Конспект заняття Тигра і буква «Т»

Конспект “Синоптик UA”. Залишити коментар

Шемчик Олена Юріївна
Вихователь
м. Біла Церква, ДНЗ № 22 “Ластівка”

Для кого призначений: Для дітей старшої групи.
Спрямованість змісту: Сталий розвиток

Тема: Синоптик UA.
Мета:  Ознайомити дітей з професію метеоролога, та приладами які використовують для визначення погодних явищ на Землі. Викликати цікавість і допитливість дітей щодо пізнання природи; дати дітям уявлення  про властивості вітру, розширити знання про сонце  як про велику  зірку,що зігріває землю. Дати елементарні знання про залежність пір року і частини доби від руху  Землі навколо Сонця. За допомогою  презентацій  показати дітям яку корить і яку шкоду  може нанести погода людям і природі. Познайомити дітей з новим оповіданням  В. Сухомлинського  «Як змінюється колір снігу». Учити уважно слухати текст; збагачувати словник дітей словами і виразами: сніг – білий, рожевий, блакитний, сірий, сліпучо білий. Учити дітей відтворювати епізоди за поданими схемами. Закріпити знання  та вміння визначати погоду за народними прикметами. Стимулювати інтерес   і допитливість у пізнанні природи.  Закріпити вміння дітей використовувати різні методи і прийоми в нетрадиційних техніках зображувальної діяльності. Розвивати мову, мислення, уяву, пам’ять, спостережливість, фантазію. Виховувати гуманне ставлення до природи, естетичний смак, товариські почуття.
Матеріал:  твір В.О. Сухомлинського «Як змінюється колір снігу», картки – схеми, флюгер, сонячний годинник, термометр,  лінійка, барометр, опадомір, календар погоди, аудіо записи «Шум вітру», «Шум дощу», «Як прокидається природа при появі сонця», добір картинок до теми, солоне тісто, клей, пензлик, фарби, кольоровий папір, стрічка (жовта), вата, коктельні трубочки, бусинки (для граду).
 Підготовча робота: Пізнавальна бесіда про професію метеоролога. Розглядання відповідних ілюстрацій. Спостереження за птахами, рослинами, тваринами, явищами природи в різні пори року. Розучування прислів’їв та приказок про ознаки природи.
                      Хід заняття.
Вихователь:
Діти звідки ми дізнаємося яка буде погода сьогодні, завтра?
 Діти: Телебачення, інтернет, радіо.
Вихователь:  А як називають людей які досліджують погоду?
Діти: Метеорологи.
Вихователь:  А що вони роблять?
Діти:  Вони досліджують яка  буде погода на наступний день.
Вихователь: А що це за професія я вам зараз розповім.
Метеорологи працюють без вихідних. Усі свої дані передають у зашифрованому вигляді  цифр і букв до станції. А  метеорологи  їх розшифровують і передають до Києва, потім до міжнародного  банку до Брюсселю. На основі цих даних складають синоптичні карти, відповідно до них синоптики роблять свої прогнози. На  цих картах  позначаю хмарність, напрям та швидкість вітру, температуру повітря, атмосферний тиск.
Хто  їм допомагає збирати ці всі дані?
Діти:  Метеорогічні літаки та кораблі на яких є спеціальні прилади, супутники в космосі.
Вихователь: Як називається приміщення де працюють ці люди?
Діти: Метеостанція.
Вихователь: А які прилади стоять на метеостанціях?
Діти: Флюгер, опадомір, снігомір, барометр, термометр, сонячний годинник.
Вихователь: Так, вірно. Давайте з вами підійдемо до наших приладів і розповімо про них.
(Підходимо до флюгера)
Вихователь: Що це таке?
Діти: Флюгер.
Вихователь: Як його використовують в роботі?
Діти: Він обертається і показує напрямок та силу вітру. Їх розміщують на дахах будинків.
Вихователь: Що таке вітер?
Діти: Вітер – це рух повітря.
Вихователь: Чи можна побачити вітер?
Діти: Вітер можна відчути, або побачити тільки його дію.
Вихователь: А як ми можемо побачити дію вітра?
Діти: Політ повітряної кульки, повітряного змія, роботу вітряків, млина, паперового човна.
Вихователь: А чи доводилось вам чути голос вітру? Люди часто прислухаються до його звуків і в нашій мові є багато влучних характеристик які відтворюють голос вітру. Пригадайте їх.
Діти: Шумить, свистить, гуде, реве, стогне, сопе, співає, тужить, плаче, ридає, виє, голосить, скиглить, сумує.
Вихователь: Вітер як і люди має свій характер. Чи зустрічали ви ласкавий вітер? В яку пору року?
Діти: Навесні, влітку вітер – «котяча лапка».
Вихователь: А чи всі вітри мають лагідну вдачу. Пригадайте їх.
Діти: Суховій, сніговій, буран, торнадо, вітровал, листовій.
Вихователь: Як ви гадаєте, чи може бути вітер добрим?
Діти:  Опилює рослини, розвіює їх насіння, приносить з собою тепло чи холод , які не завдають шкоди усьому живому і змушує рухатись вітрильники і вітряки.
Вихователь: А чи може вітер бути злим?
Діти: руйнує будинки, ламає дерева, топить у морі кораблі, заносить піском родючі землі та оселі.
Вихователь:
  А зараз ми подивимося який буває вітер добрий і злий? (Перегляд слайдів.)
Діти, послухайте, що це за шум. Хто так робить? Закрийте очі і послухайте.(Відповідь дітей)
А зараз давайте послухаємо цю незвичайну мелодію. Звучить аудіо запис « Шум вітру».  А чому вона незвичайна?
(Відповідь дітей)
Вихователь: Діти, якби хтось із вас був вітром, то що доброго ви зробили б для людей?
(Діти діляться своїми враженнями.)
Вихователь:За сильного вітру і морозу  можна обморозити шкіру, що досить небезпечно для людини. Отже вітер  приносить як корить так і шкоду, і щоб ця шкода була якнайменшою , нам треба знати і дотримуватись правил безпеки:
– Тож в один із таких днів ви граєте самі вдома. Раптом на вулиці піднявся сильний вітер. Ваші дії?
Діти: Зачинити вікна, двері, покликати з вулиці меншого братика чи сестричку.
Вихователь: А якщо ви в цей час знаходитись на вулиці?Ваші дії.
Діти: Зібрати іграшки, забрати братика чи сестричку, пояснити друзям небезпеку і негайно йти додому, тримаючись подалі від  будинків і дерев.
Вихователь: На вулиці сильніший вітер, а ви згадали, що сохне випрана мамою білизна. Ваші дії?
Діти: Звернутись до сусідів,  до дорослих за допомогою. Не ходити за білизною самим.
Вихователь: Ви самі вдома, а мама дозволила виходити на прогулянку тільки при помірному вітрі. Як визначити силу вітру?
Діти: За одягом людей, за деревами, за димом, за допомогою прапорця.
Вихователь: Давайте тепер перейдемо до наступного приладу. Що це таке?
Діти: Сонячний годинник.
Вихователь: Як його використовують і навіщо? Що таке сонце?
Це величезна вогняна куля. Її розміри дуже великі. Вона дуже гаряча, освітлює і зігріває землю. Температура на її поверхні дуже висока. Воно перебуває  дуже далеко від землі, але його проміння досягає землі і приносить тепло і світло. Наша Земля повертається навколо Сонця, вона робить один оберт рівно за один рік, тому і виникли пори року, тому що сонце не однаково освітлює нашу планету. А ще Земля крутиться  навколо своєї осі, тому відбувається  зміна частин доби.
За допомогою досліду ми з вами переконаємося цьму.
Дослідницько- пошукова діяльність з ліхтариком:
Одна дитина стає  в центр кола, витягує руки вперед з ліхтарем (промінчики), друга дитина – Земля. Вона рухається по орбіті  по наміченому колу  звернувши увагу як падають (промінчики)  на дитину – Землю. Пояснити зміну пір року.
Діти роблять висновок.
Потім запропонувати дитині покрутитися навколо себе. Сонечко спершу світить в спину відбувається  ніч, збоку – ранок, в обличчя – день, з іншого боку -вечір.
Діти роблять висновок.
Вихователь: За допомогою чого вимірюють  температуру повітря?
Діти: Термометр.
Вихователь: Як ви гадаєте, що було б , якби сонця не існувало б?
Діти висловлюють свою думку.
Вихователь: Яку користь приносить сонце?
Діти: Зігріває землю, Розтоплює сніг, лід.
Вихователь: Чим воно може буди шкідливе?
Відповідь дітей.
Вихователь: І в цьому ми зараз переконаємося переглянувши слайди. (Перегляд слайдів.)
Давайте послухаємо як радіє появі сонця природа. Звучить аудіо запис « Як прокидається природа при появі сонця».
Психогімнастика «Я- сонечко»
Я – маленьке сонце. Я прокидаюся, вмиваюся. Я розчісую свої промені й піднімаюся вільно й урочисто над обрієм.
Я – велика куля. В мене багато тепла і світла. Я – велике сонце. Я дарую своє тепло всім; небу, хмаринкам, річкам, полям, людям. Я видихаю тепло.
Я перетворююся на тоненький сонячний промінець. Я лечу над землею і пірнаю в м’яке зелене листя, я купаюсь в блакитних хвилях моря, я граюсь в білій піні.
Вихователь:
А що це за прилад?
Діти: Барометр.
Вихователь: А як його використовують? І для чого він потрібен?
Діти: Барометр показує атмосферний тиск, і яка буде погода, ясна чи похмура.
Вихователь: А ще як ми можна дізнатися яка буде погода?
Діти: Спостерігаючи за рослинами та тваринами.
Вихователь: як називають сніг, дощ, град? (Опади). Як вони утворюються?
Діти: Вода випаровується із поверхні землі і піднімається високо в небо. Там охолоджується і повертається на землю у вигляді снігу чи дощу.
Вихователь:
За допомогою чого вимірюють кількість опадів?
Діти: Опадоміру.
Дослідницько – пошукова діяльність з опадоміром.
Вихователь:
Послухайте як композитор поєднав звуки природи і музику. Звучить аудіо запис « Шум дощу».  Що ви уявили коли слухали цю музику?
Діти висловлюють свою думку.
Давайте переглянемо чим корисний дощ і як він може нашкодити природі. (Перегляд слайдів)
Вихователь: Ще один прилад.  Снігомір.
Навіщо його використовують у роботі?
Діти: Щоб вимірювати глибину снігу.
Вихователь:
Коли багато снігу, це добре чи погано? Чим?
Відповідь дітей.
Вихователь: Чи може сніг наносити природі і людям шкоди?
Давайте ми з вами в цьому переконаємося переглядаючи слайди.
Вихователь:Зараз я вам прочитаю твір В.О. Сухомлинського «Як змінюється колір снігу

Слухання оповідання

« Як змінюється колір снігу».

Коли сходить сонце, снігові замети рожеві. Це сонце забарвлює їх своїм промінням.

Сонце підіймається вище й вище, небо стає синіше, а сніг – сліпучо – білий. 

         Сонечко схилилось до заходу. Сніг стає синюватим, мов небо відбивається в блискучому дзеркалі. А в затінку він аж фіолетовий.

Ось і зайшло сонце. Запалало небо на заході – завтра буде вітер. Відблиск вечірньої заграви ліг на снігові замети. Ніби їх сонце облило багряними барвами. Гасне заграва – і багряний відблиск на снігу згасає. Мерехтять зорі. Сніг сіріє.

(За В.О. Сухомлинським)

За допомогою картинок давайте  перекажемо оповідання. Діти переказують оповідання.
Вихователь: Давайте порівняємо сніг? Який він в оповіданні?
Діти: Білий, рожевий, фіолетовий, сірий.
Вихователь: Чому змінюється колір снігу?
Діти: Бо змінюється положення сонця.
Вихователь: За кольором неба, ми можемо прогнозувати погоду на наступний день?
Діти: Так, якщо небо червоного кольору, то це на мороз, вітер.
Вихователь: А ще за чим можна спостерігати, щоб  дізнатися про погоду на наступний  день чи тиждень.
Діти:  За рослинами, тваринами, птахами, комахами, деревами.
Вихователь: Я вам буду показувати картинку із зображенням, а ви будете говорити яка прикмета  пов’язана з цією картинкою. ( Зірки, горобці, іній, дим, синичка, гуска, кіт, собака, хмари, ворона)
Діти:Яскраві зірки взимку – на мороз.
Горобці ховаються під дах – на мороз і заметіль.
Якщо ворони крутять в небі, то це на заметіль,а якщо сидять на гілках, то на мороз.
Іній на деревах – до морозу.
Туман – буде відлига.
Як дим з комина іде вгору, то це на мороз,а якщо розвіюється то на вітер.
Якщо вухо свербить, то це на відлигу чи на завірюху.
Синиці вранці пищать і до будинку туляться – чекай похолодання, вночі морозу.
Коли на снігу зимою гуска піднімає ноги і стоїть на одній нозі, то слід чекати похолодання чи морозу.
Коли кіт спить на вікні, то буде тепло.
Коли на землі – відлига.
Собака на снігу згортається калачиком – на мороз, а витягується – на тепло.
Білі хмари – на вітер. Сині – на тепло.
Ворона ховає під крило дзьоб – до холоду.
Вихователь:  Давайте пригадаємо приказки про зиму.
– Мороз зуби показує.
– Узимку сонце як мачуха: світить та не гріє.
– Узимку день, як у зайця хвостик.
Молодці, ось бачите, що і природа  може нам допомагати дізнатися яка буде погода найближчим часом.
(Звучить  музика з прогнозу погоди)
Вихователь: А зараз послухайте прогноз погоди який ми склали за нашими спостереженнями.
Діти: 1 грудня вдень температура повітря буде – 3; можливий дощ зі снігом. Незабудьте взяти із собою парасольку.
Вночі – 4 ожеледиця. Водії будьте обережні на дорозі. (далі діти продовжують самостійно)
Діти розходяться по центрах де зображують в нетрадиційних техніках (сонце, дощ, сніг, град). А тепер давайте зобразимо явища природи вже в знайомих вам техніках.
Малювання (техніка роздування плями). Тема: «Вітер».
Аплікація (техніка «Орігамі»). Тема: «Дощ», « Град».
Конструювання (плетіння косичок). Тема: «Промінці для сонця».
Ліплення (солоне тісто). Тема: «Сніжинки»,
Підсумок заняття.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *