орієнтування у просторі; розвивати спритність.

Хід гри

За допомогою лічилки обирають «бабу Віхолу». Баба, осідлавши мітлу, під’їжджає на ній до дітей. Під час руху Віхоли діти промов- ляють: Баба Віхола, сива Віхола, На метільній мітлі приїхала. Полем їхала, в землю дихала, В шибки стукала, в двері смикала. Після цих слів діти розбігаються врозтіч, а «Віхола» намагається «заморозити» якомога більше гравців. Той, кого вона торкнеться, завмирає на місці і стоїть доти, доки вихователь не скаже: «Баба Віхола геть поїхала». «Заморожені» фігури «тануть», і гра повторюється.

 

ДО СВОГО ПРАПОРЦЯ

Мета: удосконалювати навички ходьби по колу; виховувати спостережливість, кмітливість, швидку реакцію на сигнал.

Хід гри

Посередині майданчика креслять 4–5 маленьких кіл. У кожному з них стає по одному ведучому із прапорцями певних кольорів. Усіх інших дітей ділять на чотири-п’ять під- груп. Кожна з них має свій колір відповідно до кольорів прапорців у ведучих. За командою вихователя «Гру почали!» ведучі по черзі ведуть свої колони в кінець майданчика й марширують навколо нього. За командою вихователя «Ведучі, на місця!» ведучі повертаються до своїх кіл і непомітно міняються прапорцями, а діти продовжують ходити по великому колу; в цей час вони можуть співати або виконувати танок. За командою «До своїх прапорців!» ведучі піднімають прапорці, а гравці біжать до них. Виграє та підгрупа, яка швидше знайшла прапорець свого кольору і стала в колону за ведучим. Із кожної колони обирають нового ведучого, і гра повторюється. Методичні поради. Під час ходьби по колу нагадувати, щоб діти додержувались певної відстані, не штовхалися. Гравцям кожної колони можна зав’язати стрічку на руці такого самого кольору, як прапорець у ведучого. Гру бажано супроводжувати музикою.

 

СНІГОВІ КОЛА

Мета: удосконалювати навички метання в ціль; розвивати окомір і спритність.

Хід гри

Дітей ділять на дві-три команди, які шикуються у колони на відстані 3–3,5 м від вертикальних щитів, на яких намальовано кола діаметром 60–80 см. Кожний із дітей має у правій і лівій руці по сніжці. За сигналом вихователя «Почали!» гравці по черзі кидають сніжки правою та лівою рукою, намагаючись заліпити коло на щиті. Виграє команда, яка першою заліпить коло.

Методичні поради. Стежити за тим, щоб діти виконували метання з-за спини через плече. Гру проводять тоді, коли сніг м’який.

 

ЧИЯ ЛАНКА ШВИДШЕ ЗБЕРЕТЬСЯ?

Мета: удосконалювати навички ходьби й бігу; розвивати уважність, пам’ять; виховувати організованість.

Хід гри

Діти шикуються у дві колони напроти вихователя. За умовним сигналом (свисток, змах прапорцем) або командою «Кроком руш!» гравці ходять колонами один за одним або у своїй колоні перешиковуються в пари й ходять парами. За командою «Всі розійшлись!» вони розбігаються по всьому майданчику (залу). За командою вихователя «Стій!» усі зупиняються й заплющують очі. Дорослий змінює місце і промовляє: «Раз, два, три — швидко шикуйтесь у колони біля мене!» Перемагає та ланка (колона), яка швидше збереться. Гру повторюють.

Методичні поради. На початку гри ведучими обирають найактивніших дітей. Можна тримати в руках прапорці (червоний і зелений). Спочатку вихователь змінює тільки місце, де збираються учасники, а потім і прапорці в руках.

 

МОРОЗЕ, МОРОЗЕ!

 Мета: удосконалювати навички бігу; виховувати витримку, сміливість, кмітливість. Хід гри

У двох протилежних кінцях майданчика (залу) креслять лінії. Це — «будиночки», відстань між якими 8–15 м. Усі діти, крім однієї дитини — «морозу», який стоїть посердині майданчика,— сто- ять в одному з «будиночків». За сигналом вихователя «мороз» голосно промовляє такі слова:

Хто з вас морозу не боїться,

В путь-дорогу пуститься?

Діти разом відповідають:

Не боїмося погроз,

Не страшний ти нам, мороз.

Після цього діти перебігають до протилежного «будиночку», а «мороз» намагається впіймати їх і «заморожує», торкаючись їх рукою. «Заморожені» зупиняються на місці  до наступного перебігання. «Мороз» знову виходить на середину, повертається обличчям до дітей, які стоять на другій лінії, пропонує «в путь-дорогу пуститься». Діти відповідають усі разом і швидко біжать виручати своїх товаришів, подають їм руки й разом перебігають до першого «будиночка», а «мороз» їх не пускає. Після 2–3 перебіжок обирають нового «мороза», і гра повторюється.

Методичні поради. Бігти можна тільки вперед. Усі, кого торкнеться «мороз», мають зупинитися на тому місці, де їх «заморозили», поки їх не виручать у наступній перебіжці. Якщо «заморожених» довго не можуть виручити, слід сказати: «Виглянуло сонечко і зігріло всіх». Після цього діти повертаються до колективу.

 

КОРОВАЙ

Мета: удосконалювати навички ходьби по колу; виховувати уважність і пам’ять.

Хід гри

Діти утворюють велике коло, у центрі якого стоїть «іменинник». Вихователь промовляє вірші, а гравці в цей час виконують обумовлені рухи:

Як на Каті іменини

Та спекли ми коровай (Діти ходять по колу.)

Ось такий вузенький, (Простягують руки перед собою, долоні одна проти одної.)

 Ось такий низенький, (Присідають, руки відводять уперед долонями донизу.)

Ось такий завдовжки. (Піднімаються, розводячи руки у сторони.)

Діти разом із вихователем звертаються до «іменинника», промовляючи:

Катю, ти часу не гай,

Кого хочеш, вибирай.

Гравець у колі відповідає:

Я люблю, звичайно всіх,

Але Ваню більш за всіх.

Ваня виходить у коло.

Дорослий промовляє:

Дуже весело у нас,

 Потанцюєм кілька раз.

Діти, стоячи на місці і поклавши руки на пояс, виконують танок.

Методичні поради. Учасники ходять по колу праворуч і ліворуч — за вказівкою вихователя. Рухи виконують усі разом відповідно до слів дорослого.

 

ГОРОБЦІ-СТРИБУНЦІ

 Мета: удосконалювати навички стрибків у довжину з місця; розвивати спритність.

Хід гри

На майданчику креслять коло діаметром 6–8 м. За допомогою лічилки обирають ведучого. Усі інші діти — «горобці» —  утворюють коло. Ведучий — «великий птах» — стає у центр кола. За командою вихователя «Гру почали!» «горобці» стрибають на одній нозі в коло й вистрибують із нього. «Великий птах», бігаючи в колі, не дає «горобцям» збирати «зерна» і «дзьобає» їх (торкається рукою дітей, які перебувають у колі). Учасник, якого «дзьобнув великий птах», виходить із гри. «Горобці» намагаються якнайбільше побути в колі, ухиляючись від «великого птаха». Найбільш спритними вважаються ті учасники, яких ведучий жодного разу не торкнувся рукою. Методичні поради. Ведучий може торкатися «горобців» тільки в межах кола. Ведучого змінюють кожні 1–1,5 хвилини, призначаючи на цю роль найспритніших.

 

ЗНАЙДИ ПАРУ

Мета: вправляти дітей у ходьбі, бігу врозтіч, ходьбі парами; учити діяти за сигналом вихователя.

Хід гри

За умовним сигналом вихователя (удар у бубон) діти розходяться або розбігаються  по всій площині майданчика (залу). За новим сигналом (два удари у бубон) учасники знаходять собі пару (наприклад,  за однаковим кольором одягу) і стають парами.

 

РИБАЛКИ Й РИБКИ

Мета: удосконалювати навички бігу; розвивати спритність.

Хід гри

Вихователь домовляється з дітьми, що майданчик (зал) — це «ставок». Двох учасників обирають «рибалкою» і його помічником, решта гравців — «рибки». У протилежних кінцях «ставка» у заростях живуть «рибки». Уздовж «ставка» ходить «рибалка» із сіткою в руках (шнуром завдовжки 6–8 м, на кінці якого пов’язано торбинку з піском або м’яч), на іншому боці «ставка» знаходиться його помічник. На слова вихователя «Рибки у ставку плавають, гуляють, їжу собі здобувають» «рибки» виходять на середину та імітують плавання. На слова «Ловимо рибок» «рибалка» кидає своєму помічникові один кінець сітки (шнура з вантажем), і вони оточують «рибок» «сіткою». «Рибки», які не встигли заховатися в «заростях» і залишились у «сітці», вважаються впійманими. На слова дорослого «Рибки плавають» діти знову виходять на середину майданчика. Коли «рибалки» за 2–3 рази упіймають чималу кількість «рибок»  (за підрахунком), обирають нових «рибалок», і гра повторюється. Методичні поради. «Рибалки» ловлять «рибок» тільки «сіткою». Упіймані «рибки» залишаються в сітці: рибалки відводять їх у певне місце.

ВІЛЬНЕ МІСЦЕ

Мета: удосконалювати навички бігу; розвивати спритність.

Хід гри

За допомогою лічилки обирають ведучого гри. Діти, за винятком ведучого, утворюють коло на відстані півкроку одне від одного. Ведучий стає поза колом. Учасники складають руки за спиною долонями назовні. Ведучий біжить уздовж кола із зовнішньої сторони, торкається долоні когось із дітей і після цього продовжує бігти. Гравець, якого торкнулися, біжить поза колом в іншій бік, намагаючись дістатись свого місця швидше за ведучого. Зустрівшись на шляху, вони вітаються (подають одне одному руки або виконують присідання), а потім продовжують біг. Той із них, хто раніше займе вільне місце, там і стає, а той, хто залишився, стає новим ведучим.

Методичні поради. Стежити за тим, щоб ніхто не заважав дітям оббігати коло. При зустрічі обидва гравці повинні обов’язково виконати завдання; той, хто не виконає, стає наступним ведучим.

 

СНІГУРІ ТА КІТ

Мета: удосконалювати навички стрибків на обох ногах і в глибину; розвивати спритність.

Хід гри

В одному кінці залу або майданчика за лінією розставляють стільці, а в іншому —  2–3 гімнастичні лави або кубики заввишки 15–20 см. Це — «стріха». «Снігурі» сидять на стільцях. Одна дитина — «котик» — осторонь.

На слова вихователя

Йдуть до нас морози люті,

Снігурі сидять надуті,

Пташенята — стриб, стриб, стриб,

 Малесенькі — диб, диб, диб

«снігурі» встають і починають стрибати у різних напрямках.

 Дорослий продовжує:

Їжу по снігу шукають,

Під стріхою спочивають.

«Снігурі» шукають їжу, а потім летять під «стріху» (стають на лави або кубики).

На слова

Котик підкрадається,

До пташок добирається

«кіт» нявчить, «снігурі» тікають до стільців, а «кіт» їх ловить. Після цього обирають іншого «кота». Гра повторюється.

Методичні поради. Стежити за тим, щоб діти бігали по всьому залу (майданчику) й не «літали» біля стільців. Той, до кого «кіт» доторкнеться рукою, вважається впійманим.

 

ДО СВОГО ПРАПОРЦЯ

Мета: удосконалювати навички ходьби по колу; виховувати спостережливість, кмітливість, швидку реакцію на сигнал.

 Хід гри

Посередині майданчика креслять 4–5 маленьких кіл. У кожному з них стає по одному ведучому із прапорцями певних кольорів. Усіх інших дітей ділять на чотири-п’ять під- груп. Кожна з них має свій колір відповідно до кольорів прапорців у ведучих. За командою вихователя «Гру почали!» ведучі по черзі ведуть свої колони в кінець майданчика й марширують навколо нього. За командою вихователя «Ведучі, на місця!» ведучі повертаються до своїх кіл і непомітно міняються прапорцями, а діти продовжують ходити по великому колу; в цей час вони можуть співати або виконувати танок. За командою «До своїх прапорців!» ведучі піднімають прапорці, а гравці біжать до них. Виграє та підгрупа, яка швидше знайшла прапорець свого кольору і стала в колону за ведучим. Із кожної колони обирають нового ведучого, і гра повторюється.

Методичні поради. Під час ходьби по колу нагадувати, щоб діти додержувались певної відстані, не штовхалися. Гравцям кожної колони можна зав’язати стрічку на руці такого самого кольору, як прапорець у ведучого. Гру бажано супроводжувати музикою.

 

МИШОЛОВКА

Мета: удосконалювати навички ходьби й бігу; виховувати витримку, кмітливість, чесність.

Хід гри

Дітей ділять на дві нерівні підгрупи. Менша утворює коло — «мишоловку», а більша, яка зображає «мишей», розміщується поза колом. Діти, які зображають «мишоловку», беруться за руки й починають ходити по колу праворуч або ліворуч (за умовою),  промовляючи:

Як ці миші надоїли, Розвелось багато їх.  Все погризли, все поїли, Якби виловити їх? Бережіться, мишенята, Доберемось ми до вас! Мишоловку ми поставим, Переловимо всіх вас!

На останні слова гравці зупиняються й піднімають зчеплені в замок руки («мишоловка»). «Миші» в цей час починають швидко перебігати через «мишоловку» й вибігати з неї. На сигнал вихователя «Хлоп!» учасники швидко опускають руки, і «мишоловка» закривається. Дітей, які не встигли вибігти з кола, вважають упійманими, і вони стають у коло. Коли «мишей» буде впіймано, гру починають знову. Для «мишоловки» вибирають гравців, які зображали «мишей».

Методичні поради. «Миші» перебігають тільки через середину кола, поза колом їм бігати не дозволяється. Не можна також підлізати під закриту «мишоловку» (опущені руки) або розривати коло.

 

ДОЖЕНИ СВОЮ ПАРУ

 Мета: удосконалювати навички бігу; виховувати уважність; учити орієнтуватися в просторі.

Хід гри

Дітей ділять на дві рівні підгрупи, які стоять у двох колах: зовнішньому і внутрішньому. Узявшись за руки, гравці у зовнішньому колі йдуть праворуч, у внутрішньому — ліворуч. На сигнал вихователя (свисток, піднятий угору прапорець) усі зупиняються. Внутрішнє коло повертається обличчям до зовнішнього. Гравці у зовнішньому колі підходять до них і подають їм руки; при цьому кожний запам’ятовує свого товариша. На другий сигнал вихователя учасники розбігаються по майданчику. На третій сигнал або слова «Дожени свою пару» гравці із зовнішнього кола женуться за своїм партнером із внутрішнього. Вихователь відзначає тих, хто першими наздогнали своїх товаришів і стали з ними у пару. Гра повторюється навпаки: завдання зловити отримують гравці з внутрішнього кола.

Методичні поради. Не дозволяється бігати поруч зі своїм товаришем. Після закінчення гри можна походити парами.

 

КУРОЧКА Й ГОРОШИНКИ

Мета: удосконалювати навички бігу й підлізання; розвивати спритність.

Хід гри

Із-поміж дітей обирають двох «курочок» і трьох-чотирьох «горошинок». Інші гравці утворюють коло, взявшись за руки. На сигнал вихователя «Горошинки покотились!» «горошинки» розбігаються, вбігають у коло, підлізаючи під руки дітей, і вільно вибігають із нього. «Курчата» намагаються впіймати «горошинки». Гра закінчується, коли переловлять усіх «горошинок». Після цього її повторюють із новими «курочками» й «горошинками». Методичні поради. Учасники в колі не затримують «горошинок» і «курочок», коли вони біжать. Якщо «курочка» довго не може упіймати «горошинку», гру припиняють.

 

ТРЕТІЙ ЗАЙВИЙ

Мета: удосконалювати навички бігу; розвивати спритність.

 Хід гри

Діти стають парами один за одним по колу, обличчям до центра. Обирають двох ведучих, які стають поза колом. Один із них тікає, другий — наздоганяє. Гравець, який тікає, має право вбігти в коло і стати попереду якої-небудь пари. Дитина в колі, яка стала третьою, починає тікати від ловця. Упіймавши кого-небудь, ловець сам починає тікати, а і ший гравець — ловити. Перемагають ті, хто менший час перебували в ролі ловців. Методичні поради. Гра починається за сигналом вихователя. Ведучим не дозволяється перебігати через коло. Якщо ловець довго не може нікого впіймати, обирають іншого.

 

СТРИБУНИ

Мета: удосконалювати вміння стрибати через скакалку з просуванням уперед; розвивати спритність.

Хід гри

Групу ділять на три-чотири рівні команди, які стоять паралельно одна одній на стартовій лінії. Перші в команді тримають у руках скакалки. За 15–20 кроків креслять фінішну лінію або ставлять прапорець (кубик). За командою вихователя «Раз, два, три — біжи!» діти, які стоять у колоні першими, починають бігти вперед, перестрибуючи через скакалку. Той, хто раніше дострибає до фінішної лінії, одержує очко. Перемагає та команда, яка набрала більшу кількість очок.

Методичні поради. Учасники починають стрибки через скакалку лише за сигналом дорослого. Відстань до фінішної лінії можна поступово збільшувати до 25–30 кроків

 

Використані джерела:

1.Розгорнуте перспективне планування. Зима. Старший дошкільний вік. / С. М. Ванжа, Т. В. Власова — Х.: Вид-во «Ранок», 2014. — 176 с. — (Сучасна дошкільна освіта).— 1 елек- тронний опт. диск (CD-ROM).

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

0
    0
    Кошик
    Ваш кошик порожнійМагазин